کمبود مسکن: معضلی که همچنان گریبانگیر مردم است

کمبود مسکن: معضلی که همچنان گریبانگیر مردم است

کمبود مسکن فقط به گرانی این کالا محدود نمی شود. بلکه معضلات اجتماعی مختلفی مثل افزایش سن ازدواج، بالا رفتن نرخ اجاره نشینی و حاشیه نشینی را نیز به دنبال دارد. بر اساس گفته های وزیر راه و شهرسازی، یک چهارم جمعیت کشور مستاجر هستند و این موضوع نشان می دهد که نیاز شدیدی به عرضه و ساخت مسکن وجود دارد.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش اعلام کرده که سهم زیادی از سبد خانوار صرف هزینه های مسکن می شود. به همین دلیل باید ساخت و ساز را جدی تر گرفت و جمعیت مستاجران کشور را کاهش داد.

یکی از برنامه های دولت برای رفع این معضل، پیگیری طرح نهضت ملی مسکن است. بر اساس این طرح قرار بود ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال برای افراد فاقد مسکن ساخته شود.

بذرپاش تاکید کرد که برای ساخت این واحدها از توان داخلی استفاده می شود و در کشور، فناوری ساخت، مصالح ساختمانی و نیروی کار کافی وجود دارد و باید از آن ها در راستای ساخت مسکن بهره برد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد:

بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی منتشر کرده، تورم نقطه به نقطه در آبان ماه امسال ۱.۵ درصد کاهش داشته و معاملات مسکن نیز با رشد ۳ الی ۴ درصدی رو به رو بوده اند. این اخبار، نویدبخش اتفاقات خوبی در بخش مسکن است. اما همچنان سهم مسکن در سبد خانوار بالاست و باید تلاش کنیم که با عرضه ی بیشتر مسکن، این سهم را کاهش دهیم.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که با تولید مسکن می توان تولید ناخالص داخلی را نیز افزایش داد. به این ترتیب علاوه بر خانه دار کردن مردم، می توان تعهدات دولت در رونق اقتصادی را نیز محقق ساخت.

مهرداد بذرپاش همچنین به تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن اشاره کرد و عنوان نمود که با همراهی دولت، تسهیلات مسکن از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون افزایش پیدا کرد و نرخ سود این تسهیلات نیز از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت.

وی در ادامه تصریح کرد که نقش مدیران کل راه و شهرسازی، فرمانداران و استانداران در طرح نهضت ملی مسکن بیشتر شده است. این مقامات و مسئولین می توانند با بازدیدهای میدانی مداوم، به سرعت اجرای طرح نهضت ملی مسکن بیافزایند. بذرپاش از تمام مدیران استانی درخواست کرد که این وظیفه را جدی بگیرند و اهتمام بیشتری برای نظارت داشته باشند.

یکی دیگر از حوزه های صحبت وزیر راه و شهرسازی به نوسازی بافت فرسوده مربوط می شد. وی خاطرنشان ساخت که بافت فرسوده، زیرساخت های لازم برای تولید مسکن را دارد و به همین دلیل باید بیشتر از ساخت شهرهای جدید و مدل های دیگر ساخت و ساز، مورد توجه باشد.

منابع دولت محدود است و به همین خاطر، نوسازی بافت فرسوده از هر لحاظ، گزینه ی معقول تری برای ساخت مسکن به شمار می رود. انتظار دولت بر این است که شهرداری نیز پای کار بیاید و در این حوزه، فعالیت های بیشتری داشته باشند.

یکی از اصلی ترین دلایل تاخیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکـن، کمبود زمین بود. حالا بذرپاش می گوید که اتفاقات مثبتی در حوزه ی تامین زمین صورت گرفته و سازمان ملی زمین و مسکن و شورای عالی شهرسازی و معماری، تلاش ویژه ای در این خصوص انجام داده اند. دیگر ارکان مربوط به مسکن در وزارت راه و شهرسازی نیز بر همین موضوع متمرکز بوده اند.

بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده که کاری عظیم و بزرگ است. پیش از این سابقه نداشته که یکی از طرح های مسکن سازی دولتی، این حجم از زمین را تامین نماید. البته اولویت دولت سیزدهم، تکمیل واحدهای مسکن مهر و تحویل آن هاست. همچنین ۲۷ شهر ساحلی جدید نیز در نوار جنوبی کشور افتتاح می شود که یک پروژه ی مترقی به حساب می آید.

مهرداد بذرپاش اذعان داشت که برنامه ریزی برای مکان یابی، استقرار جمعیت و صنایع برای این ۲۷ شهرک ساحلی در حال پیگیری است.

این مقام مسئول در دولت سیزدهم، در انتهای سخنان خود به راه اندازی خط ریلی چابهار تا سال آینده خبر داد و خاطرنشان ساخت که سیاست های توسعه ی دریامحور، در مسیر درستی قرار دارد و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.

با توجه به گفته های وزیر راه و شهرسازی، راهکار اصلی دولت برای نجات بازار اجاره مسکن، ساخت و ساز بیشتر است. به نظر می رسد اقداماتی مثل ساماندهی بازار مسکن نتوانسته نرخ اجاره ها را کنترل کند.

دیدگاه ها غیرفعال است