جایزه ملی بم و معرفی شهرداران برتر در حوزه نوسازی مسکن

جایزه ملی بم و معرفی شهرداران برتر در حوزه نوسازی مسکن

شهرداران فعال در نوسازی بافت فرسوده، تشویق میشوند!


نوسازی بافت فرسوده به دلیل ارائه بسته های مشوق با سرعت خوبی پیش می رود و در آخرین خبرها، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفته است که ۵۲ شهر دیگر نیز به جمع اجراکنندگان بسته های تشویقی کالبدی اضافه شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، جلسه شورای نوسازی مسکن در این هفته نیز برگزار شد و در طی آن، محمد آئینی تاکید کرد که راهبردهای اصلی شرکت بازآفرینی بر اساس منویات مقام معظم رهبری است.

وی خاطرشان ساخت که دو ابتکار مهم در راهبردهای خود ایجاد کرده که اولین ابتکار به راه اندازی جایزه ملی بم مربوط می شود. این مراسم در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار می شود و پویشی به نام “بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی” را به همراه دارد. در طی این مراسم قرار است از تمام شهردارانی که برای کاهش بافت فرسوده، اقدام کرده اند تشکر و قدردانی به عمل می آید.
روند نوسازی با سرعت خوبی پیش می رود. به نحوی که در هفته جاری نزدیک به ۸ هزار و ۶۳۰ پروانه ساخت بر روی سامانه ستاد ملی بارگزاری شده که نشان می دهد در طی یک هفته، این تعداد دو برابر شده است.

محمد آئینی تاکید کرد که شهرهای کشور باید به کارگاه نوسازی تبدیل شوند. در همین راستا، ابتکار دیگری در شرکت بازآفرینی در دست انجام است که بر اساس آن، شهرداران برتر در حوزه بازآفرینی شهری معرفی شوند. پیشتاز این جریان، استان خراسان رضوی است که با همت اداره کل راه و شهرسازی و استانداری، این اقدام شروع شده است و به زودی، شهرداران برتر استان از این لحاظ معرفی خواهند شد.
چنین رویکردی می تواند منجر به ایجاد انگیزه برای شهرداری های سراسر کشور شود که با قدرت در حوزه نوسازی حضور داشته باشند. امیدواری بر این است که این دو رویکرد جدید بتوانند در نوسازی مسکن موثر باشند.
یکی دیگر از صحبت های مهم محمد آئینی در مورد مردمی سازی بود. رویکرد دولت سیزدهم این است که نوسازی مسکن نیز توسط خود مردم انجام شود تا از تمام ظرفیت های موجود در شهرها استفاده گردد. به این ترتیب می توان سازندگان، گروه های جهادی و مردم اقشار مختلف را به حضور در این حوزه تشویق کرد.

یکی از اصلی ترین سوالاتی که در خصوص نوسازی وجود دارد، بحث تسهیلات بانکی مربوط به آن است. از سال ۸۸، تسهیلات ارزان نوسازی مسکن به متقاضیان اختصاص یافت و همین موضوع منجر به افزایش نوسازی شد. هرچقدر سود این تسهیلات کمتر باشد، متقاضیان آن نیز بیشتر خواهند شد.
مفاد بند “ب” تبصره ۱۸ مرتبط با ارائه تسهیلات با نرخ سود صفر درصد، می تواند بستر مناسبی برای نوسازی باشد. لازم به ذکر است که منابع اختصاص یافته به این تبصره، استانی است و هر یک از استان های کشور می توانند با توجه به شرایط خود، از منابع این تبصره بهره مند شوند و حتی آن را افزایش دهند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که همزمان با سالروز شهادت مهدی باکری که خود شهردار بوده است، باید اقدامات این شهید بزرگوار را سرلوحه قرار داد. محمد آئینی از تمام شهرداران و مدیران کل راه و شهرسازی درخواست کرد که از بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی بازدید به عمل بیاورند و از نزدیک در جریان مشکلات ساکنان آنجا قرار بگیرند و از هیچگونه اقدامی برای رفع مشکلات این بخش، دریغ نکنند.

در حال حاضر، هر چهارشنبه جلسه نوسازی مسکن برگزار می شود و امیدواری بر این است که چنین اقدامی به یک حرکت همگانی در کل کشور تبدیل شود و تمام شهرداران و استانداران، حضور جدی تری در این جلسات داشته باشند.
همچنین شهرداران و استانداران باید در نظر داشته باشند که فعالیت های مربوط به حوزه بازآفرینی شهری در ارزیابی عملکرد آنها موثر است. از جمله فعالیت هایی که عملکرد این مسئولین را مشخص می کند، میزان حمایت از نوسازی مسکن در بافت فرسوده است. همچنین تعداد جلسات برگزاری ستادهای بازآفرینی استانی نیز به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های تعیین عملکرد مسئولین ذیربط به کار می رود.
در کنار این موارد، فاکتورهایی مثل برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۵، میزان تحقق بند “ب” تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۲، میزان عملکرد تبصره ۱۸ در نوسازی بافت های ناکارآمد، میزان تحقق برنامه اقدام مشترک و میزان تحقق برنامه های ترویجی در محله های هدف، از جمله نکاتی است که در تعیین شاخص عملکرد استانداران، نقش مهمی ایفا می کنند.
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری، استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی و خوزستان بیشترین میزان صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده را داشته اند.

نکات قابل توجه
  • ۵۲ شهر دیگر به جمع اجراکنندگان بسته های تشویقی کالبدی اضافه شده اند.
  • جایزه ملی بم در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار می شود.
  • نزدیک به ۸ هزار و ۶۳۰ پروانه ساخت در یک هفته بر روی سامانه ستاد ملی بارگزاری شده است.
  • استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی و خوزستان بیشترین میزان صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده را داشته اند.

دیدگاه ها غیرفعال است