صنعتی سازی در حوزه مسکن، یک ضرورت است

صنعتی سازی در حوزه مسکن، یک ضرورت است

صنعتی سازی یکی از اصلی ترین تاکیداتی است که در حوزه ی ساخت مسکن و به خصوص طرح نهضت ملی مسکن می شود. حالا سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرده که باید در مبحث ۱۱ نرم افزارهای مختلفی طراحی و استفاده شود. در نتیجه شرکت ها نیز قادر به پر کردن درصد صنعتی سازی خود خواهند بود.

به گزارش پرشین سازه ، فناوری های نوین صنعت ساختمان سازی و رصد کردن میزان استفاده از این روش ها در شرکت های ساختمانی، موضوع بسیار مهمی است. اولین جلسه از کمیته نرم افزار مبحث ۱۱ قانون مقررات ملی ساختمان نیز به همین موضوع اختصاص پیدا کرد.

در این جلسه، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حضور داشت. علاوه بر ایشان، مسئولان دیگری از جمله نماینده دفتر اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و البته کمیته تخصصی ویرایش سوم مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان نیز حضور داشتند.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اشاره کرد که در سال های گذشته، صنعتی سازی در برخی از پروژه ها مد نظر قرار گرفته است. اما حالا این موضوع به یک ضرورت تبدیل شده!

وی تاکید کرد: در زمانی که مسکن مهر ساخته می شد، اطلاعات جامعی از صنعتی سازی در سطح کشور وجود نداشت اما حالا که طرح نهضت ملی مسکن و جهش تولید در حال پیگیری است و به یکی از اصلی ترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده، باید نرم افزارهایی طراحی و استفاده شود که شرکت های مختلف بتوانند در راستای صنعتی سازی از آن ها بهره مند شوند. در نهایت، اولین مزیت این اقدام، رصد کردن میزان رشد صنعتی سازی در پروژه های ساخت و ساز کل کشور است.

محمدمهدی حیدری، خاطرنشان ساخت که پیش از این، برخی از پروژه ها صنعتی سازی را به شکل سیستمی کامل پیش می بردند و برخی دیگر، بخشی از اجزای یک سیستم صنعتی بود. اما حالا و با توجه به مبحث ۱۱، شرکت ها باید بتوانند به میزان مشخصی، صنعتی سازی را در پیش بگیرند.

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که اختلاف نظرهای زیادی در خصوص مبحث ۱۱ قانون مقررات ملی ساختمان وجود دارد. اما در تلاش هستند که با نظر متخصصان و انجمن های صنفی صنعتی سازی به یک اجماع کلی برسند و در صورت نیاز، بازنگری در آن صورت بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد که فازهای مختلف مبحث ۱۱ باید زمان بندی شوند.

در ادامه ی جلسه ی مزبور، مسئول دبیرخانه صنعتی سازی و فناوری های نوین ساختمان مرکز تحقیقات راه، اعلام کرد که پروژه ی مسکن ملی در پیش است و باید هر چه سریع تر، نرم افزارهای مبحث ۱۱ قانون مقررات ملی ساختمان طراحی و استفاده شوند. متخصصان و صاحب نظران باید در این خصوص، فعال تر باشند.

مریم دشتی خاطرنشان ساخت که جلسات مختلفی برای بازنگری در مبحث ۱۱ صورت گرفته است. همچنین متخصصان در تلاش هستند که نرم افزاری مناسبی برای این مبحث تهیه و طراحی کنند.

وی تاکید کرد که در این نشست ها و جلسات، جمع بندی های لازم صورت گرفته و برای این که مبحث ۱۱ قانون مقررات ملی ساختمان برای مهندسان و ساختمان سازان جا بیفتد، قرار است که نرم افزارهای طراحی شده مورد استفاده قرار بگیرد.

در فاز اول، نرم افزار مزبور از طریق دیتاهای بارگزاری شده از سوی شرکت ها، میزان صنعتی سازی پروژه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

در فاز بعدی و بعد از این که درصد صنعتی سازی پروژه های مختلف مشخص شد، سیستم های مناسبی برای صنعتی سازی بیشتر به سازندگان این پروژه ها پیشنهاد می شود. تلاش بر این است که در این پیشنهادات، فاکتورهای مختلفی مثل منطقه ی ساختمان، نوع اقلیم و البته

تریال به کار رفته در ساختمان، مورد توجه قرار بگیرد.

در نهایت و در فاز بعدی، مشخص می شود که صنعتی سازی و فناوری های نوین ساخت و ساز، چقدر هزینه بر پروژه تحمیل خواهد کرد.

صنعتی سازی می تواند وضعیت ساختمان سازی های کشور را دچار تحولی شگرف کند و در نتیجه، نیاز کشور به مسکن را برطرف کند.

از آن جایی که با صنعتی سازی می توان سرعت ساخت و ساز را بالا برد، نیاز مسکن کشور زودتر برطرف می شود. بارها از سوی مسئولین و کارشناسان مختلف تاکید شده که پروژه های ساختمانی کشور باید به سمت صنعتی سازی پیش بروند.

توجه به مبحث ۱۱ قانون مقررات ملی ساختمان، می تواند پیش درآمد خوبی برای توجه بیشتر به موضوع صنعتی سازی باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است