نوسازی بافت فرسوده: تخفیف ۵۰ درصدی عوارض ساختمانی

تخفیف 50 درصدی عوارض ساختمانی

یکی از اصلی ترین تسهیلاتی که دولت برای نوسازی بافت فرسوده ارائه کرده بود، تخفیف ۵۰ درصدی در عوارض صدو پروانه ساختمانی بود. حالا معاون شهرسازی شهرداری تهران می گوید که در سال گذشته، برای نزدیک به شش میلیون هزار متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده و کل وصول شهرداری ۴۱ همت بوده است. اما در سال جاری برای ۷ میلیون و ۱۴۱ هزار متر مربع پروانه ساختمانی مسکونی صادر شده اما کل درآمد شهرداری از این راه، ۳۵ همت بوده است. این موضوع نشان می دهد که شهرداری در وعده ی خود صادق بوده و تخفیف ۵۰ درصدی اعمال کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، دولت با تدوین بسته ۱۹ بندی که یکی از بندهای آن به تخفیف عوارض پروانه ساختمانی مربوط می شد، تلاش کرد که ساخت و ساز در بافت فرسوده را رونق ببخشد. آمارهای موجود نشان می دهد که دولت در این راستا موفق بوده و توانسته روند نوسازی را سرعت بدهد.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی شهرداری تهران در جریان بررسی لایحه عوارض ساختمانی، ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی و ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری تهران برای اجرا در سال آینده، به موضوعاتی از قبیل تعداد پروانه های ساختمانی و اقدامات شهرداری در این حوزه، اشاره کرد.

صارمی خاطرنشان ساخت که بنا بر اعلام وزارت کشور، تمام عوارض باید از یک کد دریافت شود. البته عوارض ساختمانی سنگین نیست. شاید دلیل اصلی صدور ۱۲ هزار پروانه ساخت در سال جاری نیز همین باشد.
البته شرایط برای ساختمان سازان همواره آسان نبوده است. دو سال پیش که شورای شهر جدید روی کار آمد، تعداد پروانه های صادر شده در سال، فقط ۵ هزار فقره بود. افزایش این تعداد در سال جاری، نشان می دهد که امورات مربوط به صدور پروانه ساختمانی تسهیل شده است.

صارمی به یکی دیگر از شبهاتی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

اینکه می گویند نزدیک به ۲۴۰ میلیارد فیش عوارض داریم، درست نیست. مثلا برای منطقه ۳ تهران برای نمایشگاه بین المللی، ۸۰ همت پرونده داشتند اما این موضوع که ربطی به عوارض ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد که عوارض ساختمانی دریافت شده از مردم تهران، به مراتب کمتر از متوسط عوارض ساختمانی در شهرهایی مثل تبریز و مشهد است. دولت هم اگر در خصوص افزایش عوارض نگرانی هایی دارد، باید به تعهدات خود عمل کند.
معاون شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرد که متوسط عوارض ساختمانی دریافت شده از مودیان در سال جاری، ۳۲۸ هزار تومان است. شهرداری تهران در عوارض مزبور را با توجه به طرح تفضیلی دریافت می کند و عوارض مزبور شامل ساختمان هایی می شود که بیش از ۵ طبقه دارند.

بررسی ۸۸۰۰ فیش نشان می دهد که عوارض ساختمانی در نقاط مختلف، متفاوت است. مثلا برای سه منطقه ی اول تهران که جزو مناطق لوکس حساب می شوند، میانگین عوارض دریافت شده ۲ میلیون تومان بوده است. الباقی مناطق نیز مبلغ ۱.۵ میلیون تومان را پرداخت کرده اند.
صارمی تاکید کرد که در امور مربوط به اخذ عوارض، باید به چنین مسائلی دقت شود تا عدالت رعایت گردد.

با توجه به اعلام بانک مرکزی، قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه ۱ تهران در شهریور ماه امسال به ۱۵۰ میلیون تومان رسید. این عدد برای مناطق ۲ و ۳ به ترتیب ۱۲۷ میلیون و ۱۳۸ میلیون تومان بوده است.
سهم عوارض واحدهای واقع شده در این مناطق نیز طبیعتا بر اساس همین موضوع مشخص شده است. مثلا عوارض یک مسکن در منطقه دو تهران، ۱.۳ درصد بوده است.
حمیدرضا صارمی اعلام کرد که در صورت وجود هرگونه مشکل در لایحه عوارض شهرداری، می توان آن را اصلاح کرد اما امکان تغییر کلی آن وجود ندارد چرا که قیمت ها متر به متر تغییر می کند.

صارمی تاکید کرد که بیش از ۱ سال است که لایحه ی مزبور در دست بررسی است و توسط کارشناسان مختلفی، ارزیابی شده است. بنابراین می توان اعلام کرد که لایحه ای همه جانبه خواهد بود.
معاون شهرداری تهران در انتهای سخنان خود از عدم اجرای تعهدات دولت نسبت به بافت فرسوده، گلایه کرد و خاطرنشان ساخت که بسته های تخفیف ۵۰ درصدی بسیار موثر واقع شده است. دولت باید اجازه بدهد همین تخفیف باقی بماند تا مردم از بسته های تشویقی استفاده کنند.
نوسازی بافت فرسوده می تواند به رونق مسکن سازی کمک کند. چرا که با تخریب هر پلاک فرسوده، می توان چند واحد نوساز ساخت که دارای سرانه خدمات شهری و زیرساخت های لازم هم هستند و از این بابت، نسبت به شهرهای جدید مزیت های زیادتری دارند.

دیدگاه ها غیرفعال است