قیمت مسکن تهران و استانبول؛ تفاوت ها و دلایل

قیمت مسکن تهران و استانبول؛ تفاوت ها و دلایل

از آنجایی که بازار مسکن ترکیه همواره برای ایرانی ها جذاب بوده، مقایسه بازار مسکن این دو کشور برای بسیاری از کارشناسان اهمیت پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه اقتصاد ترکیه نیز در سال های اخیر دستخوش تورم شده است اما همچنان می توان گفت که قیمت مسکن در شهرهای بزرگ این کشور در قیاس با مسکن تهران، ارزان تر است.

البته ناگفته نماند که مشکلات اقتصادی به موضوع مسکن و اجاره نیز تسری پیدا کرده اند و خیلی از مردم ترکیه را به دردسر انداخته است.
بر اساس گزارش های رسمی، سه شهر بزرگ ترکیه یعنی آنکارا، استانبول و ازمیر، در صدر شهرهایی واقع شده اند که بیشترین رشد اجاره بها را داشته اند.

آمارهای مربوط به قیمت مسکن تهران نیز نشان می دهد که قیمت این شاخص در دی ماه سال ۱۴۰۱ برابر با متری ۱۳۰۰ دلار بوده است. این در حالیست که قیمت مسکن ترکیه در همان بازه، به متری ۱۵۰۰ دلار نیز رسید. موضوعی که بیشتر در استانبول دیده شد.
در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲، قیمت مسکن تهران همچنان ثابت باقی ماند و در محدوده ی ۱۳۰۰ دلار باقی ماند. اما قیمت مسکن ترکیه به رکورد جدیدی دست پیدا کرد و متری ۱۸۰۰ دلار شد.

از شهریور امسال، روند قیمت ها در بازار مسکن ترکیه کاهشی شد و به مرز ۱۶۰۰ دلار به ازای هر متر مربع رسید. اما قیمت مسکن تهران دوباره شکل افزایشی پیدا کرد و به ۱۵۰۰ دلار افزایش یافت.
با توجه به این روند می توان گفت که قیمت مسکن تهران و استانبول به یک سطح رسیده و تقریبا هم قیمت هستند.

تفاوت بازار مسکن تهران و استانبول!

در طی چند سال گذشته، خرید مسکن در ترکیه، طرفداران زیادی پیدا کرده است. به گفته ی یکی از کارشناسان اقتصادی، خرید مسکن در استانبول و تهران، فرق زیادی ندارد اما در استانبول، تحریمی وجود ندارد و برای کسانی که می خواهند پروژه های بین المللی بگیرند، خرید خانه در استانبول بهتر است.
بانک های ترکیه به نظام بانکی جهانی متصل هستند و خدمات بین المللی بانکی ارائه می کنند. همین موضوع توانسته تجارت در این کشور را ساده تر کند.

دلیل ارزانی مسکن در استانبول!

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود به علل ارزانی مسکن در ترکیه پرداخت و خاطرنشان ساخت که دلیل اصلی گرانی مسکن در تهران نسبت به استانبول، پایین بودن قدرالسهم است. به این معنی که اگر زمین ۵۰۰ متری در تهران خریداری شود، می توان یک ساختمان ۵ طبقه در آن ساخت که در هر طبقه، فقط ساخت ۳۰۰ متر امکان پذیر است.

برای این که هزینه سر بار زمین روی این ساختمان را محاسبه کرد، باید ۵۰۰ را بر ۵ تقسیم کرد که طبیعتا هزینه ی هر واحد را بالا می برد.
این در حالیست که چنین زمینی در استانبول، امکان ساخت ۱ یک ساختمان ۱۰ طبقه را فراهم می کند. همچنین در هر طبقه، می توان ۴۰۰ متر را به واحدها اختصاص داد. به این ترتیب برای چنین زمینی، می توان ۴ هزار متر واحد مسکونی ساخت. اما برای همین زمین در تهران، فقط امکان ساخت ۱۵۰۰ متر خانه وجود دارد.

در کنار تمام این مسائل، هزینه ی زمین در استانبول، کمتر از تهران خواهد شد. از آن جایی که بخش زیادی از هزینه های ساخت مسکن، صرف زمین می شود، می توان گفت که این کاهش هزینه ی زمین در استانبول، در نهایت به ارزان تر شدن واحدهای مسکونی منجر شده است.
تا زمانی که قدرالسهم زمین های تهران انقدر پایین است، قیمت مسکن تهران بالاتر از استانبول خواهد بود.

یکی دیگر از مشکلات تهران در حوزه ی مسکن سازی، عدم امکان ساخت سازه های بلندمرتبه است. برای اولین در غرب تهران این مجوز صادر شد و ساختمان های بلندمرتبه ی زیادی در غرب تهران ساخته شد.
اولین نتیجه ای که از این تصمیم به دست آمد، کاهش قیمت مسکن بود. به نحوی که متوسط قیمت مسکن در غرب تهران کمتر از متری هزار دلار است.

در واقع یکی از دلایل گرانی مسکن در برخی از نقاط تهران، عدم صدور مجوز ساخت و سازهای بلندمرتبه است. به عبارت دیگر، ساختمان سازی ها با تراکم کمتر صورت می گیرد و به همین دلیل، هزینه های ساخت و ساز بالا می رود و روی قیمت مسکن نیز تاثیر می گذارد.
عبدالله مشکانی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که دلیل اصلی تفاوت بازار مسکن ترکیه و تهران در همین موضوعات است. اما به هرحال نمی توان گفت که فعلا بازار این دو کشور فرق چندانی دارند چرا که هر دو کشور، درگیر تورم بالا هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است