افزایش پروانه های ساختمانی صادر شده در تهران

تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در تهران، 1500 عدد بیشتر شد

چند سالی می شود که روند صدور پروانه های ساختمانی در شهر تهران روند نزولی داشته است. به نظر می آید که بنا به دلایل مختلف، سازندگان تهرانی رغبت چندانی برای ورود به عرصه ی ساخت و ساز ندارند. اما حالا در جدیدترین گزارش های موجود چنین به نظر می رسد که تعداد پروانه های ساختمانی منتشر شده در سال جاری، در قیاس با سال گذشته ۱۵۰۰ تا رشد کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، معاون شهردار تهران در خصوص این موضوع چنین گفته است: بعد از چند سالی که صدور پروانه ساختمانی کاهش داشته است، امسال شاهد بودیم که در شهر تهران تعداد پروانه های صادر شده، ۱۵۰۰ تا نسبت به سال قبل رشد داشته است.

حمیدرضا صارمی، معاون شهردار تهران در خصوص آغاز به کار ۱۵۰۰ واحد مسکونی در تهران چنین توضیح داد: از سال گذشته که آقای زاکانی بحث مداخله تعریف شده در بخش مسکن را به عهده گرفت، شاهد بودیم که اتفاقات مهمی در این عرصه رخ داده است.

وی چنین توضیح داد که اگر نرخ استهلاک شهر تهران را ۲ درصد در نظر بگیریم و با توجه به اینکه ۱ میلیون پارسل در شهر تهران وجود دارد و عمر متوسط ساختمان ها نیز ۵۰ ساله است، باید سالانه ۲۰ هزار پروانه ی ساختمانی صادر شود. صارمی افزود: این شرایط در حالیست که از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، فقط ۵ هزار پروانه ی ساختمانی در شهر تهران صادر شده است.

این مقام مسئول شهرداری در ادامه گفت: این اعداد و ارقام نشان می دهد که مداخله ی شهرداری تهران برای پیشبرد بخش مسکن یک ضرورت بوده است. این مداخله باعث شده که شهرداری تا سقف ۸۰ هزار واحد مسکونی در بخش های مختلف را مدیریت کند.

وی در ادامه تاکید کرد که شهرداری تهران هیچگونه مداخله ی مستقیمی در موضوع مسکن ندارد و افزود: بعد از چند سالی که شاهد کاهش صدور پروانه های ساختمانی در تهران بودیم، در سال جاری می بینیم که تعداد پروانه های صادر شده حدود ۱۵۰۰ تا رشد کرده است. پیش بینی می شود که تا پایان سال این عدد به ۸ هزار پروانه ی ساخت برسد.

معاون شهردار تهران خاطرنشان ساخت: قطعا در تمام ساخت و سازهایی که مدیریتشان بر عهده ی ماست، استانداردهای لازم ساخت رعایت می شود.

در طی جلسه ای که برای ارائه ی گزارش های شهرداری برگزار شده بود، پس از اتمام سخنان معاون شهردار تهران، مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران نیز سخنانی ایراد نمود و گفت: با توجه به دستور ویژه ای که شهردار تهران به بنده داده بودند، از همان ابتدای آغاز به کار در سازمان، به صورت ویژه مشکلات ۱۰ ساله ی مربوط به معیشت پرسنل و وضعیت آنان در دستور کار قرار گرفت.

قدرت الله محمدی در خصوص این مشکلات توضیح داد و خاطرنشان کرد که حدود ۱۸ مشکل اصلی برای پرسنل آتش نشانی شناسایی شده است که اصلی ترین معضل این اعضاء، بحث مسکن بوده است. در صورتی که این مشکل حل شود، دیگر معضلات پرسنل آتش نشانی نیز حل خواهد شد.

محمدی در ادامه گفت: از ۵۳۰۰ پرسنلی که در آتش نشانی تهران کار می کنند، حدود ۴ هزار نفرشان فاقد مسکن می باشند. بیشترشان در حاشیه ی شهر اجاره نشین هستند و بیش از یک سوم حقوقشان، صرف پرداخت هزینه های مسکن می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: بر همین اساس، در سازمان آتش نشانی یک کارگروه قرارگاه مسکن تشکیل شد و تامین مسکن برای ۴ هزار نیروی آتش نشانی هدف گذاری شد. در بحث تامین مسکن نمی توان به تعاونی ها اکتفاء کرد چرا که بیشترشان ناکام و ناکارآمد بوده اند. به همین دلیل باید از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد تا مسکن زودتر به پرسنل تحویل داده شود. قرار شد که موضوع مسکن آتش نشانان را حل و فصل کنیم و ظرف مدت ۱۸ ماه، این خانه ها به پرسنل تحویل داده شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است