گرانترین و ارزان ترین شهرهای ایران از لحاظ مسکن

گرانترین و ارزان ترین شهرهای ایران از لحاظ مسکن

در حال حاضر که قیمت مسکن سر به فلک گذاشته است، خیلی از افراد می خواهند بدانند که ارزان ترین و گران ترین شهرهای ایران از لحاظ قیمت مسکن کجاست؟

به گزارش پرشین سازه، بررسی آمارهای موجود نشان می دهد که سه شهر تهران، اصفهان و تبریز به ترتیب گران ترین خانه های ایران را در اختیار دارند. چند سالی هست که قیمت مسکن در کشور به طرز عجیبی افزایش داشته است. این موضوع در شهرهای بزرگ مثل تهران شدیدتر بوده است و داده های رسمی نشان می دهد که در حال حاضر در شدیدترین دوره تورم مسکن در چند دهه ی اخیر می باشیم.

بررسی آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که در حال حاضر گران ترین شهر ایران از لحاظ قیمت مسکن، تهران است. قیمت مسکن در بهار ۱۴۰۰، حدود ۳۲ میلیون تومان بوده است. نکته ی جالب توجه این جاست که اختلاف میان تهران و رتبه دوم گرانی مسکن، بسیار زیاد است. به این معنی که قیمت مسکن تهران دو برابر قیمت مسکن اصفهان است که در رتبه ی دوم قرار گرفته است. به طور میانگین، قیمت خانه در این شهر حدود ۱۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است. بعد از اصفهان نیز، قیمت مسکن شهر تبریز در جایگاه سوم قرار می گیرد. قیمت خانه در تبریز، متری ۱۱ میلیون و ۹۹ هزار تومان است.

البته ۵ شهر دیگر نیز در ایران وجود دارند که قیمت مسکن در آن ها بالای متری ۱۰ میلیون تومان است: شیراز، مشهد، کرج، اراک و قم!

ارزان ترین شهرهای کشور از لحاظ قیمت مسکن کجاست؟

در این میان، شهرهای دیگری هم در ایران هستند که قیمت مسکن در آن ها پایین است. در بهار سال ۱۴۰۰ تنها یک استان وجود داشت که میانگین قیمت مسکن آن زیر متری ۲ میلیون تومان بود. قیمت مسکن در شهر یاسوج، فقط متری ۱ میلیون و ۸۷۸ هزار تومان است و به این ترتیب ارزان ترین شهر ایران در حوزه قیمت مسکن محسوب می شود.

بعد از یاسوج، جایگاه دومین شهر ارزان ایران از لحاظ قیمت مسکن به بیرجند می رسد که خانه های آن، به صورت میانگین متری ۳ میلیون و ۹۱۱ هزار تومان معامله می شوند. سومین جایگاه هم متعلق به شهر ایلام است که قیمت خانه در آن متری ۳ میلیون و ۹۵۱ هزار تومان می باشد.
در هفت شهر دیگر ایران نیز قیمت مسکن به طور میانگین زیر ۶ میلیون تومان است و در محدوده ی ۵ میلیون تومان قرار می گیرد: خرم آباد، یزد، زاهدان، کرمان، بجنور، سنندج و اردبیل

دیدگاه ها غیرفعال است