وام مسکن ۱۴۰۳؛ ۳۰۰ میلیون تومان برای خانواده های پرجمعیت

وام مسکن 1403؛ 300 میلیون تومان برای خانواده های پرجمعیت

با نزدیک شدن به سال جدید، یکی از سوالات اصلی متقاضیان مسکن این است که وضعیت وام های مسکن چه خواهد شد! سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، اعلام کرد که وام های قرض الحسنه برای خانوار دارای سه فرزند و بیشتر، ۳۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.

به گزارش پرشین سازه ، بر اساس تصویب کمیسیون تلفیق قرار است در سال آینده، ۳۱ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی به حوزه های اشتغال تعلق بگیرد. ۱۲۵ همت نیز از منابع قرص الحسنه بانک ها به حوزه های مختلف تعلق می گیرد. از این مبلغ، ۵۰ همت در اختیار استانداران، ۳۵ همت برای کمیته امداد، ۱۵ همت برای بهزیستی، ۱۰ همت برای بنیاد شهید، ۵ همت برای صندوق نوآوری و شکوفایی، ۵ همت برای بنیاد برکت و پنج همت هم به بسیج تعلق خواهد گرفت.

هدفمندی یارانه ها نیز برای سال آینده ادامه خواهد داشت و بودجه ی آن نیز نزدیک به ۷۰۰ همت برآورد شده است. بیشتر یارانه های پرداختی برای جبران افزایش قیمت است. همچنین بخشی از آن به پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و…تعلق می گیرد. بخشی از آن نیز صرف یارانه نان و مابه‌التفاوت نرخ ارز و دارو می شود.

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که اقشار مختلف مردم در انتظار تعیین تکلیف آن بودند، مبلغ وام های مسکن بود. در حال حاضر، زوجین تهرانی می توانند تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کنند.
البته اشکال مختلفی از وام مسکن وجود دارد که مبالغ متفاوتی دارند. طرح نهضت ملی مسکن یکی از جدیدترین وام هایی است که در سیستم بانکی تعریف شده و همانطور که از نامش مشخص است، برای تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است. مبلغ این وام نیز ۵۵۰ میلیون تومان است.

وام های خودمالکی، وام مسکن روستایی، وام مسکن مربوط به جوانی جمعیت و…بخش دیگری از تسهیلات بانکی مربوط به مسکن است.
صرف نظر از مبالغ وام، یکی از مشکلات بزرگی که بر سر دریافت این تسهیلات وجود دارد، عدم همکاری بانک ها برای پرداخت این وام هاست. در واقع، طرح نهضت ملی مسکن که بخش زیادی از بودجه ی خود را از طریق همین وام ها تامین می کرد، به دلیل عدم همکاری بانک ها با تاخیر مواجه شده است.

حالا که سال ۱۴۰۳ در پیش روی ماست، سوال اصلی متقاضیان مسکن این است که تکلیف وام های مسکن چه خواهد شد؟ آیا راهکاری برای تسهیل پرداخت این وام ها در نظر گرفته شده؟ آیا مبالغ آن به قیمت واقعی مسکن نزدیک شده است؟!
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ می گوید که یکی از وام های قرض الحسنه ای که در نظر گرفته شده، مربوط به جوانی جمعیت است. خانواده هایی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند و فرزند آخرشان بعد از سال ۹۹ به دنیا آمده، می تواند تسهیلات ۳۰۰ میلیونی مسکن دریافت کنند.

همچنین تمام مددجویان کمیته امداد و رزمندگان معسر، قادر به دریافت وام ودیعه مسکن ۴۰۰ میلیونی خواهند بود. در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، وام های متعددی به ازای تولد فرزندان خانوار در نظر گرفته شده است. به ازای فرزند اول، ۴۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می شود. برای فرزندان دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب مبالغ ۸۰، ۱۲۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

مبالغ وام مسکن در حالی برای سال آینده تعیین شده که قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۷۶ میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، افزایش درآمدها در سال ۱۴۰۲، ۲۰ درصد خواهد بود. نکته ی عجیب تر اینجاست که معافیت مالیاتی حقوق و درآمد، تنها تا سقف ۱۲ میلیون تومان است. کسانی که بین ۱۲ تا ۱۶.۵ میلیون تومان درآمد دارند، مشمول مالیات ۱۰ درصدی می شوند.

این در حالیست که بر اساس آمارهای رسمی، خط فقر در تهران ۳۰ میلیون تومان است. اعداد و ارقام مالیات نشان می دهد که دولت حتی برای کسانی که زیر خط فقر هستند نیز نرخ های سنگین مالیاتی تعیین کرده است. با توجه به وضعیتی که برای سال آینده پیش بینی شده، باید در انتظار جهش بیشتر اجاره مسکن باشیم.

واقعیت اینجاست که با توجه به عدم همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن، افزایش مبلغ وام بی فایده است. گرچه دولت می گوید که برای بانک های متخلف، جرائمی در نظر گرفته اما به نظر نمی آید که این موضوع، منجر به اقدام عملی بانک ها شده باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است