دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بازآفرینی شهری

نوسازی بافت فرسوده یکی از اصلی ترین نقاط تمرکز دولت سیزدهم بوده است. به همین دلیل در روزهای اخیر، شرکت بازآفرینی شهری ایران، گزارشی در خصوص اقدامات این شرکت برای نوسازی بافت فرسوده در دولت جاری، ارائه کرد.

به گزارش پرشین سازه ، دولت سیزدهم تلاش فراوانی دارد که از پتانسیل های بافت فرسوده استفاده کند و مهم ترین اقدام آن هم در راستای نوسازی آن بوده است. گزارشی که شرکت بازآفرینی شهری ایران ارائه کرده است نیز به تشریح همین اقدامات تا پایان اردیبهشت سال جاری پرداخته است.

در این گزارش، برنامه ها و اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی در حوزه ی نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری انجام داده است، تشریح شد. بخشی از این اقدامات شامل پرداخت تسهیلات به افراد برای ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در این بافت بود. بخش دیگر نیز به معرفی متقاضیان به بانک برای دریافت وام کم بهره برمی گردد.

به طور کلی، بخش مهمی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه ی بازآفرینی و نوسازی شهری، مربوط به ارائه ی تسهیلات بانکی است.

در بخش دیگری از گزارش مربوطه، به تفصیل توضیح می دهد که آمار و ارقام معرفی متقاضیان به بانک ها چگونه بوده است. شاید مهم ترین دستاورد وزارتخانه، معرفی ۱۹ هزار و ۸۴۲ واحد مسکونی به بانک ها برای دریافت وام باشد. در سال ۱۴۰۱، تعداد این قراردادها، ۱۵ هزار و ۶۱۰ مورد بوده است.

البته لازم به ذکر است که سامانه ی بانک مسکن تا ابتدای خردادماه سال جاری، بسته بود. به همین دلیل امکان ثبت نام وجود نداشت و از آن موقع تا به امروز نیز، ۹۳۲ مورد معرفی به بانک صورت گرفته است.

دولت سیزدهم، همچنین تسهیلات خوبی در حوزه ی نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته است و از ابتدای کار خود تا به امروز، حدود ۳۷ هزار و ۷۳۶ واحد مورد را به بانک ها معرفی کرده است. دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱، بسیار فعال بوده و از این میان، حدود ۳۰ هزار و ۶۶۴ واحد را فقط در سال گذشته به بانک ها معرفی کرده است.

در کنار نوسازی بافت فرسوده و ساختمان سازی در این ناحیه، دولت سیزدهم اقدامات زیادی هم در خصوص احیای بناهای تاریخی داشته است. در واقع برنامه هایی مثل حفاظت و احیای بافت های تاریخی، احیاء پروژه های طراحی فضای شهری، تصویب طرح هایی مثل بازسازی و ترمیم بافت تاریخی و همچنین سیاستگذاری در مورد ارتقاء کیفیت معماری بناها و فضاهای شهری نیز بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه ی بازسازی بافت تاریخی بوده است.

خش زیادی از این بافت در مراکز شهرها قرار گرفته اند و به همین دلیل به توجه زیادی احتیاج دارند.

برخی از اقداماتی که در این حوزه انجام شده، به تفکیک شامل موارد زیر است:

۱۱ طرح در دست تهیه است که پیشرفت ۵۰ درصدی داشته اند. سه طرح دیگر نیز مصوب مراجع استانی هستند.

در کنار این طرح ها، سیاست ها و مصوبات مختلفی نیز مورد بررسی قرار گرفته اند که ۶ مورد از این طرح ها به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری نیز رسیده اند.

این اقدامات می تواند به زودی منجر به ایجاد تحولات چشمگیر در حوزه ی حفاظت از بناهای تاریخی و بافت فرسوده باشد.

بافت های تاریخی نقاط مختلف کشور

یکی از شهرهای تاریخی کشور که دارای بافت تاریخی فراوانی است، شهرستان لار در استان فارس است. در حوزه ی تصویب طرح های مختلف، شاید مهم ترین دستاورد دولت سیزدهم، تصویب طرح تفصیلی بافت تاریخی لار باشد.

علاوه بر این، تکلیف اقدامات اجرایی در بافت تاریخی شهر خمینی شهر نیز مشخص شده است. همچنین ادامه ی اجرای خیابان سرداران ارومیه با طرح جامع این شهر، مغایرت اساسی داشت که یکی از اقدامات اصلی دولت سیزدهم، رفع این مغایرت ها بود.

اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ی تصویب طرح های مختلف برای بافت تاریخی شهرها به همین نقطه خلاصه نمی شود. وضعیت بافت تاریخی شهر خرم آباد و ساخت معبر جدید در غرب محور حافظ این شهر نیز مشخص شده است.

یکی دیگر از مسائل که اتفاقا جنجال زیادی در فضای مجازی به پا کرد، طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم شاهچراغ بود که طی مکاتباتی با هیئت دولت، بررسی شد. همچنین محور حرم حضرت معصومه(ع) تا جمکران نیز مورد بررسی قرار گرفت و اصول تهیه ی طرح مزبور به استانداری قم ابلاغ شد.

تمام این موارد بخشی از مهم ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه ی بازآفرینی شهری بود که توسط معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تهیه شده بود.

دیدگاه ها غیرفعال است