وضعیت آپارتمان های بزرگ و کوچک تهران

وضعیت آپارتمان های بزرگ و کوچک تهران چگونه است؟!

همین چند روز پیش بود که اعلام شد برخی از آپارتمان های شمال شهر تهران به دلیل رکود بازار مسکن زیر قیمت منطقه به فروش گذاشته شده اند. اما در حال حاضر، بررسی ها نشان می دهد که در طول همین چند روز و بعد از افزایش ناگهانی قیمت دلار، قیمت این واحدهای مسکونی نیز دوباره افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی ها نشان می دهد که تا همین هفته ی پیش، برخی از آپارتمان های بزرگ متراژ در مناطق شمالی تهران زیر میانگین قیمت منطقه برای فروش عرضه شده اند.

اما از سوی دیگر، قیمت آپارتمان های کوچک و در مناطق میانی و جنوبی تهران، نه تنها کاهش قیمت نداشته اند، بلکه میزان تقاضای بسیار بالا برای خرید این واحدها، باعث شده است که قیمتشان نیز افزایش پیدا کند و خریداران زیادی داشته باشند. در حقیقت این واحدهای مسکونی در فهرست قرمز بنگاه های معاملاتی قرار گرفته اند. فهرستی که نشان از خانه های گران قیمت می دهد.

مثلا یک واحد آپارتمان ۵۵ متری در میدان امام حسین با ۲۰ سال سن، به قیمت ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. آپارتمانی که امکانات اضافه ای ندارد و کاملا یک واحد مسکونی عادی به حساب می آید.

در واقع، مناطق ۹ و ۱۰ تهران که در جنوب غربی واقع شده اند، رشد خیلی زیادی داشته اند و توانستند بیشتری میزان معاملات مسکن را نیز به خود اختصاص بدهند.

نکته ی جالب توجه این جاست که بسیاری از ساکنین منطقه ۵ تهران، به علت افزایش قیمت سرسام آور خانه در این منطقه، به مناطق ۹ و ۱۰ نقل مکان کرده اند و خواستار خانه های کوچک متراژ این مناطق شده اند.

همین میزان از تقاضا باعث شده است که متقاضیان این واحدها بالاتر رفته و طبیعتا به افزایش قیمت منجر شود.

از سوی دیگر، خانه هایی با عمر بالا، هنوز هم در مرکز توجه هستند. مثلا یک خانه ی ۱۲۰ متری در ولنجک تهران با بیش از ۳۰ سال عمر، با مبلغ بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان معامله می شود. واحدی که طبیعتا به دلیل قدیمی بودن، دارای امکانات خاصی نیست.

از سوی دیگر، رشد قیمت در مناطق جنوبی تهران مثل منطقه ۱۹ و ۲۰ نیز کم نبوده است. همان طور که گفتیم متراژ واحدهای مسکونی در بیشتر نقاط شمالی شهر بسیار بالاست و طبیعتا خیلی از افراد قادر به خریدشان نیستند. به همین دلیل تمایل به خرید خانه های کوچک متراژ در مناطق جنوبی شهر بسیار افزایش پیدا کرده است. به خصوص مناطق ۹ و ۱۰ که به داشتن واحدهای مسکونی ۵۰ الی ۸۰ متری مشهور هستند.

در این میان، وضعیت بازار به خوبی نشان می دهد که دیگر نه فروشندگان واحدهای بزرگ مسکونی تمایلی به فروش زیر قیمت واحدهای خود دارند، نه اصلا متقاضی خرید برایشان پیدا می شود. در چنین شرایطی طبیعی است که بازار مسکن روز به روز بیشتر از گذشته، درگیر رکود می شود و میزان معاملات کاهش پیدا می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است