نوسازی بافت فرسوده: ۶۳ هزار نقطه پروانه ساخت دریافت کردند

63 هزار نقطه پروانه ساخت دریافت کردند

یکی از بخش های اصلی تمرکز دولت سیزدهم، نوسازی بافت فرسوده بوده و حالا گفته می شود که با تلاش شهرداری و ادارات کل راه و شهرسازی، بیش از ۶۳ هزار نقطه از کشور توانسته اند پروانه ساخت مسکن دریافت کنند و روند ساخت و ساز خود را آغاز کرده اند. علاوه بر این، یک بسته سیاستی نیز برای نما و منظر شهری بافت فرسوده در دست تدوین است که به زودی تکمیل خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که در حوزه نوسازی بافت فرسوده، شهرداری ها در صف اول هستند و اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده اند.

در طی جلسه قرارگاه نوسازی مسکن که با حضور تمام استان ها و شهرداری های کشور برگزار شده بود، محمد آئینی خاطرنشان ساخت که نوسازی مسکن یک ضرورت است چرا که با جان مردم سر و کار داریم. علاوه بر این، با نوسازی بافت فرسوده می توان چهره ی شهر را نیز زیباتر کرد.

بسته سیاستی نما و منظر شهری

همان طور که معاون وزیر راه و شهرسازی نیز به آن اشاره کرد، یکی از اصلی ترین دلایل نوسازی بافت فرسوده، بهبود چهره شهر است. در همین راستا، قرار است یک بسته سیاستی نما و منظر شهری در بافت های فرسوده تدوین شود که هویت جدیدی به این بافت خواهد داد.
بر اساس گفته های ایشان، در حال حاضر بیش از ۶۳ هزار نقطه در کشور شناسایی شده و پروانه ساخت مسکن نیز برای این نقاط صادر شده است. از این میان ۶۰ هزار نقطه، روند ساخت و ساز خود را آغاز کرده اند. امیدواری بر این است که به زودی تعداد این نقاط افزایش پیدا کند و به ۱۰۰ هزار پروژه برسد.

یکی از درخواست هایی که معاون وزیر راه و شهرسازی از حاضران در جلسه قرارگاه جهادی مسکن داشت، این بود که تجارب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. استفاده از تجارب درست و غلط شهرداری های مختلف کشور در بافت فرسوده، باعث می شود که کارشناسان دیدگاه روشن تری در خصوص مشکلات و چالش های این طرح داشته باشند. کارشناسان نیز قرار است از این پیشنهادات در راستای تدوین بهتر سیاست نما و منظر شهری در بافت فرسوده استفاده کنند.

آمار نوسازی بافت فرسوده

محمد آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که تدوین بسته های تشویقی در بافت فرسوده منجر به استقبال خیلی زیاد سازندگان شده است. وی اعلام کرد که در حال حاضر، پروانه های صادر شده در بافت فرسوده به ۲۳۰ هزار واحد رسیده اند. در این میان، بیشترین آمار صدور پروانه در ۲ هفته اخیر مربوط به استان های اصفهان، خوزستان و البرز بوده است.
بنابراین به نظر می آید که اجرای بسته های تشویقی در دیگر استان های کشور نیز موفقیت های خوبی به دست آورده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که حلقه های میانی در حوزه های نوسازی، از دل رویکرد مردمی سازی دولت سیزدهم بیرون آمد. دولت سیزدهم با تمرکز بر مردمی سازی این رویکرد را پیش برد که هرکسی به جز دولت می تواند پای کار مسکن سازی بیاید. هر چقدر نقش مردم در این حوزه بیشتر باشد، کارایی طرح ها و برنامه های دولت نیز بالاتر می رود.
وی تصریح کرد که حتی به جهت آگاه سازی و توجیه مردم، باید دیگر آحاد آگاه نیز به شکل جهادی و داوطلبانه پای کار بیایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در ۱۰۲ شهر، حلقه های میانی برای نوسازی بافت فرسوده تشکیل شده است. این حلقه های میانی از میان گروه های مختلفی مثل گروه های جهادی، دانشگاه ها، تشکل های دانشجویی، نخبگان زمینه های گوناگون، مجموعه های فعال فرهنگی و فکری تشکیل شده اند. در این میان، حضور زنان و جوانان بسیار چشمگیر بوده که به جهت کمک به مردم ایران وارد میدان شده اند.
محمد آئینی تصریح کرد که حلقه های میان قوی باعث می شوند که روند نوسازی سرعت بیشتری پیدا کند.

در پایان جلسه قرارگاه جهادی مسکن، استان های مختلف به شرح عملکرد خود در حوزه اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی پرداختند. به نظر می آید که همکاری شهرداری در خصوص اجرای این بسته باعث شده که خیلی از سازندگان و مالکان به نوسازی بافت فرسوده علاقه مند شوند و در نتیجه، آمار صدور پروانه ساختمانی در این بافت را افزایش بدهند.

خلاصه مطالب این خبر
  • دلایل نوسازی بافت فرسوده
  • اقدامات شهرداری ها در حوزه نوسازی
  • بسته سیاستی نما و منظر شهری
  • آمار صدور پروانه ساخت
  • نقش حلقه های میانی
  • مردمی سازی نوسازی
  • عملکرد استان ها در اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی

دیدگاه ها غیرفعال است