هیچکس مسئولیت نهضت ملی مسکن را گردن نمیگیرد

هیچکس مسئولیت نهضت ملی مسکن را گردن نمیگیرد!

حالا که مدت هاست از آغاز طرح نهضت ملی مسکن می گذرد، به نظر می آید که مشکلاتش همچنان لاینحل باقی مانده اند. هیچ یک از ارگان ها و سازمان های مربوطه، مسئولیت خود را به عهده نمی گیرند. از آن جایی که پیشرفت پروژه تا حد زیادی به وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی برمی گردد، همکاری بانک ها لازم و ضروری است. اما به نظر می آید که ساز و کار پرداخت وام همچنان فشل و ناکارآمد است. همچنین نحوه ی تخصیص منابع میان نهادهای مختلف پاسکاری می شود.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از مسئولین بانک ها می گویند که پرداخت تسهیلات را متناسب با پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن پرداخت می کنند. به عبارت دیگر، هرچقدر که پروژه ی مربوطه پیشرفت داشته باشد، همان قدر هم وام پرداخت می گردد.

همچنین در این میان، رئیس کل بانک مرکزی علت عدم پرداخت تسهیلات به بعضی از پروژه های زیرمجموعه ی طرح نهضت ملی مسکن را چنین اعلام کرد: یکی از اصلی ترین شروط پرداخت تسهیلات این است که متقاضی مسکن، آورده ی خود را تامین کند. اما می بینیم که هنوز بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن به این مرحله نرسیده اند.

علی صالح آبادی، در ادامه اشاره کرد که اصلی ترین علت عدم دریافت وام مسکن توسط برخی از متقاضیان این بوده است که هنوز آورده ی نقدی خود بابت ثبت نام در این طرح را پرداخت نکرده اند.

اما از سوی دیگر، وزیر راه و شهرسازی اصلی ترین نقص و ایراد را چیز دیگری می داند. برخلاف رئیس بانک مرکزی که مشکل را از عملکرد مجریان و ثبت نام کنندگان مسکن دولتی می داند، آقای رستم قاسمی، بانک ها را ملامت کرده و عدم همکاری شان را اصلی ترین مانع می داند.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به وظایف بانک ها در مورد پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک مرکزی وظیفه و تعهد بانک ها را به آن ها ابلاغ کرده است اما بانک های کشور به دلایل بسیاری، به تعهدات خود عمل نمی کنند.

قبل از سخنان وزیر راه در خصوص بدعهدی بانک ها، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی نیز به مشکلات طرح نهضت ملی مسکن که ذیل قانون جهش تولید مسکن در حال اجراست نیز اشاره کرده بود. مهدی صحابی، تاکید داشت که باید هماهنگی خوبی میان دستگاه های مختلف مثل وزارت راه و شهرسازی، بانک ها و بانک مرکزی صورت بگیرد. وی خاطرنشان ساخت: یکی از اصلی ترین مشکلات طرح نهضت ملی مسکن این است که فقط روی منابع مالی بانک ها حساب باز کرده است. از سوی دیگر، بانک ها نیز به دلیل قوانین و تکالیف متعددی که بر عهده ی آن هاست با کمبود منابع رو به رو شده اند. در نتیجه باید بسیار مراقب بود که کاهش منابع مالی بانک ها، منجر به استفاده از پول پر قدرت بانک مرکزی نشود. چرا که باعث افزایش نقدینگی شده و در نتیجه تورم را افزایش خواهد داد. تورمی که جزو خطوط قرمز دولت سیزدهم است.

با بررسی سخنان معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی به خوبی می توان متوجه شد که یکی دیگر از مشکلات اصلی طرح نهضت ملی مسکن، این است که تنها به بانک ها اتکاء کرده است. زمانی هم که بحث طرح نهضت ملی مسکن جدی تر شد، خیلی از کارشناسان آن را با طرح مسکن مهر مقایسه کردند که به خاطر مدل تامین مالی خود منجر به رشد نقدینگی شد و در نهایت یک تورم بسیار بزرگ در بخش مسکن به وجود آورد. مشکلی که حتی تا امروز نیز گریبان بخش مسکن کشور را گرفته است.

به این ترتیب به نظر می آید که ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی توسط دولت، میان سازمان ها و ارگان های مختلف در حال پاسکاری است و هریک از آن ها، دیگری را مسئول تاخیر در اجرای این طرح می دانند. اما در این میان خسارت اصلی را افرادی می بینند که در این طرح ثبت نام کرده اند. در واقع متقاضیان این طرح علاوه بر این که پول خود را در حساب خوابانده اند، واحدهای خود را با تاخیر زیاد تحویل می گیرند. اتفاقی که تا اینجای کار ناگزیر به نظر می رسد و قطعی است.

موضوع عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن از برنامه، حتی توسط رئیس جمهور نیز رصد شده است و وی نسبت به این موضوع نیز واکنش نشان داده است.

ابراهیم رئیسی در خصوص این موضوع چنین گفت: من از تمام استانداران، بانک ها، بانک مرکزی و سازمان های ذیربط می خواهم که طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان اصلی ترین اولویت خود در نظر بگیرند. چرا که سهم هزینه ی مسکن در سبد خانواده ها، برابر با ۴۰ الی ۵۰ درصد است. این مسئله نشان از یک معضل جدی برای خانواده ها دارد که باید زودتر از جلوی پای مردم برداشته شود. با جلسه نمی توان این موضوع را حل کرد و باید اقداماتی صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است