عملکرد دولت سیزدهم در راستای تامین زمین و مسکن

عملکرد دولت سیزدهم در راستای تامین زمین و مسکن

همزمان با انتشار گزارشی از اقدامات دولت در خصوص تامین زمین و مسکن، بد نیست نگاهی هم به عملکرد دولت سیزدهم در این بخش بندازیم.

به گزارش پرشین سازه ، روابط عمومی سازمان ملی زمین و مسکن، گزارشی را منتشر کرده است که از جنبه های مختلف خواندنی است. در این گزارش چنین آمده که با آغاز دولت سیزدهم، طرح عظیم نهضت ملی مسکن آغاز به کار کرد چرا که نیاز به پیشرفت و جبران عقب ماندگی های عرصه ی مسکن کاملا احساس می شد.

بر طبق این طرح بزرگ، قرار شد که دولت سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی بسازد تا عقب ماندگی های قبلی نیز جبران شده و در بخش مسکن نیز، کمبود کمتری احساس شود.

در راستای اجرای این طرح بزرگ، سازمان ملی زمین و مسکن نیز همگام با دیگر دستگاه های دولتی، به خصوص وزارت راه و شهرسازی، پا به عرصه ی اقدام جهادی گذاشت. سازمان ملی زمین و مسکن در طی این مدت، اقدامات مختلفی در حوزه ی املاک و حقوق انجام داده است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

در طول یک سال و نیم گذشته، بیش از چهار هزار و ۶۲۵ هکتار زمین تامین شده که به طور متوسط، ماهیانه ۲۵۷ هکتار زمین تامین شده است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، درصد متوسطی معادل ۱۵۹ درصد کل عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم را نشان می دهد.

همچنین پیشرفت های قابل توجهی در خصوص تحصیل اراضی داخل شهرها نیز به دست آمد. به عبارت دیگر، ۶۷ هزار هکتار زمین در حریم شهرهای کشور شناسایی شد. به این معنی که هر ماه، سه هزار و ۷۲۰ هکتار به زمین های مورد نظر برای اجرای طرح نهضت ملی اضافه شد.

میانگین زمین های شناسایی شده در دولت یازدهم و دوازدهم به صورت میانگین، هزار و ۳۰۰ هکتار بوده است که نشان می دهد در دولت سیزدهم شاهد رشد ۲۷۰ درصدی بوده ایم.

همچنین در کنار تمام این اقدامات، بحث واگذاری واحدهای مسکونی و در راستای تکالیف قانونی و طرح های ملی مسکن هم رشد چشم گیری را شاهد بوده ایم. در دولت سیزدهم، بیش از ۴۴۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان مورد نظر تحویل داده شد. به این معنی که بیش از ۲۴ هزار واحد در ماه به صورت میانگین به متقاضیان تخصیص داده شده است. این عدد حدود ۱ هزار و ۱۷۵ درصد نسبت به عملکرد دولت های قبلی پیشرفت داشته است.

موضوع واگذاری های غیرمسکونی نیز به خوبی پیش می رود و بیش از هزار قطعه معادل ۱۶۰۰ هکتار زمین واگذار شده اند.

بخش تخصیص سند به زمین های کشور نیز در دولت سیزدهم وضعیت بهتری پیدا کرده است. بدین معنی که اخذ اسناد تک برگی هم ۱۰۲ درصد نسبت به دولت های قبلی پیشرفت داشته است. به این معنی که در همین یک سال و نیم گذشته، ۶۰ هزار و ۱۲۳ سند تک برگی توسط سازمان ملی زمین و مسکن پیگیری شده و از سوی اداره ثبت اسناد و املاک کشور، صادر شده اند.

اقدامات دولت در راستای تعیین تکلیف پرونده های حقوقی نیز جالب توجه بوده است. بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ پرونده در دادگاه های کشور به سرانجام رسیده که تمامشان در طول یک سال و نیم گذشته بوده است. به این معنی که هر ماه، به بیش از ۱ هزار پرونده رسیدگی شده است. این رقم در دولت های قبلی، حدود ۵۰۰ پرونده در ماه بوده است.

با نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ملی زمین و مسکن، به نظر می آید که اقدامات دولت سیزدهم در راستای تامین زمین و مسکن بسیار بهتر از دولت های پیشین بوده است. در صورتی که این روند به صورت مستمر ادامه داشته باشد، می توانیم انتظار داشته باشیم که مشکلات مسکن به طور کامل حل شود.

دیدگاه ها غیرفعال است