رشد سه برابری نوسازی بافت فرسوده

رشد سه برابری نوسازی بافت فرسوده

بعد از تاکیدهای فراوان مسئولین به نوسازی بافت فرسوده، حالا که شهرداری و شرکت بازآفرینی شهری پای کار آمده اند، گفته می شود که آمار نوسازی بافت فرسوده در تهران سه برابر شده و روند خوبی را دنبال می کند.

به گزارش پرشین سازه ، رشد سه برابری نوسازی بافت فرسوده در قیاس با سال گذشته نشان می دهد که سیاست های مسئولین در قبال نوسازی این بافت جواب داده است.

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می گوید که شتاب دهی به نوسازی این بافت، اولویت اصلی شهرداری ها و وزارتخانه است. از سوی دیگر، وزیر راه و شهرسازی نگاه مثبتی به شهرداری دارد و آنها را شریک راهبردی خود در مبحث نوسازی می داند.

این همکاری و مشارکت باعث شده که سرعت پیشرفت نوسازی افزایش پیدا کند و روند مثبتی را طی نماید.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت:

شهرهایی که شهرداران آنها، اهمیت ویژه ای به نوسازی داده اند و فعالیت زیادی در این حوزه دارند، رتبه ی بالایی در نوسازی بافت فرسوده دریافت کرده اند. مثلا آمار نوسازی شهرداری تهران در قیاس با سال گذشته، سه برابر شده است.

این مقام مسئول اعلام کرد که تفاهنامه ای برای ادارات کل راه و شهرسازی کشور ارسال شده و در آن تاکید کرده ایم که مشارکت و همکاری خود را با شهرداری های استان خود بیشتر کنند.
امیدواری بر این است که با این بخشنامه، همکاری میان این دو نهاد بیشتر شده و نتیجه ی این همکاری، افزایش نوسازی بافت فرسوده باشد.

۱۶۰ شهرداری موافق بسته های تشویقی هستند!

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار می گوید که بعد از ارسال تفاهمنامه ی مزبور، ۱۶۰ شهرداری با آن موافقت کرده اند و روند ارائه این مشوق ها به خوبی پیش می رود.

در تفاهمنامه ی مزبور، شهرداری ها موظف هستند که سالانه به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، بسته های تشویقی ارائه کنند. این بسته های تشویقی شامل ۱۹ بند است که در آن، به سازندگان بافت های فرسوده، مشوق های متعددی در حوزه ی تراکم تشویقی، تخفیف صدور مجوز و…ارائه شده است.

علاوه بر این، شهرداری ها موظف هستند که مشوق های شهرسازانه، مالی و اداری نیز برای سازندگان این بافت ها در نظر بگیرند.
یکی دیگر از وظایف شهرداری های کشور، آگاهی بخشی به مالکان و ساکنان بافت های فرسوده است. بر اساس گفته های معاون وزیر راه و شهرسازی، شهرداری ها می توانند در این مسیر، از توان و ظرفیت گروه های جهادی متخصص، بسیح محلات و …استفاده کنند. مردم این منطقه باید نسبت به خطرات بافت فرسوده آگاه باشند و بدانند که چه مشوق هایی برایشان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، مردم این منطقه باید بدانند که به هنگام عدم انجام کارها به کدام نهاد یا سازمان مراجعه کنند. وظیفه ی شهرداری این است که اطلاعات مزبور را از طرق مختلف در اختیار ساکنان این بافت قرار بدهد.
یکی دیگر از خدماتی که شهرداری های کشور باید ارائه کنند، ارائه ی تخفیف ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی در ارائه ی مجوزهای ساختمانی است. در صورتی که شهرداری ها، تخفیف ۱۰۰ درصدی ارائه کنند، می توانند مابه‌التفاوت آن را از دولت دریافت کنند.
علاوه بر در خصوص تدوین برنامه توسعه محلات، ثبت اطلاعات صدور پروانه های ساخت و پیشرفت فیزیکی این پروانه ها در سامانه ستاد ملی بازآفرینی، حساب ویژه ای روی شهرداری باز شده است.
بارها اعلام شد که تا آخر امسال، دیگر خبری از معابر خاکی در شهر نخواهد بود. حالا محمد آئینی تاکید می کند که این موضوع توسط شهرداری نیز پیگیری خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که آموزش شهرداری ها توسط ادارات کل راه و شهرسازی انجام می شود و قرار شده مصوبات کمیسیون ماده ۵ در بافت های فرسوده، خارج از نوبت پیگیری شوند.
شرکت بازآفرین شهری نیز حمایت های مالی ویژه ای برای بهسازی معابر خاکی در محلات هدف خواهد داشت. همچنین تکمیل پروژه های شهرداری در بافت فرسوده نیز جزو اولویت های این شرکت است.

تهران، یکی از کلانشهرهایی است که بیشترین بافت فرسوده را در خود جای داده اما رتبه ی نوسازی خوبی هم دارد. بر اساس گفته های مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، نزدیک به ۴۱ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده مشغول نوسازی هستند.
روند نوسازی این واحدها از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است اما به نظر می آید که بخش زیادی از نوسازی در یک سال اخیر رخ داده و رشد سه برابری داشته است.
این موضوع نشان می دهد که جدیت مسئولین برای پیگیری نوسازی بافت فرسوده بالاست و شاید به زودی شاهد بهبود وضعیت این بافت باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است