ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در تهران: امید جدید برای مستاجران

ساخت 140 هزار واحد مسکونی در تهران

تهران نزدیک به ۱۲ میلیون جمعیت دارد و بر اساس آمارهای موجود، بیش از نیمی از جمعیت این شهر مستاجر هستند. بنابراین نیاز زیادی به ساخت مسکن وجود دارد. حالا گفته می شود که شهرداری تهران و دولت دست به دست همدیگر داده اند و قرار است به زودی ساخت ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در این شهر دنبال شود.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد که روند نوسازی و بازآفرینی شهری تهران نیز با قدرت ادامه پیدا می کند.

به نظر می آید که در دوره کنونی مدیریت شهری، تمرکز بیشتری بر این موضوع وجود دارد و در تلاش هستند که همکاری خوبی با اعضای دولت داشته باشند تا خیلی زود، مشکل تولید مسکن حل شود. همچنین سیاست های خوبی در راستای بازآفرینی شهری دنبال می شود و به این ترتیب، امیدواری بر این است که به زودی، مشکل بافت فرسوده شهر تهران مرتفع شود.

بافت فرسوده، معضل بزرگ شهر تهران!

بخش بزرگی از بافت فرسوده کشور در تهران جمع شده و مانند یک بمب ساعتی عمل می کند. بارها شاهد ریزش ساختمان های قدیمی و ناپایدار بوده ایم. خوشبختانه در دولت سیزدهم، اقدامات خوبی برای نوسازی شهر و بازآفرینی صورت گرفته است اما متاسفانه، هر ساله بر وسعت این بافت افزوده می شود.

عدم استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب، رویکرد کوتاه مدت به ساخت مسکن و ده ها عامل دیگر باعث شده که حتی ساختمان های به نسبت جدیدتر نیز از این معضل در امان نباشند. روند فرسودگی ساختمان های شهری در کشور ما، نزدیک به ۲۵ سال است و بعد از این مدت، نیازمند بازسازی خواهند بود. همین رویکرد کوتاه مدت در ساخت مسکن باعث شده که هیچ سازه ای نتواند عمر مفیدی داشته باشد.
علاوه بر این، استفاده از مصالح ساختمانی بی کیفیت نیز مزید بر علت شده و بیش از هر زمان دیگری، خطر بافت فرسوده را به مسئولین و متولیان امر گوشزد می کند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد که در روزهای گذشته جلسات متعددی با مسئولین شهرداری پایتخت در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و هر یک از طرفین، نقطه نظرات متفاوتی در خصوص این موضوع داشتند.

در طی این جلسات، نکات مشترکی برای تدوین سیاست های مسکن و بازآفرینی شهری پیدا شد و قرار است به زودی، نتایج حاصل از این جلسات مشخص شود. در حال حاضر، اولین خروجی این جلسات، ساخت ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت بوده!
رویکرد ساخت این واحدها نیز در قالب بازآفرینی شهری و نوسازی و ایجاد محلات الگو می باشد. به نظر می آید که واحدهای مزبور قرار است در مناطق مختلف تهران ساخته شود اما هنوز هم نمی توان به طور مشخص و دقیق، محل ساخت و ساز را مشخص کرد.
تراکم شهر تهران بسیار بالاست و از حدود استاندارد نیز عبور کرده است. بنابراین به نظر می آید که به جز نوسازی بافت فرسوده و ایجاد محلات الگو، رویکرد دیگری برای ساخت مسکن در این شهر بزرگ، جوابگو نباشد.
یکی از بزرگ ترین مشکلات ایجاد شهرهای جدید و محلات الگو، عدم تامین سرانه خدمات و زیرساخت های شهری است. این مشکل در شهرهای اقماری تهران به خوبی دیده می شود. گرچه در شهرهایی مثل پردیس و پرند، واحدهای مسکونی زیادی ساخته شده اما به نظر می آید که شرایط زندگی برای ساکنین این دو شهر مهیا نشده است.

حالا محمد آئینی، مدیرعامل نوسازی شهر تهران می گوید که در موضوع ساخت این واحدهای مسکونی در تهران، بحث خدمات شهری نیز همزمان با ساخت پروژه ها دنبال می شود. هدف این است که محله هایی با هویت مشخص در شهر تهران ایجاد شود که زندگی در آنها نیز با کیفیت باشد.
وی اعلام کرد که خدمات هفت گانه، ایجاد هویت شهری، فضاسازی و معماری سبز، نظام محله محوری، استفاده از پساب و انرژی های جدید و استفاده از تکنولوژی های مدرن، بخشی از رویکرد شهرداری و مسئولین در ساخت این پروژه های مسکونی است.
امید می رود که ساخت این تعداد واحد مسکونی در تهران بتواند بخشی از معضلات پیچیده این شهر را برطرف کند. البته لازم به ذکر است که ساخت واحد مسکونی جدید به معنای افزایش جمعیت نیز می تواند باشد. بنابراین باید سیاست های درستی در خصوص اختصاص این واحدها نیز در پیش گرفته شود.

دیدگاه ها غیرفعال است