افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده مسکن

قیمت تمام شده ی مسکن 40 درصد بیشتر شده است!

این روزها، اصلی ترین معضلی که بر سر راه تولید مسکن وجود دارد، افزایش هزینه های ساخت و ساز است. در این میان تورم فراگیری که در مصالح ساختمانی وجود دارد، سبب شده که قیمت تمام شده ی مسکن در یک سال گذشته بیشتر از ۴۰ درصد افزایش داشته باشید.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان گلستان در خصوص این موضوع سخنانی ایراد کرد و گفت: اصلی ترین شاخص و ملاک نوسانات قیمت در نهاده های ساختمانی و ساخت و ساز، مربوط به نرخ بتن و میلگرد است.

درست است که چند روزی هست که نرخ این دو نهاده ی ساختمانی ثابت باقی مانده است و دچار افزایش قیمت نشده، اما هنوز هم در قیاس با سال گذشته بالاست.

حمیدرضا محبی در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: قیمت هر تن بتن در سال گذشته، معادل ۳۰۰ هزار تومان بوده است. اما در سال جاری با افزایش ۴۰ الی ۵۰ درصدی مواجه بوده است و به قیمت هر تن ۴۲۰ الی ۴۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

محبی خاطرنشان ساخت: در کنار افزایش بسیار زیاد قیمت سیمان در طول سال گذشته؛ قیمت هر کیلو میلگرد نیز از قیمت ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

وی در ادامه دستمزد عوامل فنی و اجرایی را نیز بررسی نموده و اعلام کرد که با افزایش دستمزدها، هزینه ی ساخت و ساز نیز بالاتر رفته است. محبی گفت: در سال گذشته، اجرت پرسنل اسکلت کار ساختمان حدود ۱۲۰ هزار تومان بود. اما امسال دستمزد آن ها به ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تومان رسیده است.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن گلستان در ادامه بیان کرد: قیمت اقلامی مثل سیم و کابل برق، لوله های آب و فاضلاب نیز بین ۵۰ الی ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است. از طرفی دیگر قیمت کاشی و سرامیک نیز تا ۳۰ درصد بیشتر شده است.

البته این تمام هزینه های ساخت و ساز نیست. تقریبا تمام نهاده های ساختمانی و بخش های مختلف ساخت و ساز با افزایش قیمت رو به رو شده اند. در این میان قیمت تجهیزات آسانسور مثل ریل، کابین و موتور نیز بیشتر شده است. گرچه قیمت این اقلام از قیمت های جهانی اثر می گیرند اما به هرحال، تا به امروز حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

به این ترتیب چنین به نظر می آید که در قیاس با سال گذشته، قیمت تمام شده ی مسکن تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. رقمی که طبیعتا در قیمت فروش مسکن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است