نوسازی بافت فرسوده در برنامه هفتم توسعه

نوسازی بافت فرسوده در برنامه هفتم توسعه

نوسازی بافت فرسوده بخش مهمی از برنامه توسعه هفتم است و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز می گوید که شتاب بخشی به نوسازی این بافت، از اصلی ترین برنامه هایی است که در حوزه ی بازآفرینی شهری دنبال می شود.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی اعلام کرد که فقط در استان مازندارن، ۱۲۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد که باید برای نوسازی آن ها فکری کرد.

وی همچنین تاکید داشت که برای بهبود و ارتقاء وضعیت محله های واقع در بافت فرسوده، باید پروژه های روبنایی و زیربنایی را آغاز کرد. ساخت درمانگاه، مدرسه، کلانتری، ورزشگاه و آسفالت کردن معابر خاکی کمک می کند تا زندگی برای ساکنان این بافت راحت تر شود.

همچنین با آغاز کردن پروژه های مختلف، سرمایه گذاران و سازندگان تشویق و ترغیب می شوند که به مسئله ی نوسازی ورود کرده و در آن سرمایه گذاری داشته باشند.

آئینی تاکید کرد که بیشتر ساکنان بافت فرسوده، خود بودجه ی کافی برای نوسازی ندارند و اگر حمایت های دولتی از آن ها صورت نگیرد، نمی توانند اقدامی در این راستا داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرد:

باید بسته های تشویقی متعددی تدوین شود تا سازندگان و توسعه گران، انبوه سازان و سرمایه گذاران ترغیب شوند که در بحث های بازآفرینی شهری حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان ساخت که این تنها راه درست برای بازسازی بافت فرسوده است. البته در این میان، طرح های متعددی در برنامه هفتم توسعه کشور در نظر گرفته شده که محله های فرسوده، بازآفرینی شوند.

برنامه هفتم توسعه کشور، توجه ویژه ای به بازآفرینی شهری دارد و تمام حمایت ها، تخفیف ها و مساعدت های لازم را از مناطق محروم و کم درآمد، پیش بینی کرده است. در صورتی که مراجع ذیصلاح این برنامه ها را تایید کرده و به قانون تبدیل کنند، می توانیم به زودی شاهد تسریع در نوسازی واحدهای فرسوده باشیم.

یکی از مزیت هایی که برای سازندگان و سرمایه گذاران این واحدهای فرسوده در نظر گرفته شده، معافیت های مالیاتی است. در کنار این معافیت ها، تخفیف هایی هم از سوی شهرداری لحاظ شده تا مجوزهای ساختمانی با هزینه ی کمتری صادر شوند و سرعت صدورشان نیز بالاتر برود.

در واقع دولت در تلاش است که با ارائه ی این مشوق ها، روند نوسازی را تسریع ببخشد. اهمیت ویژه ای که در برنامه توسعه هفتم به بحث بازآفرینی شهری شده نیز به همین دلیل است.

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که این روزها، سازندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند، مدت زمان طولانی انتظار برای صدور مجوزهای ساختمانی است. معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گلایه هایی در این خصوص داشت و از روند صدور پروانه ساختمانی برای بافت فرسوه، گله کرد.

از دیدگاه محمد آئینی، این انتقاد به برخی از شهرداری های کشور رایج است و کم کاری هایی در برخی از این شهرداری ها صورت می گیرد. این در حالیست که در برنامه هفتم توسعه کشور، پیش بینی شده که مدت زمان انتظار برای صدور این مجوزها، باید نهایتاً ۳ ماه باشد.

در نتیجه، شهرداری ها موظف هستند که بروکراسی های رایج خود را کوتاه تر کرده و در اسرع وقت، مجوزهای لازم برای ساخت و ساز را صادر نمایند. به خصوص اگر این مجوزها برای نوسازی بافت فرسوده باشد.

یکی دیگر از محورهای صحبت آقای آئینی، انشعابات آب، برق و گاز است که در محلات هدف بازآفرینی شهری موجود است اما انشعابات جدید نیز باید در اسرع وقت به این محلات اختصاص داده شوند.

این مقام مسئول در دولت سیزدهم اعلام کرد که مزیت هایی که برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، شامل حال متقاضیان نوسازی مسکن نیز خواهد شد.

وی در جمع برخی از مسئولین استان مازندران اعلام کرد که تنها راه بهبود وضعیت مسکن این استان، استفاده از ظرفیتی است که در بافت فرسوده شهری وجود دارد.

آئینی همچنین به نشست اخیری که وزیر راه و شهرسازی با مدیران کل راه و شهرسازی و معاونت های عمرانی داشته است نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که نوسازی بافت فرسوده بسیار مهم است چرا که اثربخش تر و مفیدتر است و می تواند بخش زیادی از مشکل مسکن را حل کند.

یعنی علاوه بر حفظ جان ساکنان این بافت، می توان در مراحل بعدی، ظرفیتی برای ساخت مسکن جدید را نیز فراهم آورد. در واقع به جای ساخت شهرهای جدید؛ می توان از پتانسیل مسکن سازی این بافت فرسوده نیز استفاده کرد. این بافت، از لحاظ روبنا و زیرساخت تکمیل است و هزینه های ساخت و ساز را کاهش می دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است