قرارداد ۱۸ ماهه اجاره؛ پدیده ای به نفع صاحبخانه ها

قرارداد 18 ماهه اجاره؛ پدیده ای به نفع صاحبخانه ها

معضل بزرگ اجاره نشینی بخش بزرگی از جامعه را درگیر کرده است. مسئله دیگر فقط مربوط به مستاجران نمی شود. بلکه موجران و صاحبخانه ها نیز با افزایش تورم و گرانی، چشم امید بیشتری به اجاره ها دارند. شاید به همین دلیل است که پدیده ای به نام قرارداد ۱۸ ماهه ی اجاره رایج شده است.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از امیدهای اصلی مستاجران این است که جا به جایی خود را به فصول سرد سال موکول کنند. در آن زمان، به دلیل بازگشایی مدارس و رکود معاملات اجاره، احتمال یافتن خانه هایی با قیمت مناسب بیشتر است.

اما متاسفانه در روزهای اخیر، شاهد بوده ایم که برخی از مالکانی که قرارداد تمدید اجاره شان در ماه های پاییز و زمستان بوده، قرارداد ۱۸ ماهه منعقد می کنند تا مطمئن شوند از مزیت های عقد قرارداد در تابستان بهره مند خواهند شد.
در واقع هدف این مالکان، این است که بتوانند ملک خود را با تورم روز و با حداکثر قیمت به مستاجر بعدی اجاره بدهند.
قبل از این، عقد قراردادهای طولانی مدت و بیش از ۱ سال، نشان دهنده ی انصاف صاحبخانه بود. چرا که تورم تا به این حد افزایش پیدا نمی کرد. اما متاسفانه، در حال حاضر دلایل دیگری برای این اقدامات صاحبخانه ها پیدا شده است.

کافیست سری به آگهی های اجاره مسکن در پلتفرم های آنلاین بزنید تا متوجه شوید از چه سخن می گوییم. بیشتر افرادی که حالا به دنبال قراردادهای ۱۸ ماهه هستند، مالکانی بوده اند که در فصل تابستان، ملک خود را آگهی کرده اند اما به دلیل قیمت پیشنهادی بسیار بالا، موفق به اجاره دادن ملک خود نشده اند.

اما از آنجایی که برخی از این مالکان سودجو و دندان گرد، به هیچ وجه زیر بار شکست نمی روند، پدیده ی قرارداد ۱۸ ماهه را به وجود آوردند تا مطمئن شوند که در آینده، دچار مشکل نخواهند شد و ملکشان به بالاترین قیمت اجاره خواهد رفت.
جالب اینجاست که چنین پدیده ای را به نفع مستاجران می دانند. گویی که منت بر سر مستاجر گذاشته اند و قراردادهای خارج از عرف امضاء کرده اند. این در حالیست که هدف اصلی شان، از دست ندادن بازار داغ اجاره در تابستان است.

مستاجران ناآگاه نیز تصور می کنند که چنین قراردادی به نفعشان است. چرا که در سرمای زمستان، لازم نیست به دنبال خانه باشند. اما غافل از این هستند که در دام بزرگتری قرار گرفته اند و باید در تابستان که فصل داغ جا به جایی است و قیمت ها سر به فلک می کشد، جا به جا شوند.

به این ترتیب مستاجر ناچار است که یا با قیمت جدید صاحبخانه کنار بیاید یا به دنبال جای دیگری بگردد. اما بعید است که در فصل تابستان، موردهای ارزان قیمت و مناسب پیدا کند.
به شکل سنتی، همیشه فصل زمستان برای پیدا کردن موردهای اجاره راحت تر است. از آنجایی که جا به جایی در فصول سرد سال برای خیلی از خانوارها سخت تر است، ترجیح می دهند که نقل مکان را به تابستان موکول کنند. همین موضوع باعث رونق یافتن طبیعی بازار اجاره در تابستان و رکود در فصل زمستان شده است.

اما برای برخی از افراد که مشکلی از این بابت ندارند، فصل زمستان فرصت مناسبی برای یافتن موردهای خوش قیمت و مناسب است. مالکان ناچار می شوند که قیمت ملک خود را کمی پایین تر بیاورند تا سریع تر اجاره برود. مستاجران نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند و واحدهای مناسبی برای خود بیابند.

اما با راه افتادن رسومی مثل قرارداد ۱۸ ماهه، عملا دیگر فرصتی برای یافتن خانه های خوش قیمت باقی نمی ماند. در حال حاضر این پدیده در شهرهای بزرگ کشور مثل تهران، مشهد، کرج و…دیده شده است. گرچه هنوز این موضوع در بازار مسکن کل کشور فراگیر نشده اما از آنجایی که بازار مسکن تهران الگویی برای دیگر شهرهاست، بعید نیست که به زودی شاهد بروز قراردادهای ۱۸ ماهه در دیگر شهرهای کشور هم باشیم.

البته این پدیده هنوز در دیگر شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و شیراز دیده نشده اما به هرحال باید در برابر پدیده های خارج از عرف در بازار مسکن، آگاه باشیم.
یکی دیگر از دلایلی که نشان می دهد این موضوع فقط مربوط به واحدهای گران قیمت و مالکان سودجوست، این است که واحدهای مزبور در محله های گران قیمت شهر می باشند. در نتیجه می توان اعلام کرد که عدم موفقیت مالکان این واحدها در اجاره ی ملک خود در تابستان، باعث شده که حالا دست به چنین کارهایی بزنند.

دیدگاه ها غیرفعال است