نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده

نوسازی 200 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده

باید سالانه 200 هزار واحد مسکونی نوسازی شوند!


نوسازی بافت فرسوده یکی از اصلی ترین طرح های دولت سیزدهم برای تکمیل نهضت ملی مسکن بود. حالا مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می گوید که برای تحقق این وعده باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده نوسازی شوند.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی اعلام کرد که برنامه های دولت به این شکل است که تا پایان امسال، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی فرسوده نوسازی شوند و به بهره برداری برسند.

در سال جدید، دو جلسه هم اندیشی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با کارکنان این شرکت برگزار شد که در طی دومین جلسه، محمد آئینی و اعضای این شرکت به بررسی شیوه های تحقق شعار امسال پرداختند.
این مقام مسئول در بخشی از این جلسه تاکید کرد که سال جدید، قطعا سال بسیار پرکاری در حوزه بازآفرینی شهری خواهد بود و تلاش بر این است که با همکاری تمام اعضای شرکت، توفیقات بیشتری نسبت به سال گذشته به دست آید.

نقش مردم در نوسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که بدون مشارکت مردم، نمی توان نوسازی واحدهای ناپایدار و لرزان را به اتمام رساند. محمد آئینی تاکید کرد که نقش مردم در این حوزه بسیار جدی و اساسی است و باید بسترهای مناسبی برای این موضوع فراهم کرد.

وی سپس خاطرنشان ساخت که اهمیت تبلیغات و ترویج در حوزه بازآفرینی شهری خیلی بالاست و باید ابتکار و خلاقیت به خرج داد تا این موضوع به گوش تمام مردم برسد. تلاش بر این است که مردم و شهرداری را پای کار آورد و حضورشان در بازآفرینی شهری را جدی تر کرد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد:

بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، ماهانه یک رویداد مربوط به مسکن در استان های کشور خواهیم داشت. نقش بازآفرینی شهری در این رویدادهای ماهانه جدی خواهد بود.

ساخت ده هزار واحد مسکونی مشارکتی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که مردم حضور جدی و پررنگی در تمام مراحل بازآفرینی شهری خواهند داشت و باید در سال جاری، نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کلید زده شود. علاوه بر این باید ساخت و ساز ۱۰ هزار واحد مسکونی مشارکتی در زمین های شرکت صورت بگیرد.

بر اساس گزارش های موجود، شرکت بازآفرینی شهری ۲۱۷ پروژه بازآفرینی در دست انجام داد که مراحل پایانی خود را سپری می کنند. این پروژه های زیربنایی و روبنایی که در سراسر کشور می باشند، به زودی تکمیل شده و به مردم ساکن محلات مختلف کشور تحویل داده می شود.
محمد آئینی تاکید کرد که افتتاح چنین پروژه هایی منجر به ایجاد حس رضایتمندی در مردم منطقه خواهد شد و نشاط و امید را در میان مردم به وجود می آورد. به همین دلیل باید تا جای ممکن، چنین پروژه هایی را افزایش داد و در راستای ایجاد رفاه در محله های هدف تلاش کرد.
یکی از طرح هایی که شرکت بازآفرینی شهری ایران آن را دنبال می کرد، طرح ایجاد حلقه های میانی بود که به عنوان سر حلقه های گروه های جهادی به آموزش و اطلاع رسانی مردم می پرداختند. بر اساس این طرح، حلقه های میانی باید ارتباط میان مردم و مسئولین را شکل می دادند و در خصوص مزیت های بازآفرینی، مردم را آگاه می ساختند.
محمد آئینی از برگزاری همایش بزرگ حلقه های میانی در اردیبهشت امسال خبر داد و به این ترتیب، شبکه بازآفرینی شهری رسماً شکل خواهد گرفت. هدف این است که تا پایان مهر ماه سال ۱۴۰۳، پویش چهره به چهره راه اندازی شده و حلقه های میانی به تشریح بسته های تشویقی، تسهیلات نوسازی بانکی، شیوه دریافت پروانه نوسازی در بافت فرسوده، نحوه تجمیع پلاک با همسایگان و مشارکت با سازندگان خواهند پرداخت.
متولی اصلی این پویش، دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت خواهد بود.
بر اساس گزارش های موجود وضعیت بافت فرسوده در کشور ما به نقاط بحرانی نزدیک شده و ساکنان این بافت به بیش از ۲۰ میلیون نفر می رسند. بنابراین طبیعی است که بخشی از تمرکز دولت بر نوسازی این بافت باشد. با ارائه بسته های تشویقی ساخت و ساز در بافت فرسوده، اعطای وام بانکی و حتی تراکم تشویقی و…، دولت در تلاش است که تمایل سازندگان برای حضور در این بافت را افزایش داده و با مشارکت خود مردم، اقدام به ساماندهی این بافت ناکارآمد شهری نماید.
به نظر می آید که در حال حاضر بخش مهمی از طرح نهضت ملی مسکن به همین طرح نوسازی بافت فرسوده اختصاص پیدا کرده است چرا که پتانسیل مسکن سازی در این بافت بسیار بالاست.

نکات قابل توجه
  • دولت سیزدهم وعده داده است که سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده نوسازی کند.
  • برای تحقق این وعده، نیاز به مشارکت مردم است.
  • شرکت بازآفرینی شهری ایران، متولی نوسازی بافت فرسوده است.
  • این شرکت در حال برنامه ریزی برای جلب مشارکت مردم است.
  • یکی از برنامه های این شرکت، برگزاری پویش چهره به چهره است.
  • هدف از این پویش، اطلاع رسانی به مردم در مورد مزایای نوسازی بافت فرسوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است