قیمت اجاره مسکن در تهران؛ کاهش نسبی در دی ماه

قیمت اجاره مسکن در تهران؛ کاهش نسبی در دی ماه

بارها گفته شد که رهن و اجاره واحدهای مسکونی در تهران به ارقام عجیب و غربی دست پیدا کرده است. برای یک واحد ۵۰ الی ۶۰ متری بدون امکانات در جنوبی ترین نقاط تهران باید بودجه ای برابر با ۳۰۰ میلیون تومان داشت.

به گزارش پرشین سازه ، واحدی که با این مبلغ قابل رهن است، هیچگونه امکاناتی ندارد و اصلا در محله های مناسبی واقع نشده! اما در کمال تعجب همچنان گران قیمت است. واقعیت اینجاست که در روزهای گرانی مسکن، دیگر قیمت مسکن شمال و جنوب تهران فرق چندانی ندارد.

بررسی قیمت های مربوط به اجاره واحدهای مسکونی در دی ماه نشان می دهد که به دلیل رکود بالا، برخی از مالکان ناچار شده اند از قیمت های اول خود عقب نشینی کنند و واحد خود را با قیمت ارزان تری در اختیار مستاجران قرار بدهند.
البته ناگفته نماند که به طور سنتی، بازار مسکن در فصل سرما دچار رکود می شود. اما این موضوع با رکودی که از تابستان گریبان بازار مسکن را گرفته، همزمان شده است. در نتیجه، چاره ای جز کاهش قیمت برای موجران باقی نمی ماند.

در اصطلاح، فایل هایی که ارزان قیمت هستند یا در محدوده قیمت های عرف می باشند، به ترتیب با رنگ سبز و مشکی مشخص می شوند. با بررسی فایل های واسطه گران و آگهی های درج شده در پلتفرم های آنلاین می توان اعلام کرد که تعداد فایل های سبز و مشکی از فایل های قرمز رنگ بیشتر شده است. فایل های قرمز، فایل هایی هستند که قیمتشان از نرخ منطقه بالاتر است.

برای اجاره یک واحد ۵۰ الی ۶۰ متری در نقاط مختلف تهران به بودجه های مختلفی نیاز دارید. کمترین مبلغ رهنی که می توانید برای اجاره این واحدها پرداخت کنید، ۷۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان است.
البته این مبلغ با توجه به امکانات واحد، لوکیشن و سن ساخت ممکن است افزایش پیدا کند و به ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز برسد.

علاوه بر مبلغ رهن، باید هزینه ای برای اجاره نیز در نظر داشته باشید که مبلغ کمی نیست. برخی از مالکان با دریافت ۱۰۰ میلیون رهن، تقاضای اجاره ی ۶ الی ۱۰ میلیونی می کنند.
برخی از مالکان نیز کلاً تقاضای اجاره نمی کنند و ترجیح می دهند مبلغی را به عنوان رهن کامل در نظر بگیرند. مثلا یک واحد ۵۰ متری در محله ی سعادت آباد با قیمت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است.
واحد مزبور دارای یک خواب، آسانسور، پارکینگ و انباری است.

اگر به دنبال واحدهایی با قیمت مناسب تر هستید، محله های شرقی تهران از جمله پیروزی، نارمک و …موارد بهتری برای ارائه دارند. بیشتر واحدهای ۵۰ الی ۶۰ متری این منطقه با مبلغ ۲۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۵ الی ۶ میلیون تومان اجاره آگهی شده اند.
وضعیت مناطق شمالی تهران از بابت اجاره، همچنان وخیم است. یک واحد ۵۰ الی ۶۰ متری در محله ای مثل نیاوران، بیش از ۳۰ میلیون تومان اجاره دارد. برای اجاره چنین واحدی باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان رهن داشته باشید و ماهانه ۳۰ میلیون اجاره بپردازید.

یک واحد کوچک ۵۵ متری در محله ی گیشا نیز با مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است. این واحد نیز امکانات خاصی به جز انباری ندارد.
در هروی، می توانید یک واحد ۵۰ متری را با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رهن کامل اجاره کنید که در قیاس با دیگر نقاط شمال شرق تهران، خوش قیمت تر است.
یک واحد با متراژ ۶۰ متر در تهرانپارس شرقی نیز با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است. این واحد سه سال ساخت می باشد.

برای اجاره ی واحدی ۵۱ متری در محله ی پیروزی که ۱۴ سال از عمر آن می گذرد، باید مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت کنید. واحد مزبور هیچگونه امکاناتی ندارد و در طبقه سوم واقع شده است.
حتی نقاط جنوبی تهران نیز از افزایش قیمت مسکن در امان نمانده اند. مثلا یک واحد ۵۸ متری در محله ی گمرک با مبلغ ۷۵ میلیون رهن و ماهانه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اجاره، آگهی شده است. این واحد نیز امکانات خاصی ندارد.

در نقاط غربی تهران مثل شهران شمالی، می توانید واحدی اجاره کنید که ۲۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۱۲ میلیون اجاره دارد. این واحد نیز ۶۰ متری است و امکانات خاصی برای آن گزارش نشده!
در چنین وضعیتی که قیمت ها هر روز در حال افزایش است، مستاجرانی که قدرت مالی کافی ندارند، ناچارند به حواشی شهر مهاجرت کنند که البته این موضوع منجر به آشفتگی بازار مسکن این شهرهای اقماری هم می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است