بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده

وزارت راه و شهرسازی، مدتی پیش، بسته ای ۱۹ بندی را تدوین کرد که به نوسازی در بافت فرسوده اختصاص داشت. حالا مهرداد پذرپاش از ادارات کل راه و شهرسازی استان ها درخواست کرده که این بسته ی ۱۹ بندی را هر چه سریع تر اجرا کنند و همچنین از احتکار زمین در محدوده ی شهرها، جلوگیری نمایند.

به گزارش پرشین سازه ، نشستی با حضور معاونان شهرسازی و معماری ادارات کل راه و شهرسازی و وزیر برگزار شد که در طی آن به هم اندیشی در خصوص موضوعات مختلف، پرداخته شد.

مهرداد بذرپاش در طی این جلسه تاکید کرد که ساخت مسکن بر عهده ی تمام مسئولان است و باید سیاست های وزارت راه و شهرسازی در حوزه ی تولید مسکن، دنبال شود.

وی خاطرنشان ساخت که برای مدیریت بهتر این حوزه، باید کمیت و کیفیت را در نظر گرفت. در واقع اصلی ترین اولویت در ساخت مسکن، باید کیفیت و مقاوم سازی باشد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از تصریح کرد که ساخت مسکن، علاوه بر این که قانون است و بر عهده ی وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده، بلکه ضرورت و نیاز کشور هم به حساب می آید و به همین دلیل، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی باید در اولویت تمام بخش ها و دستگاه ها باشد.

بذرپاش افزود: اگر مسکن رونق داشته باشد، چرخ اقتصاد هم می چرخد و نیاز مردم به مسکن نیز برطرف می شود. در صورتی که احداث مسکن را مد نظر نداشته باشیم، نسبت به وظیفه ی خود بی مسئولیت بوده ایم. البته به همان اندازه، نسبت به قوانین شهرسازی و لحاظ کردن آن در حوزه ی مسکن نیز مسئولیم!

وی همچنین به تشریح راهبردهایی که دولت برای تحقق ساخت مسکن در نظر دارد، پرداخت و خاطرنشان ساخت که یکی از اصلی ترین اولویت های دولت، ساخت مسکن در بافت فرسوده است.

دولت برای تشویق سازندگان به ساخت و ساز در این بافت، بسته ای شامل ۱۹ مشوق در حوزه های شهرسازی، خودمالکی و بازتنظیم تراکم ها تدوین کرده است. در کنار آن، موضوعات مهمی که از سوی دولت پیگیری می شود، شامل تعامل با معاون شهرسازی و معماری شهرداری ها و البته جلوگیری از احتکار زمین در اطراف شهر است.

این مقام مسئول، مجددا تاکید کرد که وظیفه ی دولت ساخت مسکن نیست، بلکه در راستای تسهیل و رفع موانع برای ساخت مسکن گام برمی دارد. مثلا در حوزه ی نوسازی بافت فرسوده، دولت تلاش دارد که سازندگان را تشویق کند چرا که این بافت، زیرساخت لازم را دارد.

بسته ۱۹ بندی بافت فرسوده باید اجرا شود

مهرداد بذرپاش تاکید کرد که باید هرچه سریع تر بسته ۱۹ بندی بافت فرسوده اجرا شود. انتظار این است که معاونان شهرسازی و معماری در شهرهای مختلف، این بسته را به شهرداران خود معرفی کرده و نسبت به اجرای آن، اهتمام کامل داشته باشند.

وی اعلام کرد که تسهیلات مربوط به نوسازی بافت فرسوده افزایش پیدا کرده است. تلاش بر این است که سود این تسهیلات نیز کمتر شود تا رونق ساخت و ساز افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اذعان داشت که یکی از اصلی ترین راه های تولید مسکن، الحاق اراضی به محدوده ی شهرهاست. هر چقدر که در این حوزه، کم کاری صورت بگیرد، تولید مسکن نیز با تاخیر رو به رو خواهد شد.

بذرپاش اعلام کرد که در این مسیر، تلاش می شود که مکانیزم های مقرراتی را نیز در نظر داشت تا ساخت و تولید مسکن، تسهیل پیدا کند. همچنین نگاه ویژه ای به قواعد شهرسازی خواهند داشت.

وی از تمام معاونان شهرسازی و معماری ادارات کل درخواست کرد که در این مسیر ثابت قدم بمانند و وزارتخانه را پشتیبانی کنند.

این مقام مسئول همچنین نسبت به موضوع دیگری که این روزها، سر و صدای زیادی به پا کرده است نیز واکنش نشان داد. وی اعلام کرد که مصوباتی که اخیراً شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب کرده است، می توانند جلوی احتکار زمین های بلاتکلیف را بگیرد. البته در این مسیر هم نیازمند همراهی و همکاری معاونان شهرسازی ادارات کل هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان نیز اعلام کرد که تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن به خوبی پیش می رود و همکاری وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه نیز قابل تقدیر است.

وی خاطرنشان ساخت که تمام تلاش دولت این است که افراد بیشتری صاحبخانه شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است