پروژه های مسکونی طرح نهضت ملی چقدر هزینه بر هستند؟

پروژه های مسکونی طرح نهضت ملی چقدر هزینه بر هستند؟

طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف کشور در حال ساخت و اجرایی شدن است. گرچه این ابر پروژه با اما و اگرهای فراوانی همراه بود و هنوز هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، اما به نظر می آید که حداقل توافق نظری در خصوص هزینه های ساخت آن صورت گرفته است. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در خصوص این موضوع چنین گفته است: هزینه ی ساخت هر متر مربع از واحدهای مسکونی این طرح در بلوک های چهار یا پنج طبقه، ۸ میلیون تومان خواهد شد. اما هزینه ی ساخت واحدهای مسکونی در بلوک های بیشتر از ۱۰ طبقه، کمتر از ۱۰ میلیون تومان نمی شود.

به گزارش پرشین سازه ، حمیدرضا سهرابی، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن چنین ادامه داد: برای این وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن پیش برود، باید واقع بین باشیم. اگر با پیمانکار بخواهیم رقم ساخت را متری ۵ میلیون ببندیم، با توجه به تورم روزافزون تا زمان تحویل، نرخ ها دچار تعدیل می شوند و به هشت میلیون تومان هم می رسند. البته هر پروژه ای به صورت جداگانه برآورد هزینه خواهد شد. یعنی قیمت ساخت هر واحد مسکونی در شهرها و محله های مختلف، متفاوت خواهد بود.

وی در ادامه چنین گفت: بر اساس برآوردهایی که صورت گرفته است، هزینه ی ساخت هر متر مربع از این واحدها در بلوک های چهار الی پنج طبقه حدود ۸ میلیون تومان می شود. این در حالیست که برای بلوک هایی که بیشتر از ۱۰ طبقه دارند، نمی توان کمتر از ۱۰ میلیون تومان هزینه ی ساخت را در نظر گرفت.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در مورد روند ساخت پروژه های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهایی که جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر دارند نیز چنین توضیح داد: در یک قالب، پروژه های مسکونی به صورت گروه ساخت پیش می روند. زمینی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما معرفی می شود، در ابتدا تفکیک شده و خدمات زیربنایی و آماده سازی را روی آن ها انجام می دهیم.

متقاضیان به گروه های سه الی چهار نفره تقسیم می شوند

حمیدرضا سهرابی در ادامه خاطرنشان ساخت: بعد از تفکیک زمین و آماده سازی های اولیه، بر اساس یک قرعه کشی، متقاضیان در گروه های سه الی چهاره نفره قرار می گیرند. در برخی مواقع هم خانه های یک یا دو طبقه را به مردم واگذار کرده و آغاز به ساخت می کنیم. مردم از بابت صدور پروانه ساختمانی نیز نگرانی نداشته باشند و در کنارشان هستیم. این موارد شامل گروه ساخت است که حدود ۴۰ هزار نفر را شامل می گردد.

وی در ادامه تاکید کرد که ساخت ۵۰ هزار واحد دیگر را نیز در دستور کار دارند که قرار است به شکل امانی یعنی پیمان دستمزد ساخته شوند. به این معنی که در ابتدا پیمانکار استخدام می شود. سپس مواد و مصالح در اختیار وی قرار می گیرد تا هزینه های ساخت کاهش پیدا می کند و تورم کمتری گریبانگیر سازندگان شود.

به طور کلی، تعهد بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن ساخت سالیانه ۴۰۰ هزار واحد بوده است که تا این لحظه، ۳۰۰ هزار واحد عملیات اجرایی خود را آغاز کرده اند. در بخش شهری نیز تا امروز، ۱۲۰ هزار واحد تعریف شده است. بخش های روستایی نیز سهمی برابر با ۲۰۰ هزار واحد مسکونی دارند که تسهیلات آن ها نیز پرداخت خواهد شد.

در این میان معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص نوسان قیمت مصالح ساختمانی و اثر گذاری آن روی هزینه های طرح نهضت ملی مسکن نیز چنین توضیح داد: در یک دوره، به دلیل افزایش ناگهانی دستمزدها دچار توقف شدیم اما در حال حاضر هیچ پروژه ی متوقف شده ای نداریم و همه در حال اجرا هستند.

پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی در شهرهای کوچک

سهرابی، در مورد میزان پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکونی در شهرهای کوچک و روستاها نیز سخن گفت و افزود: در حال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی این طرح ها در شهرهای کوچک و روستاها برابر با ۲۲ درصد بوده است. طبیعتاً با آغاز طرح های جدید، متوسط پیشرفت پروژه دچار کاهش درصد می شود. اما در حال حاضر بیش از ۷۲ هزار واحد مسکونی داریم که مراحل فونداسیون را پشت سر گذاشته اند. بیش از ۳ هزار واحد نیز مشغول نازک کاری هستند و ۲۰۰ واحد نیز افتتاح شده و تحویل مردم داده شده است.

سه هزار واحد دیگر هم به مراحل پایانی خود نزدیک شده اند و قرار است در فروردین سال ۱۴۰۲، همزمان با سالروز تشکیل حساب صد امام(ره) افتتاح شود.

دیدگاه ها غیرفعال است