ژاپن برای همکاری در بازآفرینی شهری ایران اعلام آمادگی کرد

اعلام آمادگی ژاپن برای باز آفرینی شهری ایران

دولت به خوبی متوجه پتانسیل بافت فرسوده شده است. به همین دلیل طرح های زیادی را برای مقاوم سازی و بهسازی آن در دست دارد. حالا خبر می رسد که ژاپن نیز اعلام آمادگی کرده که در طرح های بازآفرینی شهری مشارکت داشته باشد.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر اول و رئیس بخش همکاری های اقتصادی سفارت ژاپن با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیدار کرد و اعلام نمود که کشورش برای همکاری در این حوزه، کاملا آماده است.

در دیداری که میان هیروکی نیشی و محمد آیینی شکل گرفت، دبیر بخش همکاری های اقتصادی سفارت ژاپن در ایران خاطرنشان ساخت که این کشور در برنامه اسکان بشر ملل متحد همکاری داشته است. وی همچنین در خصوص نوسازی بافت فرسوده و توانمندسازی ساکنان سکونتگاه های غیررسمی نیز صحبت هایی داشت و اعلام آمادگی کرد که در این راستا به شرکت بازآفرینی شهری ایران کمک کند.

محمد آئینی نیز در بخشی از صحبت های خود به وضعیت بافت ناکارآمد شهری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برای توسعه شهرهایی که چنین بافتی دارند، سه راهبرد کلی در نظر گرفته شده است. برای بافت های فرسوده، سیاست نوسازی در پیش گرفته شده! برای بافت های تاریخی، باید توجه به بهسازی و مرمت شود و در خصوص سکونتگاه های غیررسمی نیز، اصلی ترین رویکرد ساماندهی می باشد.

۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده، نوسازی می شوند!

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد که در تلاش برای نوسازی بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده هستند.

وی در بخشی از سخنان خود گفت:

حدود ۱۵ درصد از سکونتگاه های غیررسمی، به خاطر اینکه در شرایط نامناسبی قرار دارند، باید جا به جا شوند. زیست انسانی ساکنان این سکونتگاه ها در خطر است. در این حوزه، می توانیم از تجارب جهانی استفاده کنیم.

حمایت های بین المللی برای جا به جایی ساکنان مناطق پرخطر!

یکی از بزرگ ترین چالش های شرکت بازآفرینی شهری، حفاظت از جان ساکنان مناطق پرخطر شهری است. به دلیل فرسوده بودن یا غیرایمن بودن سازه ها، هر لحظه ممکن است بخشی از مردم جان خود را از دست بدهند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد که بخش مهمی از رویکرد دولت سیزدهم در مسکن سازی به نوسازی بافت فرسوده برمی گردد. به همین منظور، بسته های تشویقی متعددی تدوین شده تا سرمایه گذاران را به مشارکت در طرح های نوسازی، ترغیب کنند.

البته به طور کلی، دو چالش بزرگ در این مسیر وجود دارد که بیشتر به تحریم های ظالمانه برمی گردد. اولین چالش مربوط به بانک ها می شود چرا که قدرت مالی وام دهی خود را از دست داده اند.

دومین مشکل بزرگ نیز به ساکنان این بافت فرسوده برمی گردد که بیشترشان از اقشار کم درآمد و محروم جامعه هستند و توان نوسازی ندارند. بنابراین به تسهیلات بانکی و حمایت های دولتی وابسته هستند.

محمد آئینی ابراز امیدواری کرد که برای حل این دو چالش، می توان از حمایت های بین المللی و هبیتات نیز بهره برد.

آقای هیروکی نیشی نیز اذعان داشت که ساخت سازه های فولادی در ژاپن بسیار مهم تلقی می شود چرا که استفاده از فولاد می توانند سازه ها را مقاوم کند.

وی به همکاری هایی اشاره کرد که با وزارت راه و شهرسازی در جهت مبحث ۱۰ مقررات ملی ساختمان داشته اند. این مبحث به موضوع ساختمان های فولادی می پردازد.

در این جلسه که برای بررسی نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده تشکیل شده بود، صحبت های مختلفی صورت گرفت اما به نظر می آمد که طرف مقابل، آمادگی کامل دارد که تجارب خود را در اختیار سازندگان ایرانی قرار بدهد.

آقای نیشی تاکید کرد که بیش از ۲۲ سال است که ژاپن در ایران مشغول فعالیت می باشد و سابقه ی کار با جوامع محلی را دارد. وی خاطرنشان ساخت که مسائل اجتماعی و توانمندسازی جوامع محلی می تواند کمک زیادی به توسعه ی شهری داشته باشد و در این حوزه، ژاپن آماده ی کمک به ایران است. حتی می تواند منابع مالی موردنیاز شرکت بازآفرینی شهری ایران را نیز در اختیارش قرار بدهد.

از جمله پروژه هایی که ژاپن در همکاری با برنامه اسکان بشر ملل متحد، در دست دارد، می توان به مقاوم سازی لرزه ای مراکز بهداشتی و بیمارستان ها و تامین آب آشامیدنی کشور اشاره کرد.

به نظر می آید که با حضور ژاپنی ها در طرح نوسازی و بازآفرینی شهری ایران، می توان به موفقیت آن امیدوار بود.

دیدگاه ها غیرفعال است