مخالفت با ساخت دیزنی لند ایرانی در جنگل لویزان

مخالفت با ساخت دیزنی لند ایرانی در جنگل لویزان

چند ماه پیش، صحبت از ساخت یک شهر کودک در حاشیه پارک جنگلی لویزان شد که قرار بود به دیزنی لند شباهت داشته باشد. حالا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران می گوید که ساخت چنین شهرهایی بدون مجوز محیط زیست و منابع طبیعی امکان پذیر نیست و شهرداری هم نباید اقدام به ساخت این مجموعه کند یا به نهادهای دیگر مجوز بدهد.

به گزارش پرشین سازه ، شهرداری تهران در حالی از ساخت و ساز در این جنگل ها صحبت می کند که به بخش مهمی از وظایف خود در قبال جنگل های اطراف تهران عمل نکرده است.

مسئولان سازمان منابع طبیعی اعلام کرده اند که بیش از ۳۰ سال است که شهرداری تهران در قبال احیاء و غنی سازی و اجرای اقدامات بهداشتی-پرورشی جنگل های حاشیه ای تهران کوتاهی می کند. همین موضوع باعث شده که آفات، تمام پارک های جنگلی تهران را در بر بگیرد.
به همین دلیل است که سازمان های مربوط به منابع طبعی و محیط زیست با ساخت و ساز شهرداری در جنگل های اطراف تهران مخالفت کرده اند.

ماجرای دیزنی لند تهران

چند وقت پیش، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طرحی به نام دیزنی لند ایرانی-اسلامی نام برد. بر اساس این طرح، قرار بود در اراضی پارک جنگلی لویزان، شهر بازی بزرگی ویژه کودکان ساخته شود.
حامد علامتی، اعلام کرد که گرچه این طرح هنوز شروع نشده اما طرح های مربوط به آن در دست بررسی است.

این در حالیست که معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی تاکید کرده که مخالفت خود را به مسئولان شهرداری اعلام کرده اند. بر اساس نظر ایشان، ساخت چنین فضایی امکان آسیب به محیط زیست بوستان لویزان را بیشتر می کند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص این موضوع، اظهاراتی داشت و اعلام کرد که تایید نهایی شورا در خصوص طرح های این چنینی، به تایید اولیه سازمان های مرتبط بستگی دارد.
از آن جایی که امکان آسیب های زیست محیطی وجود دارد، باید قبل از هر چیزی مجوزهای محیط زیست دریافت شود.

مهدی عباسی در ادامه خاطرنشان ساخت:

از آنجایی که محوطه بوستان لویزان از ارزش های اکولوژیکی بالایی برخوردار است و جزو اراضی حساس حاشیه تهران محسوب می شود، شهرداری نباید راساً اقدام به ساخت و ساز در آن کند و یا اینکه به نهاد دیگری مثل آموزش و پرورش یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجوز ساخت شهر کودک بدهد.

وی تاکید کرد که در صورت ساخت و ساز بدون مجوز در این بوستان ها، شورای شهر در جایگاه ناظر بر عملکرد شهرداری تهران، به پرونده ورود خواهد کرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد که شهرداری به جای ساخت شهرکودک در یک تفرجگاه طبیعی تهران، بهتر است از زمین های حواشی پایتخت استفاده کند.
حفظ درختان بوستان لویزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که شهر تهران، همین حالا از کمبود فضای سبز رنج می برد. ساخت یک مجموعه ی تفریحی در اطراف تهران، علاوه بر اینکه ظرفیت های موجود را به خطر نمی اندازد، بلکه باعث می شود که فضای سبز بیشتری ساخته شود.

یکی دیگر از موضوعات چالش برانگیز جنگل های تهران، به ساخت یک شهرک مسکونی در حاشیه جنوبی پارک سرخه حصار مربوط می شود.
مهدی عباسی اعلام کرد که برخی از نهادهای کشوری، صاحب برخی از اراضی حریم شهری تهران هستند اما مجوز ساخت و ساز ندارند. جنگل های اطراف تهران، ریه های شهر محسوب می شوند و باید از هرگونه آسیبی در امان بمانند.
زمین هایی که در حریم شهری واقع شده اند، ذخیره های شهری به حساب می آیند و در مواقع بحران، کاربردهای خود را نشان می دهد. به همین دلیل باید از آنها صیانت شود.

وی تاکید کرد که ساخت و ساز در سطح پایتخت باید با توجه به طرح جامع شهر تهران صورت بگیرد. مجموعه مسائلی که در حریم شهر تهران وجود دارد، شورای شهر را به این سمت سوق داده است.
حریم پایتخت باید از هجوم بی امان ساخت و ساز مصون باشد و بیشترین سختگیری ها در این خصوص باید اعمال شود.
به این معنی که مجوز ساخت و سازهای مسکونی و حتی مجموعه های تفریحی در حریم شهر تهران، صادر نشود و محدویت های بیشتری در این خصوص اعمال گردد.
شورای شهر نیز وظیفه دارد که مخالفت خود با ساخت و ساز بی رویه در این محدوده را نشان دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است