بخش خصوصی آماده جبران عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن

انبوه سازان: حضور بخش خصوصی در نهضت ملی مسکن، سرعت ساخت و قیمت ها را کنترل می کند

دبیر کانون سراسری انبوه سازان اعلام کرد که اگر بخشی از پروژه نهضت ملی مسکن به دست انبوه سازان سپرده شود، می توان سرعت ساخت و ساز را بالا برد و قیمت ها را نیز کنترل کرد.

به گزارش پرشین سازه ، فرشید پورحاجت تاکید کرد که دولت در حال حاضر، راه دیگری به جز مراجعه به انبوه سازان ندارد. اگر انبوه سازان نقش اصلی در ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن را به عهده نگیرند، اصلا نمی توان انتظار داشت که این طرح پیشرفتی داشته باشد یا اصلا تکمیل شود.

حاجت پور به اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این اصل قانونی به دولت تاکید می کند که نقش تصدی گری خود را کم کند و فعالیت های این چنینی را به بخش خصوصی واگذار کند و اصلا وارد بخش اجرا نشود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت:

در دولت های قبلی، هر کجا که نقشی به انبوه سازان و بخش خصوصی سپرده شده، به خوبی از عهده ی آن برآمده اند. به همین خاطر، وزارت راه و شهرسازی نیز باید به این بخش باور داشته باشد. البته به نظر می رسد که گفتمانی در این خصوص صورت گرفته اما هنوز به مرحله ی اجرا نرسیده است.

وی تاکید کرد که انبوه سازان، آماده اند که نقشی که دولت در حوزه ی اجرای مسکن به عهده شان گذاشته را اجرا کنند و پاسخگو باشند. اصلا حضور انبوه سازان می تواند باعث تسریع پروژه شده و قیمت ها را کنترل کند.

یکی از سوالات مهمی که از انبوه سازان پرسیده می شود، این است که آیا قادر به جبران عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن هستند؟

وی در پاسخ به این سوال اعلام کرد که ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی امکان پذیر است. چرا که بخشی از پروژه توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است. ۱۵۰ هزار واحد دیگر نیز توسط شرکت بازآفرینی شهری، در حال نوسازی هستند. برای الباقی واحدها نیز دولت باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد. بخش خصوصی نیز حاضر است که در این حوزه، دولت را یاری کند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان، یادآور شد که بدون دخالت دولت، هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی در حال ساخت است. بنابراین وقتی که صحبت از ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال می شود، باید این ۴۰۰ هزار واحد را هم در نظر داشت.

دولت می تواند نقش تسهیل گر را داشته باشد و از مداخلات خود در حوزه های اجرایی بکاهد. همچنین باید هزینه دستگاه های خدماتی را کمتر کند تا سازندگان با آسودگی خاطر، اقدام به ساخت و ساز نمایند.

پورحاجت همچنین از حضور شرکت های ساختمانی خارجی در نهضت ملی مسکن استقبال کرد و اذعان داشت که بخش خصوصی از حضور آن ها خوشحال می شود. اما انتظار می رود که شرایط رقابت با این شرکت ها عاقلانه باشد.

بحث تولید مسکن یک فرآیند صد در صد اقتصادی است. بنابراین فاکتور رقابت در آن خیلی مهم می شود. به گفته ی دبیر کانون سراسری انبوه سازان، بخشی از این رقابت در حین اجرا شکل می گیرد و برخی دیگر در حوزه ی قیمت تمام شده ی مسکن است.

فرشید پورحاجت اذعان داشت که بخش خصوصی آماده ی رقابت با شرکت های خارجی است و هرکسی که بتواند در این رقابت، هزینه های کمتری برای کشور بتراشد و سرعت ساخت را بالا ببرد، باید در این پروژه حضور داشته باشد. چرا که نیاز به ساخت ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور، کاملا ضروری است.

البته این مقام مسئول در انجمن انبوه سازان، تاکید کرد که حضور خارجی ها در پروژه نهضت ملی مسکن باید شفاف باشد. به این معنی که مبنای قیمت و قراردادشان روشن شود.

یکی دیگر از موضوعات جالب توجهی که در خصوص حضور شرکت های خارجی در پروژه ی نهضت ملی وجود دارد، بحث تفاوت قیمت هاست. فرشید پورحاجت اعلام کرد که قیمت تولید مسکن در کل دنیا، استانداردهای مشخصی دارد و باید این استانداردها را قبول کرد.

در حال حاضر، هنوز قیمت تمام شده مشخص نشده و هیچ قیمتی هم از سوی مسئولین به بخش خصوصی، اعلام نشده است. بنابراین قراردادی هم ثبت نشده!

وی تاکید کرد که هنوز مشخص نیست که قرارداد ساخت مسکن توسط بخش خصوصی با چه قیمت و کیفیتی، امضا خواهند شد. بنابراین هرگونه عددی که در این خصوص شنیده می شود، از سوی بخش خصوصی تکذیب می گردد.

حالا باید در انتظار واکنش مسئولین دولتی باقی می ماند و دید که آیا واقعا به حضور بخش خصوصی در پروژه نهضت ملی مسکن، تن می دهند یا خیر!

دیدگاه ها غیرفعال است