اجرایی شدن طرح کلید به کلید شهرداری

اجرایی شدن طرح کلید به کلید شهرداری

شهرداری تهران به یکی از اصلی ترین کارگزاران ساخت مسکن تبدیل شده است. در حاشیه ی نشستی که مدیرعامل نوسازی شهر تهران با خبرنگاران داشت، اعلام کرد که حدود ۴۶ درصد پروژه ی مسکن ارغوان واقع در منطقه ۱۵ تکمیل شده و اگر سازمان بورس تایید کند، حدود ۲۰۰ واحد مسکونی از پروژه ی مسکن هلال احمر منطقه ۱۱، در قالب اوراق استاندارد سلف اسلامی ارائه می شود.

به گزارش پرشین سازه ، اقدامات شهرداری در راستای تامین مسکن شهروندان تهران گسترده تر از سابق شده است. مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز ضمن تاکید بر این موضوع، عنوان کرد که پروژه ی مسکونی ارغوان در قالب سه بلوک ساخته خواهد شد.

هدایت گفت: این بلوک ها شامل ۹۰ واحد مسکونی، ۱۹ واحد تجاری و ۱۵۲ فضای پارکینگ هستند. این پروژه نیز تحت عنوان مشارکتی در حال ساخت می باشد.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد که سهم شهرداری از پروژه ی مذکور، ۷۰ درصد است. ۳۰ درصد باقی مانده نیز توسط شرکت مهستان اجرایی می شود.

هدف از اجرای این پروژه ی مسکونی این است که طرح کلید به کلید زودتر اجرایی شود. به این معنی که ساکنان بافت فرسوده بتوانند با ارائه ی کلید واحد فرسوده ی خود، یک واحد نوساز بگیرند.

وی اعلام کرد که چنین طرحی می تواند به آزادسازی زمین های محلی منجر شود. پیش از این بخشی از زمین های منطقه ۱۵ در محله های اتابک و مینایی تملک شده بود.

هدایت خاطرنشان ساخت که طرح کلید به کلید شهرداری تهران تصمیم دارد که افراد ساکن در بافت فرسوده را به سمت واحدهای نوساز سوق بدهد. تا به امروز نیز حدود ۳۰۰ خانوار برای این طرح، اعلام آمادگی کرده اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد که پروژه ی ارغوان کمی تاخیر خواهد داشت و بعد از ۱۸ ماه تکمیل می شود.

وی همچنین به احداث محله های الگو در سطح شهر تهران اشاره کرد و تاکید نمود که سازمان نوسازی به این موضوع ورود خواهد کرد. به طور کلی چند محله ی الگو در دستور کار سازمان است که برای تهیه ی این طرح ها، حدود ۵۰ نفر از مشاورین مشارکت داشته اند. مساحت کلی این محله ۶۰ هکتار است و قرار است وزارت راه و شهرسازی و کمیته امداد نیز در ساخت آن، مشارکت داشته باشند.

دیگر محله های الگو هم در نقاط مختلف شهر تهران اجرا می شود.

پروژه مسکونی هلال احمر

یکی از بزرگ ترین پروژه های مسکونی منطقه ۱۱، پروژه ی هلال احمر است. قرار بود که ۲۳۰ واحد مسکونی در این پروژه، به بهره برداری برسد. برخی از واحدهای این پروژه نیز تجاری خواهند بود. اما معضل بزرگ این پروژه، تداخل ۲ تا از بلوک های آن با یکی از ورودی های مترو است که طرح را با تاخیر همراه کرده است.

مهدی هدایت در خصوص این پروژه آمارهایی ارائه کرد و اعلام نمود که به جز دو بلوک مذکور، الباقی بلوک ها به پیشرفت خوبی رسیده اند و حالا در مرحله ی نازک کاری قرار دارند. قرار است که واحدهای پروژه ی مسکونی هلال احمر تا ۱ سال آینده به بهره برداری برسند.

وی خاطرنشان ساخت که زیرگذر مترو از زیر این دو بلوک عبور می کرد. به همین دلیل باید پروژه را متوقف می ساختند تا ملاحظات فنی صورت بگیرد. همچنین این پروژه دارای خدمات تجاری هم هست و فضای پارکینگ اضافه هم دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد که روند نوسازی بافت های فرسوده نیز با قدرت بیشتری در حال ادامه است و در سال جاری، ۳ درصد از کل بافت فرسوده ی تهران نوسازی خواهد شد. وضعیت دیگر پروژه های سازمان نوسازی نیز مطلوب است. راه حضرت فاطمه به طول ۹ کیلومتر نیز در حال تکمیل می باشد و در مدتی کوتاه به یکی از قطب های گردشگری پایتخت تبدیل خواهد شد.

به نظر می آید که در سال جاری، برنامه های سازمان نوسازی شهر تهران بر ساخت فضاهای گردشگری بیشتر و اجرای طرح کلید به کلید متمرکز است. بافت فرسوده یکی از خطرات اصلی شهر است که باید رسیدگی جدی نسبت به آن صورت بگیرد.

از طرف دیگر، جمعیت زیادی از شهروندان تهرانی ساکن این بافت فرسوده هستند که هر لحظه امکان تخریب آن ها وجود دارد. بنابراین بازی با جان ساکنان بخشی از شهر تهران، به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید طرح های نوسازی و به سازی بافت فرسوده با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است