طرح کلید به کلید؛ فرصتی برای نوسازی بافت فرسوده

طرح کلید به کلید؛ فرصتی برای نوسازی بافت فرسوده

آمارها نشان می دهد که ۲۳ درصد مساحت شهرهای کشور را بافت فرسوده تشکیل می دهد. بنابراین خطر این بافت، بخش زیادی از ساکنان کشور را تهدید می کند.

به گزارش پرشین سازه ، دولت نیز برای رسیدگی به این وضعیت، حدود ۱۵ درصد از ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن را به بافت فرسوده اختصاص داده است. به این معنی که سالانه باید ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده نوسازی شوند.

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که طرح کلید به کلید، به زودی اجرا می شود.

ساکنان بافت فرسوده می توانند با تخفیف ۴۰ درصدی خانه نو بگیرند

در طی این طرح، ساکنان بافت فرسوده می توانند خانه های خود را با ۴۰ درصد تخفیف به دولت ارائه کرده و یک واحد نوساز یا زمین دولتی دریافت کنند. در برنامه هفتم توسعه نیز به این مسئله اشاره شده و برخی از مدیران شهری نیز بر این مسئله تاکید کرده اند.

با استناد به بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، برای اینکه ساکنان بافت فرسوده نسبت به نوسازی خانه های خود تشویق شوند، وزارت راه و شهرسازی می تواند از طرح کلید به کلید استفاده کند.

بر اساس گفته های محمد آیینی، این طرح در قالب یک بسته ی تشویقی جدید ابلاع شده و تمام ساکنان بافت فرسوده می توانند واحد خود را با یک واحد نوساز یا زمین دولتی معاوضه کرده و ۴۰ درصد تخفیف بگیرند. این بخشی از اقدامات دولت برای بهسازی بافت ناکارآمد شهری است که همچون یک تهدید، بالای سر ساکنان این مناطق است.

مزیت های طرح کلید به کلید!

ساکنان بافت فرسوده با اجرای طرح کلید به کلید، می توانند دارایی های خود را تا ۶۰ درصد افزایش دهند. چرا که تخفیف ۴۰ درصدی نصیبشان خواهد شد.

مثلا اگر مالک یک خانه در بافت فرسوده، ملک خود را به قیمت کارشناسی یک میلیارد تومان به اداره کل راه و شهرسازی تحویل دهد، می تواند واحد یا زمینی تحویل بگیرد که قیمتش ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان است که بعد از تخفیف ۴۰ درصدی، ۱ میلیارد تومان می شود. در نتیجه سود خوبی نصیب مالک خواهد شد.

یکی از کارشناسان مسکن می گوید که طرح کلید به کلید، علاوه بر ساماندهی بافت فرسوده، می تواند نقش موثری در ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان این بافت داشته باشد. با نوسازی این بافت و افزایش سرانه خدمات شهری، می توان انتظار داشت که کیفیت زندگی در این مناطق نیز بهتر خواهد شد.

رحمت صادقی می گوید:

اگر طرح کلید به کلید اجرا شود، هم ارزش دارایی مردم بیشتر می شود، هم اینکه ساکنان بافت فرسوده در مناطقی اسکان داده می شوند که کم تراکم و مناسب تر هستند. از آن جایی که تراکم بافت فرسوده بالاست، اجرای این پروژه به کاهش جمعیت و تراکم این محلات کمک می کند و کیفیت زندگی ساکنان را بالاتر می برد.

طبق گفته های مسئولین شهری، هدف از اجرای طرح کلید به کلید، مزیت های مالی برای دولت و شهرداری نیست. بلکه تلاش می شود تا ساکنان این مناطق، کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

مالکان بافت فرسوده برای اینکه اطلاعات کاملی در مورد مزیت ها و شرایط طرح مزبور به دست آورند، باید به ادارات کل راه و شهرسازی استان خود مراجعه کرده و سوالات خود را مطرح نمایند.

این طرح در کل کشور به اجرا درمی آید و امیدواری بر این است که بتوان با اجرای دقیق آن، وضعیت بافت فرسوده را بهبود داد.

شرکت بازآفرینی شهری اطلاع داده است که برای ثبت نام در این طرح باید به ادارات کل راه و شهرسازی مراجعه کرد. در صورت احراز شرایط، متقاضیان می توانند با تحویل واحدهای خود، زمین یا واحدهای نوسازی در شهرهای جدید تحویل بگیرند.

بر اساس گفته های وزارت راه و شهرسازی و اطلاعاتی که توسط شورای عالی مسکن منتشر شده، حدود ۱۵۱ هزار واحد مسکونی فرسوده در کل کشور، در دست نوسازی هستند. از این میان، ۳۸ هزار واحد مسکونی در پایتخت واقع شده اند.

شهر تهران دارای بیشترین میزان از بافت فرسوده در کل کشور است. هر یک از این سازه های غیرایمن و فرسوده مانند بمب ساعتی عمل می کنند که هر لحظه ممکن است جان صدها نفر را بگیرند. بنابراین اجرای طرح هایی مثل کلید به کلید، بسیار لازم و ضروری است.

به خصوص با توجه به این نکته که بسیاری از ساکنین بافت فرسوده، خود به اندازه ی کافی تمکن مالی ندارند و نمی توانند دست به نوسازی واحدهای خود بزنند.

دیدگاه ها غیرفعال است