پویش نهال نو، خانه نو: آغاز نوسازی بافت فرسوده در تهران

پویش نهال نو، خانه نو: آغاز نوسازی بافت فرسوده در تهران

در راستای طرح نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده، پویش جدیدی به نام” نهال نو، خانه نو، با دست و برای تو” در تهران راه اندازی شده و قرار است این پویش، کار خود را از محله مینابی واقع در منطقه ۱۵ تهران آغاز کند. در طی این پویش، قرار است جدیت بیشتری برای نوسازی بافت فرسوده به کار گرفته شود.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که وضعیت بافت فرسوده تهران هر روز در حال گسترش است و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، باعث شده که وزیر راه و شهرسازی دستور راه اندازی چنین پویشی را بدهد.

حسین جنتی تاکید کرد که با وجود تمام موانع و مشکلات، تا به امروز موفق شده اند که نزدیک به ۵۲ هزار واحد مسکونی فرسوده در تهران را نوسازی کنند اما برای موفقیت این رویکرد، باید یک پویش همگانی شکل بگیرد.
اولین گام برای بهبود وضعیت بافت فرسوده، شناسایی واحدهایی است که نیازمند نوسازی می باشند. پویش نهال نو، خانه نو به منظور کاهش روند سریع افزایش بافت فرسوده اجرایی می شود. منطقه ۱۵ نیز به عنوان یکی از مناطقی که بیشترین بافت فرسوده را در خود جای داده، محل خوبی برای آغاز پویش مزبور است.

وزیر راه و شهرسازی دستور داده تا بازسازی و نوسازی این واحدهای فرسوده با سرعت بیشتری پیگیری شود. در این میان، همکاری مردم نیز ضروری و لازم است و تنها به کمک ایشان است که می توان بافت های فرسوده را از وضعیت کنونی شان خارج کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که نوسازی بافت فرسوده، صرفاً به ساخت مسکن خلاصه نمی شود. قرار است در کنار ساخت و ساز مسکن، فضای عمومی مناسبی جهت زندگی شهری نیز ساخته شود. در این میان می توان به ساخت مدرسه، بیمارستان و…اشاره کرد.
حسین جنتی گفت: برای پیشبرد چنین طرحی به همکاری و پیگیری سازمان های مربوطه و مسئولان امر نیاز داریم تا در نهایت طرح مزبور به بهترین شکل ممکن پایان یابد.
این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که به دنبال اجرای اقدامات مناسب جهت شکل گیری بافت های موثر و کارآمد هستیم. با اتخاذ رویکرد نوسازی بافت فرسوده، نزدیک به ۱۶۰ هزار واحد در قالب طرح های حمایتی استان تهران، روند نوسازی خود را آغاز کردند. از این میان، نزدیک به ۵۰ هزار واحد مسکونی وارد مراحل ساخت و ساز شده اند و روند خوبی را طی می کنند.

جنتی تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی و دیگر ارگان های مربوطه باید در راستای بهبود وضعیت این بافت، همکاری لازم را داشته باشند. هدف این است که بافت های کارآمد و موثر را جایگزین بافت فرسوده کرد تا زندگی ساکنان این مناطق، کیفیت بیشتری پیدا کند.
پویش نهال نو، خانه نو، فاز اول خود را در منطقه ۱۵ تهران و محله مینابی آغاز می کند اما بر اساس گفته های مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، ۲۴ استان دیگر نیز اعلام آمادگی کرده اند که در چنین پویشی شرکت کنند.
حسین جنتی تصریح کرد که هرگونه اقدامی که منجر به نابودی بافت فرسوده شود و نوسازی را تسریع ببخشد، مورد حمایت دولت است. وی همچنین تاکید کرد که برای دعوت از مردم برای نوسازی بافت فرسوده، شخصاً در محله های مختلف تهران حاضر می شوند.
این مقام مسئول همچنین در خصوص نام گذاری این پویش نیز توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که این پویش همزمان با روز درختکاری آغاز شده است. کاشت نهال نو به معنای حس تازه در فضای محله هاست. جنتی ابراز امیدواری کرد که این روز، فرصت مناسبی برای دیدار با مردم محلات باشد. حضور در محله مینابی منطقه ۱۵، فرصت مناسبی برای فعالیت موثرتر فراهم آورده است که باید مغتنم شمرد.
وی همچنین از شهرداری های مناطق ۲۲ گانه دعوت کرد که در این پویش بزرگ شرکت داشته باشند. همچنین از شهرداران ۴۷ شهر استان تهران درخواست کرد که به این پویش ملحق شوند و به جریان نوسازی محله های فرسوده کمک کنند.
بافت فرسوده یکی از خطرناک ترین حوزه های شهری است و در طی این چند سال، تاکید ویژه ای بر نوسازی آن شده است. از بسته های مشوق گرفته تا پرداخت تسهیلات ویژه، مسئولین تلاش کرده اند که به ساخت و ساز در این محلات، سرعت ببخشند!
آمارها نشان می دهند که موفقیت خوبی در این حوزه به دست آمده و پروانه های ساختمانی صادر شده در این محلات، رو به افزایش است.

دیدگاه ها غیرفعال است