بانک مسکن با حمایت از فناوری‌های نوین، تولید مسکن را سرعت می‌بخشد

بانک مسکن بیش از 90 درصد سهم خود در طرح نهضت ملی مسکن را تامین کرد

بانک مسکن یکی از معدود بانک هایی است که تا حد زیادی به تعهدات خود در قبال قانون جهش تولید مسکن عمل کرده است. حالا مدیرعامل این بانک گفته که از فناوری های نوین در ساخت مسکن، حمایت می کند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل بانک مسکن از پروژه های مسکونی فردوسی مشهد بازدید کرده و ضمن افتتاح چند پروژه ساختمانی دیگر، تاکید کرد که صنعتی سازی از رویکردهای جدید بانک مسکن است.

پروژه های مسکونی فردوسی توسط شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق ساخته شده اند اما در این پروژه ها با آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و بانک مسکن نیز، همکاری داشته است.

در طی مراسمی که برای افتتاح و بهره برداری از پروژه های فردوسی مشهد برگزار شده بود، جمعی از مسئولین استانی و کشوری نیز حضور داشتند. نماینده ی مردم مشهد و کلات در مجلس، مدیرعامل بانک مسکن، شهردار مشهد، رئیس نظام مهندسی خراسان رضوی و بسیاری دیگر از مدیران شهری در این مراسم حضور داشتند.

مدیرعامل بانک مسکن، آقای سیدعباس حسینی تاکید کرد که یکی از مهم ترین دغدغه های مردم در سال جاری، مسکن است. مقام رهبری نیز در دیدار با وزیران دولت بر این مورد تاکید کرده است.

سید عباس حسینی خاطرنشان ساخت که بر همین اساس، رویکرد بانک مسکن در برخورد با موضوع مسکن متفاوت خواهد بود. مسئولین بانک مسکن در تلاش هستند تا به این فرمان شرعی، جامه ی عمل بپوشانند.

بر اساس گزارش هایی که مدیرعامل این بانک ارائه کرد، پروژه های زیادی توسط بانک مسکن در سرتاسر کشور در حال اجراست. یکی از اصلی ترین رویکردهای جدید بانک این است که در حوزه ی ساخت مسکن، از فناوری های نوین در راستای صنعتی سازی استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت:

در تلاش هستیم که با این تکنولوژی های جدید، مصرف انرژی را کاهش دهیم و منابع مالی ساخت مسکن را تامین کنیم. در واقع تصمیم بر این است که ضمن ارتقای سطح مهندسی ساخت مسکن، از معماری اصیل ایرانی-اسلامی نیز برای ساخت واحدهای مورد نظر استفاده شود.

بارها از سوی مسئولین مختلف تاکید شده که باید صنعتی سازی در حوزه ی ساختمان مورد توجه قرار بگیرد. مدیرعامل بانک مسکن نیز اعلام کرد که از شرکت های دانش بنیان حمایت های ویژه ای در این راستا خواهند کرد.

در پروژه فردوسی مشهد، شرکت های دانش بنیان ایرانی مشغول به کار هستند. این شرکت ها می توانند گام های جدی در راستای صنعتی سازی حوزه ی ساختمان بردارند.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سهم بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن را تامین کرده است. این در حالیست که دیگر بانک ها به سختی نسبت به تعهدات خود وفادار بوده اند. ناگفته نماند که بانک مسکن فقط چهار درصد از سپرده های بانکی کشور را در اختیار دارد.

بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک ها باید سالانه ۲۰ درصد از سهم اعتبارات خود را به مسکن اختصاص دهند. اما قصه ی بدعهدی بانک ها در قبال طرح نهضت ملی مسکن بارها گفته شده است. با این وجود به نظر نمی رسد که بانک های مزبور، تغییری در رویه ی خود ایجاد کرده باشند. حتی گزارش هایی مبنی بر کاهش سهم مسکن از اعتبارات بانک ها در سال جاری، به گوش می رسد.

با توجه به سهم ۹۰ درصدی بانک مسکن، می توان به وضوح اعلام کرد که تنها بانکی که نسبت به تعهدات قانونی خود پایبند بوده، بانک مسکن است. شعب مختلف این بانک در حال ارائه ی خدمات و رفع نیازهای مردم هستند. آن چیزی که در حال حاضر، در بانک مزبور رخ می دهد، افزایش سرعت تکنولوژی و ارائه ی خدمات به مردم است.

مدیرعامل بانک مسکن در انتهای سخنان خود گفت که امیدوار است تا هر روز شاهد افتتاح پروژه های مختلف مسکونی باشد.

بانک مسکن یکی از مهم ترین ارکان طرح نهضت ملی مسکن است. در واقع، دولت سیزدهم به هنگام پیشنهاد طرح نهضت ملی مسکن، حساب ویژه ای روی بانک ها برای تامین مالی این پروژه باز کرده بود. اما در نهایت، به جز بانک مسکن هیچ یک از بانک ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. تاکیدات مکرر رئیس جمهور و دیگر مسئولین به بانک ها نیز اثرگذار نبود و بیشترشان، نسبت به این تذکرات بی توجه بودند.

البته نگاه جدید بانک مسکن به حوزه ی ساختمان سازی، شاید بتواند تغییری اساسی در نحوه ی ساخت و ساز مسکن ایجاد کند و در نهایت سرعت تولید مسکن را بالاتر برده و هزینه های ساخت را کاهش دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است