نوسازی بافت فرسوده اولین اولویت مدیریت شهری

نوسازی بافت فرسوده اولین اولویت مدیریت شهری

مدیریت شهری مدت هاست که سخن از ساخت مسکن استطاعت پذیر برای ساکنان کم درآمد تهرانی می گوید. اما این روند تا چه حد موفقیت آمیز بوده است؟

به گزارش پرشین سازه ، مدیران شهری سه اولویت مهم را برای ساخت مسکن استطاعت پذیر در نظر گرفته اند که اولین آن ها، نوسازی بافت فرسوده است. بافتی که در حال حاضر، زیرساخت لازم را دارد و با نوسازی واحدهای آن، می توان مردم را راحت تر صاحبخانه کرد.

در واقع بدون همکاری شهرداری نمی توان مشکل مسکن را حل کند. با وجود حضور تمام قد دولت، اگر شهرداری ها همراهی لازم را نداشته باشند، این معضل همچنان پا برجا می ماند. اتفاقی که در دوره مدیریت قبلی شهر رخ داد و تقریبا، قید ساخت و ساز زده شد.

اما حالا که مدیریت شهری جدید روی کار آمده، به نظر می رسد که صدور پروانه ساختمانی با رشد خوبی مواجه شده و ساختمان سازی به شهر برگشته است.

صدور پروانه ساخت در برخی مناطق تهران ۳ برابر شده

گرچه اعلام می شود که صدور مجوز ساختمانی در برخی از محله های تهران افزایش پیدا کرده اما معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خبر از سه برابر شدن این پروانه های ساختمانی در برخی از مناطق تهران می دهد.

حمیدرضا صارمی اعلام کرده است که در ۵ اول امسال، صدور پروانه ساختمانی سه برابر شده و این مسئله نشان می دهد که دوباره در فاز رونق ساخت و ساز افتاده ایم. این موضوع به خصوص در بافت های فرسوده مشاهده می شود.

این مقام مسئول عنوان کرد که بیشتر این پروانه های ساختمانی مربوط به مناطق جنوبی تهران بوده و در شمال شهر، روند دریافت مجوز کاهشی بوده است.

صارمی همچنین تاکید کرد که واگذاری مسکن استطاعت پذیر از اواخر امسال شروع می شود. تعداد این مسکن ها نیز ۴۰ هزار واحد خواهد بود و تلاش بر این است که مسکن استطاعت پذیر با قیمت مناسب به دست مردم برسد. به نحوی که حتی دهک های ۴ و ۵ نیز قادر به خرید باشند.

لازم به ذکر است که شهرداری با تامین خدمات مختلف برای سازندگان، نقش مهمی در نوسازی بافت فرسوده دارد. تلاش بر این است که مدیریت شهری، موانعی که بر سر راه ساخت مسکن وجود دارد را کنار زده و پروانه های ساختمانی بیشتری در بافت فرسوده صادر کند.

برای دستیابی به این هدف نیز، بازآفرینی شهری در دستور کار است و بسته های تشویقی برای نوسازی در نظر گرفته شده تا همه بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

مسکن یکی از مهمترین نیازهای بشر است و به همین دلیل، سهم زیادی از سبد خانوار را به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر، سهم مسکن در کشور ما، ۶۵ درصد است که می توان گفت خیلی عدد بالایی است.

از سوی دیگر، واحدهای خالی تهران به ۳۰۰ هزار واحد مسکونی می رسد. بنابراین با دریافت مالیات از این خانه ها، ممکن است که تکان کوچکی در بازار اجاره بها رخ بدهد. هرچند باید در نظر داشت که بیشتر این واحدها در نقاط شمالی شهر هستند و متراژ بزرگی دارند. بنابراین نمی توانند گزینه ی مناسبی برای جامعه هدف باشند.

شهرداری به دنبال منفت مالی

قرارگاه جهادی مسکن توسط شهرداری راه اندازی شد تا بتوانند مشکلاتی که بر سر راه ساخت مسکن در تهران وجود دارد را از میان برداند. رویکرد اصلی مدیریت شهری و شهرداری این است که مسکن مناسب برای جوانان تهیه شود و مسکن استطاعت پذیر نیز، خروجی اصلی این قرارگاه است.

نکته این جاست که شهرداری به دنبال سود مالی از راه اندازی مسکن استطاعت پذیر نیست و می خواهد که مشکل شهروندان از بابت مسکن حل و فصل شود. به خصوص با توجه به این نکته که شاخص دسترسی به مسکن برای خیلی از شهروندان، سخت یا تقریبا غیرممکن شده است.

شهردار تهران نیز اعلام کرد که زیرساخت های لازم برای ساخت این خانه ها فراهم شده و شهرداری، تمام تلاش خودش را خواهد کرد که هر چه سریع تر این واحدها آماده شوند.

در این میان، کمک دولت نیز می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. مدیرعامل سازمان نوسازی اعلام کرده که با کمک های دولت، می توان مسکن استطاعت پذیر در بافت فرسوده ساخت.

مهدی هدایت خاطرنشان ساخت:

حدود ۵۰ درصد از بافت فرسوده تهران هنوز نوسازی نشده و باید موانع را بررسی کرده و آن ها را از میان برداریم.

با توجه به وضعیت فعلی، به نظر می آید که نوسازی بافت فرسوده اصلی ترین هدف مدیریت شهری است. با تشکیل قرارگاه جهادی مسکن، سازمان های مختلفی که در حوزه ی ساخت مسکن نقش دارند، پای کار آمده و معضل مزبور را برای تهرانی ها حل خواهند کرد.

تا پایان سال جاری نیز اولین واحدهای این طرح به دست متقاضیان خواهد رسید.

دیدگاه ها غیرفعال است