طرح نوسازی بافت فرسوده با قدرت در حال پیشروی است!

طرح نوسازی بافت فرسوده با قدرت در حال پیشروی است!

نوسازی بافت فرسوده یکی از اصلی ترین دغدغه های دولت سیزدهم است. از دو سال پیش تا به امروز، تمرکز فراوانی روی احیای بافت فرسوده شده و حالا معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام می کند که در هفته ی دولت، بخش زیادی از واحدهای افتتاح شده مربوط به واحدهای فرسوده ای هستند که نوسازی شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، هم زمان با هفته ی دولت، رئیس جمهور ۱۰۱ هزار واحد مسکونی در کل کشور را افتتاح کرد که بخش زیادی از آن ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن بود.

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که حدود ۱۹ هزار و ۱۸۹ واحد از این تعداد واحد بهره برداری شده، متعلق به طرح نوسازی بافت فرسوده بوده اند.

همین موضوع نشان می دهد که همت دولت سیزدهم برای احیای این بافت و استفاده از پتانسیل موجود در آن بسیار بالاست.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که این ۱۰۱ هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور به بهره برداری رسیده اند. اما تمرکز احیای بافت فرسوده بیشتر در شهرهای تهران، شیراز، بوشهر، مشهد و بندرعباس بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که برنامه ی افتتاح این ۱۹ هزار و ۱۸۹ واحد در این شهرها و همزمان با برنامه ی افتتاح کشوری ۱۰۱ هزار واحد مسکونی صورت گرفت. استانداران نیز در برنامه ی مزبور شرکت داشتند و با حضور رئیس جمهور، این واحدها به بهره برداری رسید.

محمد آئینی در بخش دیگری از سخنان خود به توضیح و تشریح افتتاح این واحدهای فرسوده پرداخت:

افتتاح این واحدهای نوسازی شده در محله های مختلفی صورت گرفت. در شهر تهران محله نظام آباد، در شهر مشهد محله ی حاشیه ای سیس آباد و در شهرهای شیراز، بندرعباس، یاسوج و بوشهر نیز بخشی از محله های فرسوده به عنوان نمونه ی بازسازی بافت فرسوده افتتاح شدند. بیش از یک پنجم افتتاح هایی که در هفته ی دولت صورت گرفت، مربوط به نوسازی بافت فرسوده بوده است. تلاش دولت بر این است که در سال های آتی، این رقم را افزایش بدهد.

این مقام مسئول همچنین به این موضوع اشاره کرد که ساخت مسکن در بافت های فرسوده به ۱۴۶ هزا رو ۷۰۰ واحد رسیده است. حدود ۴۰ هزار و ۵۲۲ پروژه از این تعداد، در ۳۷۳ شهر کشور در حال اجراست.

وی علاوه بر این، اشاره کرد که تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در بافت فرسوده افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب که در مرداد ماه امسال، شاهد افزایش صدور مجوز ساختمانی در ۱۲۷ شهر کشور بوده ایم.

به طور کلی، میزان رشد صدور پروانه ساختمانی در ۵ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، ۴۱ درصد بوده است.

این عدد در تهران، خیلی بیشتر بوده و رشد ۱۴۲ درصدی داشته است. به این معنی که در پنج ماه اول امسال، میزان تقاضا برای صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده، نسبت به سال گذشته حدود ۱۴۲ درصد رشد داشته است.

در همین مرداد ماه نیز نسبت به سال گذشته، شاهد رشد ۱۱۵ درصدی در تقاضا برای صدور پروانه ساختمانی بوده ایم.

در این میان، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که بیش از ۷۰ درصد پروانه های نوسازی دریافت شده در کل کشور، مربوط به ساختمان هایی بوده اند که بین ۱ الی ۳ طبقه داشته اند. محمد آیینی خاطرنشان ساخت که چنین موضوعی نشان می دهد که نگاه ها به سمت تراکم کم است

وی همچنین از استانداران و شهرداران تمام این ۳۷۳ شهر تشکر کرد که در روند نوسازی بافت فرسوده، بیشترین همکاری را داشته اند.

نوسازی بافت فرسوده می تواند پتانسیل بسیار خوبی برای تولید مسکن باشد. چرا که نیازی به صرف هزینه برای پروژه های روبنایی و زیرساختی نیست. در واقع، رویکرد اصلی دولت سیزدهم این است که به جای صرف هزینه های کلان برای ساخت شهرهای جدید به نوسازی بافت فرسوده روی بیاورند.

به این ترتیب از معضلات اجتماعی و فرهنگی موجود در شهرهای جدید نیز اجتناب خواهد شد.

معضلاتی که برخی از شهرهای جدید طرح مسکن مهر را گرفتار کرده است و هنوز هم نتوانسته اند راهکار درستی برای آن بیابند. شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد و…به دلیل وجود نداشتن زیرساخت کافی، پروژه های موفقی به حساب نمی آیند و در حال حاضر به جولانگاه دلالان و سوداگران تبدیل شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است