طرح فروش متری مسکن به کجا رسید؟!

طرح فروش متری مسکن به کجا رسید؟!

یکی از راهکارهایی که مسئولین برای خانه دار شدن مردم پیشنهاد داده اند، فروش متری مسکن است. پیشنهادی که از سوی شهرداری به شدت پیگیری می شود اما برای عملی کردن آن به اجازه ی شورای شهر نیاز دارد. فروش متری مسکن به ادعای شهرداری، می توانند به صورت خُرد خُرد منجر به خانه دار شدن مردم شود.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از پتانسیل های بزرگ شهر تهران در امر مسکن، خانه های قدیمی و بافت ناپایدار است که هزاران هکتار می شود. با نوسازی و بهسازی این بافت های فرسوده می توان اتفاقات خوبی برای شهر تهران رقم زد.

همچنین شهرداری تهران جهت بهره برداری از این بافت فرسوده و نوسازی آن ها، تصمیمات و برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار داده است. یکی از مهم ترین طرح های شهرداری، فروش متری زمین است.

ملک هم راه خود را به بورس کالا باز کرد!

چند ماهی هست که شاهد حضور املاک شهرداری در بورس کالا هستیم. خانه هایی که در مدتی کمتر از ۱ ساعت به فروش می رسند. در این میان سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران، اعلام کرده است که فروش متری مسکن در جهت تحقق اهداف شهرداری برای خانه دار کردن مردم است.

همچنین وی اشاره کرد که شهرداری به دنبال عرضه ی املاک حاصل از پروژه های مشارکتی در بورس کالا است.

مهدی هدایت، در خصوص نحوه ی فروش متری مسکن در تهران چنین توضیح داد: قرار است که فروش متری سهم الشرکه شهرداری تهران، در بورس کالا عرضه شود. به این نحو که برای خانه دار کردن خانواده های کم درآمد، سهم مشارکت شهرداری در پروژه های مسکن را به شیوه ی فروش متری مسکن عرضه می کنیم.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران چنین گفت: به عنوان مثال، برای گام اول این طرح، دو پروژه ی مشارکتی شهرداری تهران با بخش خصوصی که در منطقه ی نواب ساخته شده است را مد نظر داریم.

هدایت در ادامه گفت: از اواخر آبان ماه سال جاری، فروش متری مسکن شروع می شود و قرار است عرضه ی این خانه ها نیز در بورس کالا باشد.

در این میان، مسئولین فروش متری مسکن در تهران چنین گفته اند که این خانه ها مخصوصا برای کسانی در نظر گرفته شده اند که درآمد و سرمایه ی پایینی دارند. در نتیجه سرمایه های مردم به این سو، روانه می شود و مردم می توانند به صورت تدریجی، خانه بخرند.

با تجربه های ناموفق قبلی چه کنیم؟

در این میان؛ خیلی از کارشناسان و البته اعضای شورای شهر تهران نسبت به این خبر واکنش منفی نشان دادند و به صراحت مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، آقای مهدی عباسی اعلام کرد که تصمیماتی که در حوزه ی فروش متری مسکن گرفته می شود، باید به تصویب شورای شهر تهران نیز برسد. وی افزود: تا این لحظه، شهرداری تهران پیشنهاد یا لایحه ی خود را مبنی بر اجرای این طرح، به شورای شهر تقدیم نکرده است.

وی تاکید کرد که چنین موضوعی باید قبل از هر چیزی در کمیسیون های تخصصی بررسی شده و در نهایت به صحن شورا برده شود و پس از موافقت نهایی شورا است که شهرداری می تواند آن را عملی کند. مهدی عباسی خاطرنشان ساخت: با این وجود، شهرداری تهران تا این لحظه هیچگونه طرح یا لایحه ای مبنی بر فروش متری مسکن به شورای شهر ارائه نکرده است.

وی گفت: در گذشته نیز، شهرداری تهران تجربه های ناموفق این چنینی داشته است که طبیعتا نباید اجازه بدهیم تکرار شود.

در انتظار لایحه ی شهرداری هستیم!

در این میان، دیگر اعضای شورای شهر تهران نیز نسبت به چنین خبرهایی واکنش نشان دادند و موضع خود را اعلام کردند.

ناصر امانی، یکی دیگر از اعضای شورا، در خصوص ورود شهرداری به بحث فروش متری مسکن چنین گفت: همان زمانی که مسئولین شهرداری وارد بحث قرارگاه مسکن شدند، اعلام کردند که قرار است در این حوزه، واگذاری زمین و صدور پروانه داشته باشند. باید بدانیم که ساخت مسکن، وظیفه ی بخش دیگری است و شهرداری تهران در این حوزه، مسئولیت و نقشی ندارد.

ناصر امانی در ادامه افزود: اخیراً هم صحبت هایی در خصوص مشارکت مردم با سرمایه گذاران به گوش می رسد و می گویند که قرار است مردم، مسکن را به صورت متری از سرمایه گذاران خریداری کنند. دوستانی که در شهرداری کار می کنند، باید بدانند که برای انجام چنین کاری نیازمند اجازه ی شورای شهر هستند و اعلام کرده اند که فروش متری به صورت لایحه وارد صحن شورا شود. بعد باید بررسی شود که این لایحه چگونه است و قرار است که چگونه انجام شود.

آیا شورای شهر مجوز را صادر می کند؟

هنوز هیچ چیزی در خصوص این موضوع روشن نیست و اعضای شورای شهر نیز تصمیم گیری را منوط به بررسی کامل طرح کرده اند. در چنین شرایطی که مسکن یکی از اصلی ترین بحران های پایتخت به شمار می رود و هر روز، بیشتر از روز قبل با کمبود مسکن مواجه می شویم، باید هر چه سریع تر فکری به حال خانه دار شدن مردم تهران کرد.

حالا باید در انتظار تصمیم شورای شهر باقی ماند و ببینیم که آیا به شهرداری تهران مجوز فروش متری مسکن را خواهد داد یا خیر!

دیدگاه ها غیرفعال است