نوسازی بافت فرسوده: ۵۵ درصد پیشرفت، اما راه زیادی در پیش است

نوسازی بافت فرسوده

بیش از ۱۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند و گرچه حدود ۵۵ درصد برنامه های دولت در خصوص نوسازی بافت فرسوده، آغاز شده اما هنوز به سرعت بیشتری برای پیشبرد این طرح نیاز است.

به گزارش پرشین سازه ، نوسازی این بافت یکی از مهم ترین قالب های طرح نهضت ملی مسکن بود. بیشتر محله های بافت فرسوده در جنوب تهران واقع شده اند و به همین دلیل، اولین گام این بود که از مالکان این واحدهای فرسوده حمایت شود تا بتوانند واحدهای خود را نوسازی کنند. مشوق های مختلف از سوی شهرداری، تسهیلات ساخت و ساز و حتی پرداخت ودیعه مسکن به مالکان بخشی از روند حمایت دولت از نوسازی بود.

کشور کمبود مسکن دارد و این موضوع توسط هیچ یک از کارشناسان و مسئولان نفی نمی شود. اما از آن جایی که ساخت شهرهای جدید هزینه ی زیادی را به دوش متقاضیان مسکن و دولت تحمیل می کند، نوسازی بافت فرسوده مورد توجه قرار گرفته است. به خصوص با توجه به وجود خدمات زیربنایی و روساختی در محلات هدف!

حتی واحدهایی که در بافت تاریخی شهر نیز واقع شده اند، می توانند از تسهیلات نوسازی مسکن استفاده کنند. به این ترتیب با حفظ هویت شهر، مسکن های واقع در بافت تاریخی نیز مرمت و نوسازی می شوند. حفظ تعادل میان شهر مدرن و نگهداری از بناهای تاریخی، چالشی است که در مورد نوسازی بافت فرسوده وجود دارد.

بر اساس آمارهای موجود بیش از ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد. همچنین حدود ۱۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور موجود است که ۷۴ هزار هکتار به بافت فرسوده میانی، ۳۲ هزار هکتار به بافت تاریخی و ۶۰ هزار هکتار هم مربوط به سکونتگاه های غیررسمی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در خصوص نحوه ی اجرای نوسازی بافت های فرسوده نیز توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که عملکرد نوسازی در ۱۰ استان بررسی و پایش شده است. مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران توانسته که نوسازی را بهبود ببخشد. ۵۷ شهر در کشور از بسته های تشویقی بومی شده استفاده می کنند که همین موضوع، منجر به افزایش صدور پروانه های ساختمانی در آن شهرها شده است.

کل واحدهایی که موفق به دریافت پروانه ساختمانی برای نوسازی واحد فرسوده شده اند، ۱۶۲ هزار و ۴۰۵ مورد است که موفقیت خیلی خوبی در راستای نوسازی به حساب می آید.
محمد آئینی اعلام کرد که بیش از ۱۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند و با وقوع هرگونه زلزله یا مشکل دیگری، جانشان در خطر خواهد بود.
وی تاکید کرد که با توجه به شرایط موجود، چاره ی دیگری جز تسریع در نوسازی وجود ندارد. بر اساس سند بازآفرینی باید سرانه های آموزشی، بهداشتی، ورزشی، انتظامی و …به حد متوسط سرانه نقاط توسعه یافته همان شهر برسد.

بخشی از برنامه های دولت برای این بافت، تامین خدمات زیرساختی و روبنایی است که همین مسئله باعث شده تا بخش خصوصی و تعاونی ها برای نوسازی بافت فرسوده ترغیب شوند.
از میان تمام واحدهایی که طی دو سال اخیر روند نوسازی خود را آغاز کرده و از مشوق های دولت بهره مند شده اند، حدود ۵۱ هزار واحد تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است. نکته ی جالب توجه اینجاست که علاوه بر نوسازی واحدهای قدیمی، واحدهای جدیدی هم اضافه شده که طبیعتا میزان عرضه را در بازار بالا می برد.

محمد آئینی اعلام کرد:

بیش از ۵۵ درصد از برنامه های نهضت ملی مسکن برای نوسازی بافت فرسوده محقق شده اما هنوز هم در ابتدای راه هستیم. استان خراسان رضوی از این بابت، رتبه ی دوم را در کشور دارد. در طی دو سال گذشته بیش از ۲۳ هزار واحد در این استان، روند نوسازی خود را آغاز کرده اند. تهران نیز با ۴۲ هزار واحد نوسازی شده، رتبه ی اول را در کشور دارد.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، بسته های تشویقی در چهار محور اجرا می شود. همین مشوق ها باعث شده اند که مثلاً، تعداد پروانه های صادر شده در بافت فرسوده ی تهران ۳ برابر شود. نکته ی قابل ذکر دیگر این است که بسته های مشوق هر شش ماه یک بار، ارزیابی می شوند و در صورت وجود اشکال، اصلاح می شوند.

آئینی از تمام دستگاه های ذیربط درخواست کرد که پای کار بیایند تا هرچه سریع تر شاهد نوسازی بافت فرسوده باشیم.
از دیگر اقدامات شرکت بازآفرینی شهر این است که پروژه های نیمه تمام را به پایان رساند و در سال گذشته، بیش از ۱ هزار پروژه ی بازآفرینی شهری به بهره برداری رسید. تا انتهای امسال، ۳۰۰ پروژه ی دیگر نیز به اتمام خواهد رسید.

دیدگاه ها غیرفعال است