شناسایی ۶۰ هزار واحد خالی در تهران

شناسایی 60 هزار واحد خالی در تهران

طرح مالیات بر خانه های خالی با قدرت بیشتری در حال پیگیری است و بر اساس آخرین گزارش های مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تا به این لحظه و در طی ۲ مرحله، ۶۰ هزار واحد خالی در استان تهران شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، این گزارش ها به زودی تکمیل شده و در سومین مرحله، الباقی واحدهای خالی در تهران نیز معرفی خواهند شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که این وزارتخانه، اراده ای جدی برای مقابله با احتکار واحدهای مسکونی دارد. به همین دلیل، طرح مالیات بر واحدهای مسکونی خالی را با جدیت دنبال کرده است.
ابوالفضل نوروزی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم که در سال ۹۹ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده، وظیفه ی شناسایی خانه های خالی بر عهده ی وزارت راه و شهرسازی است.

فرمول این وزارتخانه برای تشخیص این واحدهای خالی این است که هرساله بعد از سررسید سال مالیاتی، خانه هایی که در طی سال، بیش از ۱۲۰ روز خالی بوده اند یا کاربری خاصی برایشان شناسایی نشده، در زمره واحدهای خالی قرار می دهد و جهت اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی می نماید.

متاسفانه با وجود هشدارهای مختلف وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی، هنوز هم برخی از مالکان در سامانه املاک و اسکان ثبت نام نکرده اند و وضعیت مالکیتشان مشخص نیست.
نوروزی تاکید کرد که در یکشنبه ای که گذشت برای بیش از ۳۰۰ هزار مالک، پیامک اخطار ارسال شده است. در این پیامک به این مالکان اعلام شد که برای تعیین تکلیف املاک مسکونی و خوداظهاری به سامانه ی مربوطه مراجعه کنند و اطلاعات خود را تکمیل، تصحیح یا تایید نمایند.

آدرس سامانه املاک و اسکان، amlak.mrud.ir می باشد. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تمام مالکان درخواست کرد که با مراجعه به این سامانه، املاک خود را ثبت کنند و از بروز مشکلات مالیاتی در آینده جلوگیری به عمل آورند.
یکی از مهم ترین مزیت های ثبت نام در سامانه املاک و اسکان، بهره مندی از خدمات دستگاه های اجرایی است. این دستگاه ها با توجه به آدرس ثبتی درج شده در سامانه، جریمه های قانون مالیات های مستقیم را برای مالک در نظر نخواهند گرفت.
بر اساس گفته های ابوالفضل نوروزی، در طی دو مرحله بیش از ۶۰ هزار واحد خالی در تهران شناسایی شده و به سازمان امور مالیاتی معرفی گردیدند.

واقعیت این جاست که احتمالاً تعداد واحدهای خالی تهران خیلی بیشتر از این عدد باشد. شاید به همین دلیل است که روند شناسایی این واحدها همچنان ادامه دارد و گفته می شود که به زودی و در مرحله ی سوم، الباقی آنها نیز معرفی می شوند.
یکی از نکات جالب توجهی که در گزارش های دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، این است که نزدیک به ۳۵ هزار واحد مسکونی، فقط در شهر تهران شناسایی شده است. عرضه ی این واحدها می تواند تغییر خوبی در بازار مسکن ایجاد کند و منجر به کاهش قیمت ها گردد.

البته بر اساس آمارهایی که منتشر می شود، کمبود نزدیک به ۱ میلیون واحد مسکونی در تهران احساس می شود و با عرضه ی ۳۵ هزار واحد، بعید است که قدرت خرید مردم بیشتر شود یا بتواند اثری در کاهش اجاره بها داشته باشد.
بیشتر این واحدهای مسکونی در نقاط شمالی تهران واقع شده اند. اقشار نیازمند مسکن، توان خرید یا اجاره این واحدها را نخواهند داشت. بنابراین توقع تغییر کلی بازار مسکن با عرضه ی این واحدها، به خوشبینی زیادی احتیاج دارد.
ابوالفضل نوروزی در ادامه به همکاری خیلی خوبی که میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی وجود دارد، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که اولین نتیجه ی این تعامل، تسریع در صدور برگه های مالیاتی و مالیات ستانی از خانه های خالی خواهد بود.

بیش از ۳ سال از تصویب طرح مالیات ستانی از خانه های خالی می گذرد و امسال برای اولین بار است که امیدواری دولت برای کسب درآمد از این محل، بیشتر شده است. در طی سال های گذشته، مبالغ جمع آوری شده بسیار ناچیز بوده اند و اصلاً قابلیت بازدارنده برای مالکان نداشته اند.
هدف این است که واحدهای مسکونی مزبور به بازار عرضه شوند تا بخشی از کمبودهای مسکن جبران گردد.

دیدگاه ها غیرفعال است