صنعتی سازی ساختمانی رعایت نمی شود!

صنعتی سازی ساختمانی رعایت نمی شود!

در شرایط پیچیده ای که بازار مسکن از سر می گذراند، فقدان ساز و کار و استراتژی های مشخص، کاملا به چشم می آید. در این میان، یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی به صنعتی سازی بازار مسکن و لزوم آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به نظر می اید که بازار مسکن مثل یک گروه ارکستر است که رهبری ندارد و همین موضوع، منجر به بروز بحران و آشفتگی های زیاد در حوزه سیاست گذاری مسکن می شود.

فرهاد بیضایی، کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه سخنان خود چنین گفت: تا قبل از این، زمانی که صحبت از صنعتی سازی در حوزه مسکن می شد، منظور این بود که اولویت با توسعه ی صنعتی ساختمان های لوکس، شهری و دارای اهمیت است. اما در حال حاضر، این مفهوم به طور کامل عوض شده است چرا که توسعه ی صنعتی سازی و فناوری های نوین ساختمانی، بیشتر در جاها و مناطق محروم به کار می آید که فاقد مهندس متخصص، مصالح ساختمانی مرغوب و …هستند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه ی سخنان خود به تبیین مزایای صنعتی سازی در مناطق دورافتاده و محروم پرداخت و گفت: مناطقی از کشور که دارای این مشکلات و محرومیت ها هستند، می توانند بهره های زیادی از صنعتی سازی ساختمان ببیرند. فرض کنید که تهیه مصالح ساختمانی از طریق قطعات پیش ساخته یا قالب های ماندگار و ساده سازی آن ها صورت بگیرد. به این ترتیب عملیات نصب این مصالح خیلی ساده تر و سریع تر پیش می رود و در نتیجه روند ساخت و ساز را نیز سرعت می بخشد. در نتیجه مشکلات کمبود نیروهای متخصص ساخت و ساز و ارسال مصالح ساختمانی به این مناطق نیز رفع شده و کیفیت ساختمان سازی در آن ها نیز بالاتر می رود.

بیضایی در ادامه خاطرنشان کرد: مفهوم صنعتی سازی در سطح حاکمیت بسیار مبهم است و به همین دلیل، تا این لحظه پاسخ درستی به آن داده نشده است. البته نباید فراموش کنیم که بخش خصوصی اقدامات مختصری برای توسعه ی صنعتی سازی انجام داده است اما انسجام و یکپارچگی خاصی در حوزه سیاست گذاری آن وجود ندارد. در نتیجه آن طور که انتظار می رفت، اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد.

وی در ادامه به موضوع مسکن مهر به عنوان یکی از بسترهای مناسب جهت صنعتی سازی ساختمان اشاره کرد و گفت: با وجود انتقاداتی که به مسکن مهر وارد است، اما به توجه به ارائه وام تشویقی به صنعتی سازها در طول ساخت این پروژه، حرکت رو به جلویی در صنعتی سازی شکل گرفت و باید همچنان آن را ادامه داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان کرد: مثلا برای اولین بار، در پروژه های مسکن ملی مهر بود که استفاده از پنجره های دوجداره رایج شد و در حال حاضر، تمامی ساختمان های نوسازی که ساخته می شوند از این نوع پنجره ها استفاده می کنند. همچنین برخی دیگر از فناوری های ساختمانی مثل قالب تونلی، برای اولین بار توسط پروژه ی مسکن مهر به شکل انبوه انجام شد. تنها پروژه ی شناخته شده ی دیگری که از این قالب ها استفاده کرده است، پروژه اکباتان است که مربوط به سال ها پیش می باشد.

وی تاکید کرد که برای توسعه صنعتی سازی باید سیاست های تشویقی و تنبیهی را به صورت توامان به کار برد و ادامه داد: تصور نکنید که با ارائه وام های ساخت و ساز، می توان به تنهایی مسیر صنعتی سازی ساختمان را هموار کرد. بلکه باید سیاست های دیگری نیز در نظر گرفته شود که در صورت نادیده گرفتن شدن صنعتی سازی در روند ساخت، برخوردهای سلبی با سرمایه گذاران صورت بگیرد. همان طور که می دایند مولفه های صنعتی سازی نقش مهمی در افزایش طول عمر و صرفه جویی مصرف انرژی دارند.

دیدگاه ها غیرفعال است