اجاره مسکن در سال ۱۴۰۳، در هاله ای از ابهام!

اجاره مسکن در سال 1403، در هاله ای از ابهام!

برخلاف انتظار، با کاهش قیمت مسکن، هزینه های اجاره بها کاهش پیدا نکرد. حتی با وجود کاهش متقاضی مسکن، اجاره ها همچنان بالاست و به رشد سرسام آور خود ادامه می دهد.

به گزارش پرشین سازه ، نزدیک به ۲۴ میلیون نفر در کشور، مستاجر هستند. همچنین نیمی از جمعیت تهران، اجاره نشین می باشند. به همین دلیل، کنترل بهای اجاره مسکن بسیار حائز اهمیت است.

در سال گذشته، نرخ اجاره نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ درصد رشد داشت. این موضوع، پدیده ی تازه ای نیست و از سال ۹۲ با رشد اجاره بهای مسکن در تهران رو به رو بوده ایم. در طی این ۱۰ سال، اجاره ها نزدیک به ۷ برابر شده اند.
اما پدیده ی تازه ای که این روزها در بازار اجاره مسکن تهران رخ داده و منجر به نگرانی شده، تورم بالای اجاره بها در مناطق جنوبی و مرکزی پایتخت است. به خصوص حالا که سال نو در پیش است، نگرانی از بابت افزایش اجاره ها هم بیشتر شده!

نرخ های بازار اجاره

واقعیت اینجاست که هیچ مستاجری نمی داند که قرارداد سال آینده اش چگونه خواهد شد چرا که نرخ ثابتی برای افزایش اجاره بها وجود ندارد. گرچه قانون مشخصی برای سقف افزایش اجاره بها وجود دارد اما کمتر کسی به آن عمل می کند.

واقعیت اینجاست که افزایش اجاره بها هیچ تناسبی با قدرت خرید مردم و سطح درآمدها ندارد و همین مسئله، نگرانی های زیادی میان خانوار ایجاد کرده است.
در طی شش ماه اول امسال، اجاره بها رکورد شد ۱۲ ساله را شکست و به بالاترین سطح رشد در طی ۱۲ سال اخیر رسید.

البته این افزایش قیمت بدون مقاومت مستاجران نبوده اما در کمال تاسف، این مقاومت در نهایت به نفع مستاجران تمام نشده! چرا که از سوی موجران نیز مقاومت بالایی برای عدم کاهش قیمت ها وجود دارد.
در این میان، دولتمردان به ناظرانی بی طرف تبدیل شده اند و شاهد این جنگ ناعادله شده هستند.

آخرین آمارهایی که در خصوص اجاره بهای مسکن منتشر شده نشان می دهد که رشد اجاره بها در تهران نسبت به مهرماه، برابر با ۵۱.۶ درصد بوده است. این عدد برای کل مناطق شهری برابر با ۵۷.۷ درصد می باشد.

قدرت خرید مسکن

دولت سیزدهم تلاش های زیادی کرد تا کنترل بازار اجاره و مسکن را به دست بگیرد اما واقعیت اینجاست که اقدامات دولت، معکوس از آب درآمد.
در شرایطی که تورم اقتصادی بالاست، بسیاری از مالکان چاره ای جز گران کردن اجاره های خود ندارند.

یکی از کارشناسان مسکن می گوید که بازار مسکن اصلا تمایلی به اصلاح قیمت ندارد و این مسئله به خاطر تبدیل شدن مسکن به یک محصول سرمایه ای است.
حسین عبده تبریزی در ادامه خاطرنشان ساخت که بازار مسکن برای بازگشت به حالت عادی، باید از رکود خارج شود و قدرت مالی مردم نیز افزایش پیدا کند.

افزایش ده درصدی اجاره بها

گرچه هنوز آمارهای مربوط به اجاره بهای مسکن در دی ماه منتشر نشده اما نظر کارشناسان و فعالان بازار بر این است که قیمت ها با رشد ۱۰ درصدی مواجه بوده است.
هادی سرخوش، یکی از فعالان بازار مسکن می گوید که رشد ۱۰ درصدی بازار اجاره در دی ماه، بسیار نگران کننده است چرا که هنوز جا به جایی های آخرسال شروع نشده و قیمت ها انقدر افزایش داشته است.

یکی از تغییرات عمده ای که در طی این سال ها در بازار اجاره مسکن رخ داده، تغییر نظر موجران برای دریافت اجاره ی بیشتر است. در گذشته، موجران ترجیح می دادند که مبالغ رهن بالاتری دریافت کنند. اما امروزه، صاحبخانه به سراغ اجاره بهای بیشتر هستند چرا که بخشی از هزینه های زندگی خود را از همین اجاره ها تامین می کنند.
پیش از این، مبالغ رهن مسکن به حساب های بانکی واریز می شد و صاحبخانه ها مطمئن بودند که سود خوبی دریافت می کنند. اما در حال حاضر تضمینی از بابت تثبیت سود بانکی نیست. به همین دلیل، بیشتر موجران به دریافت اجاره متمایل هستند.

هر ماهی که می گذرد، مبلغ رهن مسکن کم ارزش تر می شود و به همین دلیل، موجران کار خاصی با آن نمی توانند انجام دهند. در طی یک سال، ۱۰ درصد از ارزش پول کاسته می شود و این موضوع برای بسیاری از مردم نگران کننده است.
تمایل موجران به دریافت اجاره به جای رهن، فشار بیشتری به مستاجران وارد می کند. چرا که ناچارند بخش زیادی از درآمد ماهیانه خود را خرج اجاره بهای مسکن کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است