چرا برخی از خانه های تهران بی دلیل گران هستند

چرا برخی از خانه های تهران بی دلیل گران هستند

متاسفانه یکی از اصلی ترین معضلات بازار مسکن این است که هیچگونه نظارتی روی آن شکل نمی گیرد. قیمت برخی از محله های بازار مسکن تهران بدون پشتوانه، گران و رو به افزایش است. البته این مسئله به معنای رشد قیمت قطعی آپارتمان های مسکونی در معاملات اخیر نیست.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی برخی از فایل های مسکونی عرضه شده نشان می دهد که برخی از آپارتمان های تهران با قیمت نامتعارف و بیش از انتظار عرضه شده اند و به اصطلاح، قیمت های پرتی ارائه کرده اند. این آپارتمان های تهران در گروه ۱+۳ دسته بندی می شوند.

اولین گروه از این آپارتمان ها، مربوط به خانه های نوساز است که طبیعتا به دلیل کمبود این فایل ها، محبوبیت زیادی دارند. همچنین از قدیم الایام این واحدهای مسکونی طرفداران زیادی میان متقاضیان داشته اند چرا که دست اول می باشند. به همین دلیل اولین گروه از آپارتمان هایی با قیمت های پرت، مربوط به همین واحدهای نوساز است.

دسته ی دوم مربوط به واحدهایی است که در محله های پر متقاضی بازار مسکن قرار گرفته و فایل شده اند. سن بنای آن ها نیز یک رقمی است. در نتیجه، به گزینه های خیلی ایده آلی برای متقاضیان مسکن تبدیل می شوند. مثلا اگر محله ی جنت آباد جنوبی را در نظر بگیریم، به دلیل کمبود فایل های نوساز و فراوانی خانه های قدیمی، دارندگان واحدهای چند ساله، قیمت واحدهای خود را تا متری ۷۰ میلیون تومان نیز عرضه کرده اند. این در حالیست که در این حدود قیمت باید بتوان خانه های نوساز با نور کافی، نقشه ی عالی و امکانات ایده آل خریداری کرد.

سومین گروه از خانه هایی با قیمت بسیار بالا، نوسازهایی است که متراژ بالایی دارند. این واحدهای مسکونی گرچه در محله های پر مصرف بازار مسکن واقع شده اند، اما به هر حال یک آپارتمان لوکس به حساب می آیند. مثلا قیمت یک واحد مسکونی کلید نخورده ۱۹۴ متری در محله ی تهرانپارس، خیابان ۱۹۴ شرقی، متری ۷۰ میلیون تومان فایل شده است. این در حالیست که قیمت دیگر واحدهای نوساز این محله، حدود ۱۰ میلیون تومان کمتر فایل شده اند.

علاوه بر سه گروهی که ذکر شد، یک گروه دیگر نیز وجود دارد که قیمت های نامتعارفی ارائه می کنند و فاصله ی میان قیمت پیشنهادی با واقعیت بازار بسیار زیاد است. این گروه از واحدهای مسکونی در حقیقت به دلیل رفتار صاحبان آن ها در دسته بندی واحدهای گران قرار گرفته اند.

در حقیقت مالکین این واحدهای مسکونی اصلا قصد فروش ملک خود را ندارند. بلکه می خواهند اصطلاحاً قلق گیری کنند. به این معنا که قیمتی نامتعارف و بسیار گران برای واحد خود ارائه می کنند تا حداکثر بهایی که متقاضیان مسکن حاضر به پرداختش هستند را تخمین بزنند. علاوه بر این می خواهند که حدود قیمت متعارف بازار را نیز متوجه شوند.

مثلا قیمت یک واحد مسکونی ۱۵۰ متری با عمر یک ساله در محله ی پونک، حدود ۱۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع قیمت خورده است. همچنین قیمت یک واحد مسکونی ۲۵ ساله در خیابان شهید عراقی که حدود ۹۵ متر دارد، متری ۶۶ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

به نظر می آید که با توجه به این شرایط، قیمت بسیاری از واحدهای مسکونی گران که قیمت نامتعارفی دارند، با توجه به شرایط ویژه و خاص آن هاست. گرچه با این وجود نمی توان اطمینان داشت که تمام این افزایش قیمت ها با دلیل منطقی است. در حال حاضر، بیشترین فشار ناشی از افزایش قیمت مسکن روی متقاضیان واقعی و مصرف کنندگان مسکن است.

دیدگاه ها غیرفعال است