سرعت یافتن نوسازی بافت فرسوده

مدت ها بود که صحبت از افزایش نوسازی بافت فرسوده می شد. اما حالا به نظر می آید که روند نوسازی و مقاوم سازی این بافت سرعت بیشتری گرفته است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز ضمن تایید این خبر، خاطرنشان کرد که این موضوع به دلیل سیاستگذاری های درست دولت و تعامل شهرداری بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان پذیرای مسئولان و فعالان ساختمانی زیادی بود. محمد آئینی نیز ضمن بازدید از این نمایشگاه، به موضوع افزایش ساخت و ساز در بافت فرسوده اشاره کرد و آن را مثبت تلقی نمود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ساخت و ساز در بافت فرسوده، در همین ۴ ماه اول سال جاری حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که ستاد ملی بازآفرینی شهری، تلاش های زیادی در محلات هدف صورت می دهد تا بازآفرینی شهری به بهترین شکل ممکن رخ دهد.

این مقام مسئول اعلام کرد: با آغاز سال ۹۲، شاهد بودیم که ساخت و ساز در بافت فرسوده با کاهش جدی رو به رو بود. اما دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داد و مردمی سازی را در پیش گرفت. بر اساس اطلاعاتی که به سامانه ی ستاد ملی بازآفرینی شهری وارد شده، تا به امروز حدود ۱۷۸ هزار و ۱۵۲ واحد موجود در بافت فرسوده، پروانه ی نوسازی دریافت کرده اند. این عدد در سال ۱۴۰۰، حدود ۶۱ هزار واحد بود. در سال ۱۴۰۱، دوباره شاهد افزایش آن به ۶۴ هزار و ۴۸۵ واحد رسید. این مسئله نشان می دهد که در عرض ۱ سال با رشد ۱۵ درصدی در صدور پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده رو به رو بوده ایم.

محمد آئینی در ادامه به رشد صدور پروانه ساختمانی در سال جاری نیز اشاره کرد و تاکید نمود که تا به امروز، حدود ۲۰ هزار و ۳۲ واحد موفق به دریافت پروانه ی ساختمانی شده اند که نشان می دهد با رشد ۴۱ درصدی رو به رو بودیم. در بیش از ۸۰ شهری که بسته ی تشویقی نوسازی در بافت فرسوده را اجرا کرده اند، این رشد بسیار بیشتر بوده و به عدد ۱۴۱ درصد رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان ساخت که این بسته ی ۱۹ بندی تشویقی از مهر ماه سال ۱۴۰۱ در تهران به اجرا درآمد. همین موضوع باعث شد که دریافت پروانه ساختمانی در این بافت با رشد ۲۰۰ درصدی مواجه شود.

آمارهای تیرماه نشان می دهد که از لحاظ صدور پروانه با رشد ۱۸۷ درصدی و از نظر تعداد ساختمان ها با رشد ۱۶۲ درصدی مواجه بوده ایم.

وی تاکید کرد که سیاست های تشویقی در خصوص نوسازی ساختمان ها موثر بوده و آمار موجود، تایید کننده ی همین است.

محمد آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود به حضور انبوه سازان در بافت فرسوده اشاره کرد و اعلام نمود که از دو سال پیش تا به امروز، شاهد افزایش حضور انبوه سازان در پروژه های نوسازی بافت فرسوده بوده ایم.

از آن جایی که بدون حضور انبوه سازان، ساخت و ساز در بافت فرسوده امکان نداشت، افزایش حضور آن ها می تواند خبری خوش باشد.

البته در این میان، مشکلاتی هم در خصوص ساختمان سازی و نوسازی وجود داشت. مثلا در سال جاری، حق بیمه در پروانه های ساختمانی با رشد عجیبی مواجه بود و ۲۰ برابر شد. این موضوع در برخی از مناطق و شهرها، حتی افزایش بیشتری هم داشت.

این در حالیست که سهم بیمه تامین اجتماعی در برخی از مناطق شمالی شهر، کاهش یافته است. همین موضوعات باعث شده که خیلی از انبوه سازان و متقاضیان نوسازی دست نگه دارند و در انتظار حل مشکل باشند.

در این میان، موضوع تسهیلات بانکی و عدم همکاری برخی از بانک ها هم همچنان پابرجاست. تا به امروز، فقط ۲۵ درصد متقاضیان نوسازی در بافت فرسوده موفق به دریافت تسهیلات از بانک های عامل شده اند.

این موضوع باعث می شود که روند ساخت و ساز در بافت فرسوده با تاخیر رو به رو شود. از آن جایی که بیشتر ساکنان بافت فرسوده، از طبقات ضعیف جامعه هستند، نمی توان انتظار داشت که با سرمایه ی شخصی دست به ساخت و ساز بزنند.

به همین دلیل است که توصیه می شود از حضور سرمایه های شخصی و انبوه سازان در نوسازی بافت فرسوده استفاده شود.

به زعم معاون وزیر راه و شهرسازی، شرایط نوسازی و مقاوم سازی در بافت فرسوده پیشرفت چشمگیری داشته است.

دیدگاه ها غیرفعال است