نوسازی بافت فرسوده توسط بخش خصوصی و مردم

نوسازی بافت فرسوده توسط بخش خصوصی و مردم

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد که سرعت نوسازی بافت فرسوده در حال افزایش است و از شروع نهضت ملی مسکن تا به امروز، بیش از ۱۴۸ هزار واحد در دستور کار نوسازی قرار گرفته اند.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی خاطرنشان ساخت که این نوسازی توسط مردم و بخش خصوصی در حال انجام است. اما تصمیم بر آن شده که سازندگان نیز به این حوزه وارد شوند تا سرعت نوسازی بافت فرسوده افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول در طول همایش سازندگان و انبوه سازان برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن اعلام کرد که باید موضوع مسکن و سکونت مردم را جدی گرفت. وزارت راه و شهرسازی نیز تمام تلاش خود را می کند و در پنج حوزه که شامل مسکن روستایی، واگذاری زمین به شکل ۹۹ ساله، شهرک سازی، ساخت مسکن خودمالکی و نوسازی بافت فرسوده می شود، فعالیت دارد. در واقع هدف از تمام این فعالیت ها، تحقق طرح نهضت ملی مسکن است.

آئینی همچنین به این نکته اشاره کرد که بیش از ۱۵ درصد طرح مزبور به نوسازی بافت فرسوده اختصاص پیدا کرده است. در نتیجه سالانه باید ۱۵۰ هزار واحد مسکونی فرسوده، نوسازی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد که بیشترین میزان نوسازی بافت فرسوده به سال ۹۱ برمی گردد که بیش از ۹۰ هزار واحد بازسازی شد. بنابراین برای دستیابی به نوسازی ۱۵۰ هزار واحد فرسوده باید تلاش ها را مضاعف کرد.

آئینی خاطرنشان ساخت:

از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، هر سال حدود ۴۰الی ۴۴ هزار واحد نوسازی شده است. اما دولت سیزدهم در اولین سال فعالیت خود توانست این عدد را به ۶۰ هزار واحد برساند. در سال ۱۴۰۱ نیز، ۶۵ هزار واحد دیگر نوسازی شد. تمام تلاش ما بر این است که آمار موجود را به ۱۵۰ هزار واحد در سال برسانیم.

وی تاکید کرد که با توجه به زلزله هایی که اخیرا در کشور و در کشورهای همسایه رخ داده، باید توجه بیشتری به این حوزه نشان بدهیم. بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ناپایدار در سطح کشور وجود دارد که جمعیتی برابر با ۱۰ میلیون نفر را در خود جای داده است. به همین دلیل خطرزدایی از این بافت، اهمیت فراوانی دارد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که دولت با تشویق سازندگان و انبوه سازان، تلاش دارد که پای آن ها را به نوسازی بافت فرسوده باز کند. چرا که بیشتر ساکنان این بافت، توان مالی کافی برای ساخت و ساز ندارند.

از سوی دیگر، تولید مسکن در این مناطق برای خیلی از انبوه سازان توجیه منطقی ندارد. در نتیجه، دولت تصمیم گرفت که بسته های تشویقی متنوعی برای سازندگان در نظر بگیرد تا به این ترتیب، نوسازی بافت فرسوده سرعت بیشتری پیدا کند.

محمد آئینی اعلام کرد که از زمان تدوین این بسته ی تشویقی ۱۹ بندی، صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده افزایش پیدا کرده است. این موضوع به تهران خلاصه نمی شود و در ۱۳۲ شهر دیگر هم دیده شده است.

البته در این میان، موانع مختلفی نیز وجود داشت که مشارکت سازندگان را کاهش می داد. دو مانع بزرگ مربوط به بیمه پروانه ساخت و عدم همکاری شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات بود. البته به نظر می آید که در سال جاری، این وضعیت بهبود کرده و آمارها نشان می دهد که دریافت مجوز ساختمانی در بافت فرسوده ی تهران، ۳.۵ برابر شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اشاره کرد که با تمام تمهیدات در نظر گرفته شده، ۱۴۸ هزار واحد در بافت فرسوده در حال ساخت هستند و بیشتر این پروژه ها نیز توسط مردم و بخش خصوصی در حال انجام است.

در ضمن، متقاضیان نوسازی بافت فرسوده می توانند از تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن استفاده کنند. همچنین نیازی نیست که شروط چهارگانه ی این طرح را احراز کنند. مثلا سابقه سکونت در بافت فرسوده، مهم نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که همکاری خوبی با وزارت خانه های دیگر مثل وزارت اقتصاد برقرار کرده ایم. مثلا در سال گذشته، ۲۶۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات تبصره ۱۸ در اختیار بانک عامل بخش مسکن قرار گرفت. به این ترتیب حدود ۳۸ هزار واحد توانستند برای دریافت تسهیلات مسکن به این بانک معرفی شوند.

از این میان، قرارداد مربوط به ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد انجام شده است. در خصوص سود این تسهیلات نیز باید بگوییم که ۱۵۰ میلیون از این تسهیلات با سود صفر درصد حساب می شود. در سال ۱۴۰۲، موفق به افزایش این مبلغ به ۱۸۵ میلیون تومان شده اند. به این معنی که ۱۸۵ میلیون تومان از این تسهیلات با سود صفر در اختیار متقاضیان قرار داده می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است