تا سقف ۱۸۵ میلیون از وام نوسازی، بدون سود

تا سقف 185 میلیون از وام نوسازی، بدون سود

یکی از به صرفه ترین وام هایی که دولت برای متقاضیان مسکن در نظر گرفته، وام نوسازی است. مبلغ کلی این وام ۵۵۰ میلیون تومان است. اما تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان از این وام با سود صفر ارائه می شد. حالا معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که سقف این مبلغ افزایش پیدا کرده و به ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی ضمن اعلام این خبر به ارائه ی آمارهای مختلفی در خصوص بافت فرسوده پرداخت. بر اساس گفته های ایشان، نزدیک به ۱۶۷ هزار هکتار، بافت ناکارآمد در کشور وجود دارد. در این بافت، نزدیک به ۲.۷ میلیون واحد مسکونی ساخته شده و ۳۰ درصد جمعیت کشور در این واحدها زندگی می کنند.

بنابراین مشخصاً، نوسازی بافت فرسوده اهمیت ویژه ای دارد. چرا که با یک زلزله یا حادثه ی طبیعی، امکان تخریبشان وجود دارد و ممکن است جان میلیون ها انسان را به خطر بندازند.
محمد آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که اولویت دولت سیزدهم، نوسازی مسکن است. اصلی ترین شریک راهبردی دولت در اجرای این طرح، شرکت بازآفرینی شهری است. این شرکت تلاش دارد که سرمایه گذاران را ترغیب کند تا در بافت فرسوده، مسکن سازی داشته باشند. مشخصا ساکنان این بافت، به تنهایی قادر به نوسازی نیستند و نیازمند حمایت دولت و تمایل سازندگان به ساخت و ساز هستند.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، بسته های تشویقی شهرسازانه به متقاضیان ساخت و ساز در بافت فرسوده ارائه می شود. همچنین، شهرداری ها موظف هستند که حداکثر سه ماه بعد از درخواست پروانه ساختمانی، مجوزهای لازم را صادر کنند. علاوه بر این، باید تخفیف های ۵۰ درصدی در صدور این مجوزها لحاظ کنند.

آئینی تاکید کرد:

این موضوع در برنامه هفتم توسعه به صراحت آمده است و اگر شهرداری ها از انجام این کار، خودداری کنند، ترک فعل محسوب می شود و قابلیت پیگیری از طریق مراجع قضایی خواهد داشت.

پاین مقام مسئول همچنین تاکید داشت که تمام تسهیلات و تخفیفاتی که برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، برای نوسازی بافت فرسوده نیز به کار خواهد رفت.
تا به این لحظه، ۸۰ هزار میلیارد تومان صرف همین موضوع شده است.

بر اساس گفته های ایشان، قرار است که تا سقف ۱۸۵ میلیون تومان از وام ۵۵۰ میلیونی نوسازی مسکن بدون سود ارائه شود. بازپرداخت این وام ۷ ساله است. تا سال گذشته، تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان بدون سود ارائه می شد و بازپرداخت آن نیز ۳ ساله بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت که تا به امروز، قرارداد پرداخت تسهیلات با ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد مسکونی واقع در بافت فرسوده بسته شده است.

وام مرمت و مقاوم سازی پرداخت می شود!

پیکی دیگر از برنامه های دولت برای مقاوم سازی بافت تاریخی، پرداخت وام مرمت است. در واقع، این اولین بار است که چنین وامی تخصیص داده می شود.
تمام واحدهایی که در بافت تاریخی واقع شده اند، می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. برای تهرانی ها، مبلغ این وام ۳۶۰ میلیون تومان است. برای دیگر کلانشهرهای کشور، این مبلغ ۳۲۰ و برای مراکز استان ها ۲۸۰ میلیون تومان است. دیگر شهرها نیز می توانند وام ۲۴۰ میلیونی دریافت کنند.

روستاییان نیز می توانند از وام مرمت و مقاوم سازی بهره مند شوند که مبلغ آن ۲۰۰ میلیون تومان است.
آئینی تاکید کرد که باید مانند مسکن روستایی، از مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری نیز حمایت شود. همچنین برنامه بر این است که متقاضیان نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده، بتوانند تسهیلاتی با نرخ ترجیحی دریافت کنند.
بسته تشویقی شهرسازانه که توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران تدوین شده، ۱۰ بند دارد. بندهای تشویقی این بسته، با توجه به نیاز و ویژگی های شهرها ساخته شده است.

بر اساس آمارها و گزارش های میدانی، ارائه ی این بسته های تشویقی باعث شده که ساخت و ساز در بافت فرسوده ی شهرها تا ۱۴۰ درصد افزایش پیدا کند.
به عنوان مثال، بسته ی تشویقی شهر تهران، این است که سازندگان به ازای هر ۱۰۰ متر به بالا، یک طبقه تراکم تشویقی دریافت می کنند. در صورتی که متراژ ساختمان از ۴۰۰ متر بیشتر باشد، دو طبقه تراکم اضافه دریافت می کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که این بسته های تشویقی، در حال حاضر در ۱۷۰ شهر کشور، اجرا شده اند.
نوسازی بافت فرسوده علاوه بر افزایش ساخت و ساز، هزینه های ساخت مسکن را کاهش می دهد. چرا که نیازی به صرف هزینه برای خدمات روبنایی و زیربنایی نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است