عدم همکاری دستگاه های خدمت رسان برای تامین انشعابات

یکی از مشکلات اصلی ساخت و ساز در حاشیه ی شهرهای بزرگ، عدم وجود زیرساخت های لازم و انشعابات است. در این میان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرده است که پیشرفت ساخت مسکن دولتی در شهرهای استان تهران بسیار خوب است. اما سپس به گلایه از عدم تامین خدمات و انشعبات واحدهایی که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند نیز، پرداخت.

به گزارش پرشین سازه ، حسن شافعی معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص موضوع خدمات زیربنایی چنین گفت: ساخت مسکن های طرح نهضت ملی، در شش شهر استان به طور متوسط ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برخی از این واحدها در مراحل نازک کاری هم قرار گرفته اند. اما مشکلات متعددی مثل عدم واریز آورده از سوی متقاضیان، پرداخت نشدن وام ۴۵۰ میلیون تومانی توسط سیستم های بانکی و البته عدم همراهی دستگاه های خدمات رسان در تامین انشعابات باعث شده اند که پیشرفت این واحدها با اخلال مواجه شود.

حسن شافعی افزود: در حال حاضر تعداد واحدهای نهضت ملی مسکن که در تهران ساخته می شوند، حدود ۴ هزار تا است. میزان رشد این واحدها نیز حدوداً ۴۵ درصد بوده است. این پروژه های مسکونی در شهرهایی مثل شهریار، تهرانسر، رباط کریم، قرچک، پاکدشت و اسلامشهر اجرایی شده اند.

وی مجدداً به موضوع عدم همراهی دستگاه های خدمات رسان در تامین انشعابات و البته افزایش قیمت مصالح ساختمانی اشاره کرد و گفت: نوسان قیمت مصالح ساختمانی در نهایت منجر به ایجاد اخلال در روند اجرای پروژه ها می شود. این مشکلات را در جلسات شورای مسکن نیز مطرح کرده و به اطلاع وزارت راه و شهرسازی نیز رساندیم. پیشنهادمان هم این بود که واسطه ها حذف شوند و مصالح را به طور مستقیم از کارخانه به محل اجرای پروژه ها بیاورند. در این میان منتظر همکاری وزارت صمت هستیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، آقای حسن شافعی خاطرنشان کرد: برعکس آن چه که می گویند هیچ یک از پروژه های مسکونی تهران متوقف نشده اند بلکه تنها کُند شده اند. این کُندی هم به چند دلیل رخ داده است که اصلی ترین آن ها هم عدم واریز وجه توسط متقاضیان بوده است. برخی از افراد به موقع نسبت به پرداخت آورده ی خود اقدام نمی کنند.

وی همچنین به موضوع عدم همکاری بانک ها برای پرداخت وام ۴۵۰ میلیون تومانی نیز اشاره کرد و گفت: مسئله اینجاست که تسهیلات متمم ۴۵۰ میلیون تومانی را تخصیص نمی دهند.

شاعفی گفت: تا اینجای کار، بلوک های پروژه ۶۳۰ واحدی پاکدشت به مراحل نازک کاری رسیده اند. اسکلت تمامی بلوک ها نیز به پایان رسیده و در مراحل سفت کاری می باشند. اما با این وجود، هنوز هم در هیچ یک از شهرهای مورد نظر، انشعابات آب و فاضلاب، گاز، برق و مخابرات به پروژه های ما نرسیده است. در برخی از پروژه ها از برق کارگاهی استفاده می کنیم. یکی از پروژه هایمان نیز با ژنراتور کار می کند.

وی در ادامه به موضوع آورده ی متقاضیان نیز پرداخت و گفت: به طور میانگین، متقاضیان چهار مرحله آورده ی ۴۰ میلیون تومانی را واریز کرده اند. البته این مسئله برای تمام افراد و متقاضیان به صورت یکسان نبوده است. مثلا در بعضی از این پروژه ها، پیامک ها پنجم را نیز ارسال کرده ایم اما هنوز حتی واریز سوم را نیز انجام نداده اند.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس مصوبه ی شورای مسکن دو بار به متقاضیان بدحساب اخطار می دهیم که در صورتی که آورده ی خود را تکمیل نکنند، بر اساس مصوبه ی مزبور، افرادی را از لیست انتظار جایگزین خواهیم کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است