صنعتی سازی، سرعت ساخت و ساز را بیشتر می کند

صنعتی سازی، سرعت ساخت و ساز را بیشتر می کند

مدت هاست که صحبت های زیادی پیرامون ساخت و ساز صنعتی صورت می گیرد. در جدیدترین سخنان نیز، رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان چنین گفته است: به طور جدی، به دنبال این هستیم که سازندگان حرفه ای، انبوه سازان و توسعه گران در راستای شتاب بخشی به پروژه های اجرایی حوزه ی مسکن اقدام کنند. همچنین در تلاش هستیم که در جهت سرعت بخشی به این روند، از روش های صنعتی سازی نیز بهره ببریم.

به گزارش پرشین سازه ، محمد مرتضوی در ادامه گفت: هدف اصلی ما از صنعتی سازی این است که ساختمان ها را هرچه سریع تر به بهره برداری برسانیم. چرا که مدت زمان صنعتی سازی، تفاوت بسیار زیادی با ساختمان سازی سنتی دارد. به همین دلیل است که اگر می خواهیم بهره برداری از این ساختمان ها سریع تر صورت بگیرد، تجهیز تمام منابع، نیروها و امکانات در نهایت اثر زیادی روی بازار مسکن نخواهد داشت.

مرتضوی در ادامه گفت: منظور این است که علاوه بر اینکه امور اجرایی ساختمان باید در کنار کیفی سازی انجام گیرد، دیگر مسائلی هم که منجر به تکمیل و بهره برداری سریع تر از این ساختمان می شود، مثل صدور مجوزها و اخذ مجوزات سازمان نظام مهندسی، تامین انشعابات و زیرساخت ها باید همزمان با صنعتی سازی صورت بگیرد. چرا که صنعتی سازی دو هدف اصلی را محقق می کند: سرعت بخشیدن به اجرا و افزایش کیفیت!

وی تصریح کرد: در صورتی که شاهد هماهنگی سایر بخش ها با صنعتی سازی نباشیم، عملا کار چندانی انجام نداده ایم.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان افزود: مثلا می بینیم که ساختمانی تکمیل شده اما برای دریافت انشعابات برق و…ناچار است که ۶ ماه الی یک سال در نوبت بماند. در واقع، از دلایل اصلی افزایش قیمت تمام شده ی مسکن، طولانی بودن مدت زمان صدور مجوز ساختمانی است.
وی در ادامه به تورم موجود در بخش مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت شاهد بودیم که هزینه های مربوط به دستمزدها، مصالح ساختمانی و مجوزهای صادر شده، افزایش داشته است.

مرتضوی در ادامه خاطرنشان ساخت که تاخیرهای ۱ روز الی ۳۰۰ روزه در صدور پروانه ی ساخت می تواند سمی مهلک و کشنده برای صنعت ساختمان باشد و تاکید کرد: قطعا این تاخیر باعث افزایش قیمت تمام شده می شود. از سوی دیگر، پروژه های ساختمانی در همان آغاز کار خود با تورم قابل ملاحظه ای رو به رو می شوند.

وی در ادامه به موضوع افزایش قیمت مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: به طور میانگین، صدور یک پروانه ساختمانی یک سال طول می کشد که همین موضوع با توجه به میزان تورم در بخش های مختلف مثل مصالح ساختمانی، سبب می شود که سازندگان بخش زیادی از منابع خود را برای مهار تورم از دست بدهد و در عمل منجر به افزایش قیمت تمام شده شود. در نهایت این مردم هستند که از بالا رفتن قیمت فروش مسکن متضرر می شوند.

مرتضوی در ادامه بیان کرد: طبیعی است که وقتی مردم با یک تورم سنگین رو به رو می شوند، از چرخه ی خانه دار شدن خارج خواهند شد. به همین دلیل است که اگر به دنبال صنعتی سازی ساختمان و افزایش کیفیت ساخت و ساز هستیم، باید به موضوع هزینه های تمام شده نیز اهمیت بیشتری بدهیم و آن را کنترل کنیم. برای رسیدن به این هدف هم هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه تمام فرآیندهای ساخت و ساز، از اخذ مجوز گرفته تا تامین انشعابات را بازنگری کرده و زمان بندی مناسبی برای تکمیل نمودن این چرخه مشخص کنیم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: این ها آسیب هایی هستند که در طی سالیان گذشته به صنعت ساختمان وارد شده اند. حالا می بینیم که آمار تولید ساختمان هر سال کمتر می شود و از طرف دیگر، قیمت فروش نیز افزایش پیدا می کند که چنین مشکلاتی در نهایت به مردمی که به دنبال خانه دار شدن هستند، آسیب وارد می کند.

محمد مرتضوی، تاکید کرد که روند طولانی صدور مجوزهای ساختمانی مثل پروانه ساخت باعث شده که سرعت ساخت و ساز کمتر شود. وی افزود: شهرداری ها بر اساس قانون رفع موانع تولید موظف شده اند که بعد از دریافت گزارش مالی صدور پروانه، ظرف مدت ۱۴ روز نسبت به صدور پروانه اقدام کنند. اما اگر نگاهی به شواهد موجود بندازید، متوجه می شوید که این زمان حتی به ۳۰۰ روز کاری نیز رسیده است.

دبیر کانون انبوه سازان در ادامه گفت: انتظار ما از وزارت کشور، شهرداری ها و سازمان های نظام مهندسی این است که خود را با چرخه ی تولید صنعت ساخت و ساز هماهنگ کنند و این زمان را به حداقل و طبق آن چیزی که در قانون رفع موانع تولید آمده، برسانند.

دیدگاه ها غیرفعال است