مالیات زمین و مسکن در بودجه ۱۴۰۳

مالیات زمین و مسکن در بودجه 1403

با انتشار جزئیات مربوط به مالیات سالانه ملکی در بودجه سال آینده، این نکته مشخص می شود که افراد دارای تک خانه دچار ضرر و زیان می شوند. اما در عوض، این مالیات به نفع مالکان زمین خام در تمام شهرها خواهد بود.

به گزارش پرشین سازه ، تبصره شش بودجه سال آینده مشکل بزرگی دارد که دولت با طراحی درست می توانست آن را به نفع خانه اولی ها تغییر دهد. اما حالا می بینیم که نمایندگان مجلس این تبصره را تصویب کرده اند و مشکل را بزرگ تر ساخته اند.

در این بند از بودجه، کف قیمت خانه هایی که مشمول مالیات می شوند مشخص شده است. قبل از این، خانه هایی که ۲۵ میلیارد تومان قیمت داشتند، مشمول مالیات می شدند. اما حالا این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان بالاتر آمده و خانه های ۳۵ میلیارد تومان به بالا مشمول مالیات شده اند.

به نظر می آید که هدف نمایندگان مجلس از تصویب این تبصره، کاهش فشارهایی است که به خانوار می آید. اما چینش این تور مالیاتی، احتمال اقدامات تورم ساز در بخش مسکن را بالا می برد. به خصوص مالکانی که چند خانه یا زمین خام دارند، می توانند به راحتی قیمت املاک خود را بالاتر ببرند و به این ترتیب، تورم بیشتری در بازار مسکن ایجاد نمایند.

اولین کسانی که از این چینش مالیاتی ضربه می بینند، همان خانه اولی ها و مستاجرانی هستند که دولت و مجلس به دنبال بهبود وضعیتشان است.

بودجه سال آینده و ماجرای مالیات زمین و مسکن!

اولین اخباری که در خصوص بودجه سال ۱۴۰۳ منتشر شد، خیلی از کارشناسان را به واکنش در برابر مالیات زمین و مسکن واداشت. البته در سال های پیشین نیز بحث مالیاتی ستانی از واحدهای لوکس عنوان شده بود اما در لایحه ی سال آینده، عبارت واحدهای لوکس حذف شده و به جای آن از عبارت زمین و واحدهای مسکونی استفاده شده است.

در صورتی که زمین فاقد اعیانی، قیمتی بالاتر از ۳۵ میلیارد تومان داشته باشد، مشمول مالیات خواهد شد.
وضعیت مالیات ستانی از واحدهای مسکونی شامل باغ ویلا و آپارتمان هایی که بالاتر از ۳۵ میلیارد تومان قیمت دارند نیز به همین صورت است. نرخ مالیات این واحدها، معادل ۰.۲ درصد از ارزش کلی آنهاست.
لازم به ذکر است که نرخ مزبور به ما به التفاوت قیمت این املاک از کف ۳۵ میلیارد تومانی تعلق می گیرد. مثلا اگر قیمت زمین خام ۵۰ میلیارد تومان است، اختلاف آن با کف قیمت، ۱۵ میلیارد تومان است و نرخ مالیات برای ۱۵ میلیارد تومان حساب می شود. به عبارت دیگر، مالیات این زمین ۳۰ میلیون تومان خواهد شد.

مشکل مالیات زمین و مسکن چیست؟!

مشکل اصلی مالیات ستانی در بودجه سال آینده این است که با ساختارهای جهانی مالیات ستانی تطابق ندارد و پدیده ی کاملا جدید و عجیبی است که اثرگذاری لازم را هم ندارد.
مالیات سالیانه ملکی در کشورهای مختلف جهان، سه مشخصه ی بارز دارد. اولین ویژگی این است که برای مالیات ستانی، کف قیمت لحاظ نمی شود. در ضمن برای کسانی که خانه اولشان است نیز مالیات در نظر نمی گیرند.
سومین ویژگی مالیات ستانی در این کشورها، این است که چند خانه ای ها به تور می افتند.

ویژگی های مهمی که در تعیین شیوه ی مالیات ستانی سال ۱۴۰۳، لحاظ نشده است. قبل از هر چیزی باید معافیت مالیاتی برای خانه اولی ها در نظر گرفته می شد. در ضمن، بخش زیادی از واحدهای بلااستفاده زیر قیمت کف هستند و در نتیجه، مالیاتی از آنها ستانده نمی شود.
یکی از نقاط قوت مالیات ستانی در کشورهای پیشرفته، دست گذاشتن روی افرادی است که دارای چند خانه می باشند. به این ترتیب دست سفته بازان و دلالان از بازار مسکن کوتاه می ماند. موضوعی که به سادگی در قوانین مالیات ستانی کشور مغفول مانده است.
نزدیک به ۱۹ کشور دنیا، تجارب موفقی از مالیات ستانی داشته اند و با توجه به فاکتورهای موجود، توانسته اند تورم مسکن را کاهش دهند.

سوال اینجاست که طراحان این شکل از مالیات ستانی در سال ۱۴۰۳، چرا نگاهی به تجارب این کشورها ننداخته اند؟ در حال حاضر، آن چیزی که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، مدلی پر از اشتباه و نقص است که طبیعتا، نه تنها منجر به کاهش قیمت ها نخواهد شد، بلکه دست دلالان و چند خانه ای ها را باز می گذارد تا به افزایش تورم مسکن مشغول شوند.
حالا سوال اینجاست که با توجه به تصویب تبصره شش، سرنوشت خانه اولی ها و مستاجران چه خواهد شد؟ آیا این افراد ناچارند مالیات های سنگینی در سال ۱۴۰۳ بپردازند؟!

دیدگاه ها غیرفعال است