اختصاص ۲۵ درصد از تسهیلات مسکن به نوسازی بافت فرسوده

دولت به دنبال نوسازی بافت فرسوده با ارائه تسهیلات مسکن

با پیگیری های مختلف، حالا معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام می کند که ۲۵ درصد تسهیلات مسکن به نوسازی بافت فرسوده اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آیینی تاکید کرد که تمام دستگاه های مجری، موظف به رعایت این قانون هستند و این حق مردم است که از تخفیف هایی که دولت تعیین کرده، بهره مند شوند.

این مقام مسئول در هفتمین جلسه از ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان گیلان که در شهر رشت برگزار می شد، تصریح کرد که معابر خاکی می توانند بدترین جلوه از محرومیت در شهرها باشند. در دولت سیزدهم به دنبال برچیده شدن تمام معابر خاکی هستیم.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت:

زندگی بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهرها، متاثر از تصمیمات ستاد بازآفرینی شهری است. بر اساس قانون، تشکیل این ستاد به این دلیل بوده تا تمام دستگاه های مربوطه در کنار هم فعالیت کنند و باعث هم افزایی در منابع شوند و مدیریتی یکپارچه با محوریت استاندار داشته باشند. در واقع هدف این بود که کار مردم در مناطق فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود.

وی تاکید کرد که اهمیت بازآفرینی شهری بسیار بالاست چرا که موضوع جان مردم، مطرح است. بر اساس میانگین های آماری، هر واحد فرسوده ای که تخریب می شود، سه واحد ساخته خواهد شد. بنابراین اگر توجه بیشتری به این حوزه صورت بگیرد، می توان بخش عمده ای از نیاز کشور به مسکن را برطرف کرد.

آیینی تصریح کرد که اگر سیاست های بازآفرینی شهری اجرا شود، فضا برای خدمات رسانی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان محدوده هدف، باز می شود.

رئیس هیئت مدیره اعلام کرد که تولید مسکن در هر نقطه ای مشکلات خاص خود را دارد. مثلا در بافت فرسوده، معضل اصلی نوسازی است و در حاشیه شهرها، عدم وجود دستگاه های خدمات رسان و معابر خاکی وجود دارد.

وی اذعان داشت که تمام حقوق مردم که در قوانین نوسازی و بهسازی بافت فرسوده آمده، باید رعایت شود. همکاری شهرداری ها نیز باید افزایش پیدا کند. مردم باید از تخفیف های دولتی بهره مند شوند. بر اساس قانون، عوارض ساختمانی برای نوسازی در بافت فرسوده باید مشمول ۵۰ درصد تخفیف شود. البته شهرداری می تواند تا ۱۰۰ درصد نیز تخفیف ارائه کند و مابه‌التفاوت آن را از دولت دریافت کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که نگاه شهرداری و شورای شهر نسبت به این قضیه باید مثبت باشد. این سازمان ها باید زمان انتظار برای دریافت پروانه ساختمانی را به یک ماه کاهش دهند. اگر این اتفاق رخ دهد، خود به بزرگترین مشوق سازندگان برای حضور در نوسازی بافت فرسوده تبدیل خواهد شد.

محمد آیینی اعلام کرد که در خصوص بحث انشعابات نیز، دستگاه های خدمات رسان موظف هستند که انشعابات بافت فرسوده را محفوظ نگه دارند و اگر انشعاب دیگری در پروسه ی نوسازی اضافه شده باشد، امور آن را خارج از نوبت انجام دهند. چنین مساعدت هایی باعث می شود که سازندگان تشویق به سرمایه گذاری در بافت فرسوده شوند.

۲۵ درصد تسهیلات مسکن، سهم نوسازی می شود!

بر اساس گزارش هایی که دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ارائه کرده است، حدود ۲۵ درصد از تسهیلات مسکن سهم نوسازی بافت فرسوده می شود.

بر اساس گفته های آیینی، ساکنان استان گیلان و شهر رشت که تصمیم به نوسازی واحد مسکونی خود را دارند، می توانند از ۹۰۰ میلیون ریالی که به شکل تسهیلات ارزان قیمت ودیعه مسکن ارائه می شود، استفاده کنند.

طرح دیگری به نام کلید به کلید نیز آغاز شده که در طی آن، دولت می تواند اراضی ملی یا یک واحد نوساز را تحویل داده و در ازای آن، ملک افراد در بافت فرسوده را دریافت کند.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که وزارت راه و شهرسازی به کمک شهرداری و زیرنظر استانداری ها، به زودی طرحی را آغاز می کند که با مراجعه ی خانه به خانه، طرح نوسازی واحدهای مسکونی را به شکل چهره به چهره برای مردم ساکن بافت فرسوده توضیح و تشریح خواهد کرد.

محمد آیینی تاکید کرد که در قانون، این اختیار به شهرداری ها داده شده تا اراضی ملی که در حاشیه شهرها قرار گرفته اند و به بافت فرسوده تعلق دارند را شناسایی کند. چنین اقدامی می تواند تبدیل به سرمایه گذاری خوبی برای شهرها باشد و به بازآفرینی شهری کمک کند.

در شرایط کنونی که طرح نهضت ملی مسکن با مشکل بزرگ تامین زمین مواجه است، نوسازی بافت فرسوده می تواند به تحقق هدف این طرح کمک زیادی بکند.

دیدگاه ها غیرفعال است