بررسی وضعیت آگهی های اجاره مسکن در تهران

بررسی وضعیت آگهی های اجاره مسکن در تهران

وضعیت اجاره نشینان تهرانی هر روز وخیم تر می شود. بیشتر کسانی که به موعد تمدید قرارداد خود نزدیک هستند، با نگرانی به وضعیت بازار مسکن نگاه می کنند و امیدواری خاصی برای تعدیل قیمت ها ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، یک واحد ۱۰۰ متری ساده و بدون امکانات خاص در محله ی شکوفه(منطقه ۱۴ تهران) با قیمت ۸۴۰ میلیون تومان رهن کامل، آگهی شده است.

این در حالیست که قیمت رهن یک واحد ۱۰۰ متری در محله ی فرمانیه(منطقه ۱ تهران)، حدوداً سه میلیارد تومان می باشد.
بررسی آمارهای مربوط به بازار مسکن در آبان ماه سال جاری نشان می دهد که شاخص مسکن اجاره در تهران و کل مناطق شهری به ترتیب با رشد ۲ و ۳ درصدی نسبت به مهر ماه مواجه بوده است.

به این معنی که برخلاف نظر بسیاری از مسئولین مربوطه، قیمت مسکن نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه با افزایش اجاره بها نیز رو به رو بوده است. واقعیت این جاست که افزایش اجاره بهای مسکن، معضلات اجتماعی زیادی به همراه می آورد اما شاید اصلی ترین معضل به حاشیه نشینی و شلوغ شدن شهرهای پیرامون تهران مربوط باشد.

با مهاجرت مستاجران تهرانی به شهرهای پرند و پردیس، بازار مسکن این دو شهر جدید نیز بسیار آشفته شده و با افزایش قیمت رو به رو بوده است.
تورم سالانه ی اجاره مسکن نیز در آبان ماه امسال تعریفی نداشت! تورم اجاره در قیاس با آبان سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۱.۶ درصدی در تهران و ۵۷.۷ درصدی در تمام نقاط شهری کشور مواجه بوده است.

بنابراین وضعیت اجاره نشینان از همیشه سخت تر شده و به سختی می توانند خانه ای پیدا کنند که با بودجه ی آن ها در تناسب باشد. در نتیجه چاره ای جز روی آوردن به مدل های جدید اجاره نشینی( خانه های مشترک، پشت بام خوابی، اجاره کانکس و…) برایشان باقی نمی ماند.
گرچه بازار مسکن از تیرماه امسال وارد یک رکود عمیق شده اما این مسئله فقط در بازار خرید و فروش دیده می شود. بازار اجاره همچنان پررونق است و با قدرت به افزایش قیمت خود ادامه می دهد.
به طور کلی، وضعیت وخیم اجاره نشینی در تمام مناطق ۲۲ گانه ی تهران به چشم می خورد و هیچ یک از این مناطق از این قاعده مستثنی نیست.

در ادامه به بررسی قیمت های اجاره در چند محله از تهران پرداخته ایم:

خانه ای ۱۰۰ متری که ۲۰ سال از عمرش گذشته و در محدوده شیخ بهایی واقع شده است، با قیمت ۵۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۱۸ میلیون تومان اجاره، آگهی شده است.

اگر از حوالی مرکز شهر به سمت شرق و محله ی نارمک برویم، قیمت ها کمی کاهش پیدا می کند اما همچنان بالاست. مثلا یک واحد نوساز ۱۰۰ متری در این محله با قیمت ۱.۲ میلیارد تومان رهن و ماهانه ۱۰۰ هزار تومان اجاره، عرضه شده است.

وضعیت اجاره نشینی در شمال تهران از همیشه بغرنج تر شده. به نحوی که مبالغ رهن واحدهای نوساز، سرسام آور شده است. یک واحد ۱۱۰ متری که ۱ سال از ساخت آن می گذرد و در فرمانیه واقع شده، با قیمت ۳ میلیارد تومان رهن کامل آگهی شده است.

یک آپارتمان نوساز ۸۵ متری در گیشا نیز با قیمت عجیب و غریبی عرضه شده است. ۱ میلیارد تومان رهن و ماهانه ۱۵ میلیون اجاره بها! قیمتی که تقریبا با قیمت واحدهای مسکونی منطقه ۱ تهران برابری می کند.

به طور کلی، اگر به دنبال واحدهایی با قیمت مناسب تر هستید، رفتن به شرق تهران منطقی خواهد بود. مثلا یک واحد ۹۰ متری در تهرانپارس با قیمت ۵۸۰ میلیون تومان ارائه شده است. یک واحد دیگر که ۷۵ متر مربع است و در همین منطقه واقع شده، ۲۶۰ میلیون تومان ودیعه و ۱۴ میلیون اجاره ی ماهیانه دارد.

در غرب تهران نیز وضعیت تقریبا به همین منوال است. یک واحد ۸۰ متری در بلوار فردوس با مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان رهن کامل عرضه شده است.

جنوب تهران در قیاس با دیگر مناطق، رشد قیمتی کمتری داشته است اما همچنان در قیاس با چند سال پیش با افزایش عجیبی رو به رو بوده است. مثلا یک واحد ۶۰ متری در خیابان ۱۷ شهریور با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۶ میلیون تومان اجاره، آگهی شده است.

جنوب غرب تهران نیز با افزایش قیمت رو به رو بوده است. یک واحد ۶۰ متری در اسکندری جنوبی با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۶ میلیون اجاره آگهی شده است.

بررسی این قیمت ها نشان می دهد که حداقل دستمزد یک کارگر، به هیچ وجه برای تامین اجاره بهای مسکن کافی نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است