بیش از ۶۰ هزار واحد خالی باید مالیات پرداخت کنند

بیش از 60 هزار واحد خالی باید مالیات پرداخت کنند

یکی از اصلی ترین راهکارهایی که دولت برای مقابله با گرانی در بازار مسکن و اجاره بها در نظر گرفته بود، اخذ مالیات مسکن از خانه های خالی است. حالا به نظر می آید که این قضیه، بعد از ۳ سال، شکل جدی تری به خود گرفته است و برای بیش از ۶۰ هزار واحد، برگه تشخیص مالیاتی صادر شده!

به گزارش پرشین سازه ، سازمان امور مالیاتی ۶۰ هزار واحد خالی را شناسایی کرده و برگه تشخیص مالیاتی برایشان صادر کرده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که مبنای اصلی تشخیص این خانه ها، گزارش ها و داده هایی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما رسیده است.

در طی چند روز گذشته، نشستی با عنوان شناسایی خانه های خالی برگزار شد و در طول آن، راه های مختلفی که می توان این واحدها را شناسایی کرده و فرآیند اخذ مالیات از آن ها را بررسی کردند.

محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در حاشیه ی این نشست نیز به تشریح جزئیات آن پرداخت و تصمیماتی که برای این موضوع گرفته شده را توضیح داد. وی اعلام کرد که بر اساس قانون، تمام خانه های خالی باید مالیات پرداخت کنند.

سبحانیان گفت: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به تحقق این هدف تاکید می شود. به همین دلیل سازمان امور مالیاتی بر اساس داده هایی که از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده است، دریافت مالیات از خانه های خالی را در دستور کار خود قرار می دهد.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت که اطلاعات به دست آمده از وزارت راه و شهرسازی به شناسایی بیش از ۶۰ هزار واحد خالی کمک کرده است و برای این واحدها، برگه ی تشخیص مالیاتی صادر شده است. مالکان نیز موظف هستند که نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمایند.

وی تصریح کرد که اگر مالکان نسبت به این مالیات اعتراضی دارند، می توانند به شعبه های حل اختلاف مراجعه کنند. بعد از اعلام نتیجه ی قطعی توسط شوراهای حل اختلاف، این حق اساسی دولت باید پرداخت شده و قانون اجرا شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که اصلی ترین مرجعی که برای شناسایی خانه های خالی وجود دارد، وزارت راه و شهرسازی است.

در ابتدا، آمار اولیه ای که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شد، نشان می داد که حدود ۵۷۰ هزار خانه ی خالی وجود دارد. اما بعد از آن، به مردم اطلاع داده شد تا هر چه سریع تر نسبت به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه ی اسکان و املاک اقدام کنند. بعد از آن پالایش لازم صورت گرفت و تعداد خانه های خالی اصلاح شد.

سبحانیان اعلام کرد تعداد کنونی خانه های خالی، کاملا درست است و بر اساس قانون، باید مالیات پرداخت شود.

وی در ادامه عنوان کرد که برخی از مالکان این ۶۰ هزار واحد خالی، بیش از ۲ واحد مسکونی دارند. بنابراین این دسته از مالکان در اولویت برای صدور برگه ی مالیاتی هستند.

رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد که در گام بعدی برای مالکانی که یک واحد مسکونی خالی دارند هم پیامک ارسال می شود و سپس برگه ی تشخیص مالیاتی صادر می گردد.

یکی از اصلی ترین مالکان این خانه های خالی، بانک ها هستند. برخی از آن بیش از ۱۰۰ خانه ی خالی دارند.

محمدهادی سبحانیان در خصوص این بانک ها نیز اعلام کرد که خیلی از این بانک ها در اولویت رسیدگی قرار دارند و برایشان برگه ی مالیاتی صادر شده است. البته این بانک ها نیز می توانند نسبت به این مالیات، اعتراض کنند.

وی در نهایت اعلام کرد که دریافت مالیات یک روال قانونی مشخص دارد که در حال طی شدن است. اعتراض برخی از این بانک ها در خصوص صدور برگ تشخیص مالیات نیز در شورای حل اختلاف، در دست رسیدگی می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است