بحران مسکن در اروپا نیز تشدید شده است

بحران مسکن در اروپا نیز تشدید شده است

برخلاف تصور، بحران مسکن مختص کشور ما نیست و اخیرا در برخی از کشورهای اروپایی نیز تشدید شده است. قیمت ملک در طی ۱۰ سال گذشته، ۸.۷ درصد افزایش پیدا کرده و حالا دولت های اروپایی برای تامین مسکن با قیمت مناسب برای شهروندان خود دچار مشکل شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، در سال های اخیر گرانی مسکن در اروپا شیوع پیدا کرد. حتی کشورهایی مثل پرتغال، ترکیه و لوکزامبورگ که سلامت اقتصادی متفاوتی داشتند، نیز درگیر این بحران شدند.

در این سه کشور، بحران مسکن تشدید شده و حالا به سختی می توان خانه ای با قیمت مناسب خریداری کرد. این در حالیست که پیش از این، اقتصاد ثروتمند این سه کشور، دسترسی ساده ای به مسکن برای شهروندان خود فراهم کرده بود.

جوانان پرتغالی مسکن ندارند!

قبل از همه به کشور پرتغال بپردازیم که در شرق اروپا واقع شده است! دسترسی جوانان پرتغالی در طی ۲ نسل، ۵۰ درصد کمتر شده است. کسانی که در بازه زمانی سال های ۱۹۷۷ الی ۱۹۸۶ به دنیا آمده اند، قبل از ۲۵ سالگی صاحبخانه بودند. اما یک چهارم جوانانی که بعد از سال ۱۹۹۷ به دنیا آمده اند، قادر به خرید خانه نبوده اند.

بحران مسکن در اروپا باعث شد که قیمت ها افزایش پیدا کند و پرتغال که یکی از بهترین دسترسی ها به مسکن را داشت، حالا با این معضل دست و پنجه نرم می کند. نکته ی جالب توجه دیگری که در خصوص ساکنان این کشور وجود دارد، این است که بیشتر مالکان خانه در پرتغال، نسل های قدیمی هستند. بنابراین نسل جوان به سختی قادر به خرید مسکن است.

درخواست شهروندان پرتغالی از دولت این است که مسکن های ارزان بسازد و برای خرید مسکن به متقاضیان، کمک هزینه های مالی اعطاء کند.

اجاره نشینی در ترکیه!

بازار مسکن ترکیه که یکی از مقاصد اصلی سرمایه گذاران ایرانی بود، حالا با معضلات بزرگی رو به رو شده است. اجاره بهای مسکن در سال گذشته به قدری بالا رفت که خشونت میان مستاجران و مالکان افزایش یافت و درگیری های زیادی پدید آمد. حتی چندین نفر نیز کشته شدند.

اجاره بها حدود ۱۲۱ درصد بیشتر شود. این عدد برای شهرهای بزرگی مثل استانبول و آنکارا به ۱۸۸ درصد رسید.

اقتصاد ترکیه به دلایلی مثل تورم، زلزله و …دچار مشکل شد. به همین دلیل، دولت دست به کار شده و سقف افزایش اجاره ملک را ۲۵ درصد عنوان کرد. از سوی دیگر، دستمزدها را نیز تا سقف تورم رسمی افزایش داد.

البته برخی از کارشناسان می گویند که چنین اقداماتی از سوی دولت، نه تنها نتایج مثبت نداشته بلکه منجر به افزایش تنش ها شده است. مثلا خیلی از مالکان از راه های غیرقانونی برای بیرون راندن مستاجران استفاده می کنند تا ملک خود را به مستاجرانی اجاره دهند که توان مالی بیشتری دالرند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در طی سال گذشته، حدود ۴۷ هزار دادگاه در ترکیه برگزار شد که به پرونده های اخراج غیرقانونی مستاجران می پرداخت. ۱۰۰ هزار پرونده ی دیگر نیز گشوده شد تا به افزایش غیرقانونی اجاره بها بپردازد.

مشکل لوکزامبورگ چیست؟!

لوکزامبورگ را به عنوان کشوری کوچک اما بسیار ثروتمند در دل اروپا می شناسیم. اما این موضوع باعث نشده که ساکنان این کشور کوچک، با معضل خرید یا اجاره ی مسکن رو به رو نباشند.

حداقل اجاره ی یک واحد آپارتمانی ۲ خوابه در این کشور، ۲ هزار یورو هزینه دارد. اما تامین این مبلغ برای بسیاری از ساکنان این کشور آسان نیست. در حال حاضر پیدا کردن یک خانه با قیمت مناسب بسیار سخت شده است.

به همین دلیل خیلی از ساکنان این کشور به کشورهای همسایه مثل آلمان و فرانسه مهاجرت کرده اند چرا که اجاره بها در این دو کشور ارزان تر است. البته لازم به ذکر است که کشوری مثل آلمان نیز با معضلات مسکن رو به روست و اجاره بها در آن به شدت افزایش پیدا کرده است.

قیمت هر متر مربع مسکن نوساز در لتزبرگ، پایتخت لوکزامبورگ ۱۳ هزار یورو است. این در حالیست که قیمت مسکن های قدیمی تر، ۱۰ هزار و ۷۰۰ یورو می باشد.

به این ترتیب خرید یک خانه ی معمولی در این شهر، ۱.۵ میلیون یورو خواهد بود. نرخ اجاره بها نیز در این کشور حدود ۶.۷ درصد بیشتر شده است. این در حالیست که نرخ تورم کلی لوکزامبورگ در این مدت زمانی، ۳.۴ درصد بوده که نشان می دهد تورم مسکن خیلی بیشتر بوده است.

نکته ی جالب تر اینجاست که بحران مسکن و هزینه های اجاره در این کشور به قدری بالا گرفته که در نتایج انتخابات پیش روی این کشور قطعا اثر می گذارد. دو حزب بزرگ سیاسی در لوکزامبورگ متعهد شده اند که رسیدگی به موضوع مسکن را در اولویت قرار بدهند.

دیدگاه ها غیرفعال است