وضعیت بافت فرسوده شهریور ۱۴۰۲

وضعیت بافت فرسوده شهریور 1402

ساخت و ساز در بافت فرسوده با سرعت خوبی در حال پیگیری است و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز به صاحبان واحدهای فرسوده وعده داده که در ازای ملک خود، ملک یا زمین دریافت می کنند.

به گزارش پرشین سازه ، این واحدهای لرزان و نا ایمن، باعث شده اند که دولت برنامه های مختلفی برای بازسازی بافت فرسوده داشته باشد. در واقع اصلی ترین رویکرد دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نوسازی همین بافت است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرد که حدود یک چهارم سطح شهرهای ایران را بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای و البته بافت تاریخی تشکیل می دهد. در واقع یک سوم جمعیت کشور در همین محدوده زندگی می کنند.

محمد آئینی در بخشی از سخنان خود خاطرنشان ساخت که بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری قرار دارد که از این میان، ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد نیازمند بازسازی هستند.

آئینی افزود: در طی ۱۵ سال گذشته، فقط ۲۱۰ هزار واحد از این ساختمان ها نوسازی شده اند و به جای این تعداد واحد، ۶۷۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است. نوسازی این املاک پیچیده و سخت است چرا که مردم داخل خانه هایشان سکونت دارند و دولت و شهرداری هم نمی تواند کار چندانی انجام دهد.

وی تاکید کرد که تنها راهکار موجود برای بازسازی این واحدها، تشویق و تسهیل است. تلاش است که زیرساخت ها و فضاهای عمومی لازم را برای مردم منطقه فراهم کرد و به این ترتیب، مردم را به نوسازی واحدهای خود تشویق کند.

نکته ی مهم این جاست که بیشتر ساکنان این مناطق، استطاعت مالی کافی برای نوسازی ندارند و انبوه سازان نیز رغبتی برای حضور در برنامه نوسازی بافت فرسوده ندارند.

به همین دلیل است که ابتکار دولت و شهرداری برای ترغیب سازندگان، اعطای بسته های تشویقی مثل تخفیف ۵۰ درصدی در پروانه ساخت و افزایش سرعت صدور آن است. همچنین تسهیلات خاصی برای سازندگان مسکن در این محدوده در نظر گرفته شده که می توانند دریافت نمایند.

در ضمن، یک خط اعتباری ویژه ارزان قیمت به این سازندگان داده می شود. تمام کسانی که املاک خود را برای نوسازی تخریب میکنند، می توانند ودیعه مسکن موقت دریافت نمایند. نرخ سود آن نیز بسیار کم خواهد بود. برای تهرانی ها و ساکنان کلانشهرها که می خواهند این وام ودیعه مسکن را دریافت کنند، مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. دیگر شهرها نیز می توانند از وام ۹۰ میلیونی بهره مند شوند.

تجمیع پلاک نیز مشمول دریافت یک طبقه تراکم تشویقی خواهد شد. در صورت تجمیع بلوکی نیز می توانند از تراکم تشویقی ۲ طبقه بهره مند شوند.

برخی از سازندگان این بافت می توانند کاربری طبقه همکف ساختمان های خود را کاربری تجاری یا اداری کنند.

آئینی اعلام کرد که سازندگان این بافت همچنین می توانند پارکینگ کمتری بسازند و تراکم پارکینگ را از شیوه های دیگری تامین نمایند. بالکن و تراس نیز جزو تراکم ساختمانی این واحدهای نوسازی شده محسوب نمی شود.

جزئیات این بسته ی تشویقی ۱۹ بندی بسیار گسترده است و تسهیلاتی زیادی به سازندگان بافت فرسوده اختصاص داده شده است.

برای اولین بار در تاریخ مقاوم سازی و نوسازی بافت فرسوده است که اعتبار در نظر گرفته برای این طرح، حدود ۸۰ درصد وام ساخت مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که برای دو سال آینده نیز برنامه دارند که معابر خاکی محله های فرسوده را آسفالت کنند. وی یادآور شد که در طی همین مدت زمان کوتاه هم رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده افزایش پیدا کرده است. به نحوی که میانگین سالانه ی ساخت مسکن در این بافت به ۶۰ هزار واحد مسکونی رسیده است.

تا شهریور امسال، ۲۲ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده پروانه ساخت دریافت کرده اند. البته در این میان، ۱۰ برابر شدن بیمه پروانه ساختمانی باعث شد که خیلی از سازندگان دست نگه دارند و به همین دلیل، انتظار اصلی مسئولان برآورده نشد و نتوانستند پروانه ساختمانی بیشتری در بافت فرسوده صادر کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که اصلاحیه ای از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شده که ۱۰ برابر شدن بیمه پروانه های ساختمانی را متعادل تر می کند و در نتیجه می تواند رونق ساخت را به این بافت برگرداند.

وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده ساخته شود. از هدف گذاری مزبور، ۱.۵ سال می گذرد و تا به امروز، حدود ۱۴۶ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی موجود در بافت فرسوده موفق به دریافت پروانه ساخت شده اند. از این میان ۵۰ هزار واحد نیز به بهره برداری رسیده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است