آذربایجان شرقی پیشتاز در بازآفرینی شهری

آذربایجان شرقی پیشتاز در بازآفرینی شهری

دستاورد سفر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری به تبریز!


تا به امروز در حوزه مدیریت شهری، شهر تبریز به شهری بدون متکدی معروف بود اما حالا مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می گوید که استان آذربایجان شرقی در حوزه بازآفرینی نیز پیشتاز است و رکوردهای خوبی از خود به ثبت رسانده است.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی، سفری یک روزه به این استان داشت و در طی این سفر، از پروژه های بازآفرینی استان و به ویژه شهر تبریز بازدید به عمل آورد. اولین پروژه ای که معاون وزیر راه و شهرسازی از آن بازدید کرد، پروژه شهرک جوانان تبریز بود. وی در طی بازدید از آن، دستورات لازم جهت تسریع در اجرای این پروژه را ابلاغ کرد.

دومین بخش از سفر محمد آئینی به تبریز به بازدید از محلات ناکارآمد و بافت فرسوده تبریز بود. ایشان از پروژه های نوسازی این شهر بازدید به عمل آورد و میزان پیشرفت این پروژه ها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
وی در حاشیه بازدید از مناطق بافت فرسوده خاطرنشان ساخت که یکی از کارآمدترین اقداماتی که دولت سیزدهم در راستای نوسازی بافت فرسوده انجام داده، ارائه بسته های تشویقی است که توانسته افراد زیادی را پای کار بکشاند.
آئینی تاکید کرد که تمام دستگاه های مرتبط با نوسازی باید پای کار آمده و برای تبلیغ این مسئله، دست به کار شوند. زمانی که نوسازی بافت فرسوده تسریع پیدا کند، می توان نسبت به تولید مسکن و کاهش قیمت ها نیز امیدوار بود. در واقع به دلیل شرایط خاص بافت فرسوده و عدم نیاز به تامین زیرساخت، ساخت و ساز در این بافت ارزان تر خواهد بود و به صرفه تر است.

یکی از بزرگ ترین پروژه های بازآفرینی شهر تبریز، مجتمع تجاری شهید بهشتی است که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از آن بازدید کرد. وی در طی این بازدید با مالکان این مجتمع گفتگو کرده و دستوران لازم برای رفع مشکلات این مجتمع را صادر کرد.
در صورتی که پروژه های نوسازی تسریع پیدا کنند و مشکلات آن ها را برطرف شود، می توان شاهد تحولی بنیادین در سال ۱۴۰۳ بود و موضوع نوسازی را با جدیت بیشتری دنبال کرد.
در کنار نوسازی بافت فرسوده، باید توجه ویژه ای به مرمت و بازسازی بافت تاریخی شهرهای ایران مبذول داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی با بازدید از بافت تاریخی مجموعه بازار تبریز بر این موضوع تاکید داشت.

یکی از پروژه های بازسازی بافت تاریخی تبریز به ترمیم میدان صاحب آباد قدیم و پروژه بزرگ مجتمع صاحب الامر مربوط می شود که قرار است بعد از بازسازی به میدان بزرگ میوه و تره بار تبدیل شود. محمد آئینی ضمن بازدید از این پروژه ها، در جریان پیشرفت های آن ها قرار گرفت.
از دیگر برنامه هایی که محمد آئینی در طی سفر به تبریز به دنبال اجرایی کردن آن بود، برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان بود که در نهایت در محل استانداری آذربایجان شرقی و با حضور برخی از مسئولین استانی برگزار شد.
در طی این جلسه، استاندار آذربایجان شرقی و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، فرماندار و برخی دیگر از مدیران دستگاه های مرتبط حضور داشتند و در طی جلسه مزبور به بحث و گفتگو پیرامون تسریع در اجرای پروژه های بازآفرینی شهری پرداختند.
علاوه بر حضور مسئولین استانی، شهرداران و فرمانداران دیگر شهرهای استان نیز به صورت آنلاین در جلسه ستاد حاضر شدند و هر یک از آن ها به ارائه گزارش از روند اجرای طرح های بازآفرینی شهری در شهرستان تحت مسئولیت خود پرداختند.

سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بازآفرینی شهری با تصمیمات و مصوبات مختلفی همراه شد. قرار شد که هرچه سریع تر به رفع مشکلات و موانع پروژه های بازآفرینی شهری ایران رسیدگی شده و در حوزه ساماندهی بافت فرسوده، اقدامات بیشتری برای شهر تبریز و دیگر شهرستان های استان انجام شود.
محمد آئینی بعد از جلسه مزبور در محل اداره کل راه و شهرسازی استان حضور پیدا کرد و در خصوص پروژه های بازآفرینی و تصمیمات نهایی که باید برای این پروژه ها اتخاذ شود، گفتگوهای مختلفی صورت داد.
به نظر می آید که این سفرهای استانی می تواند نقطه شروع خوبی برای پیگیری بیشتر طرح های بازآفرینی شهری در کل شهرهای کشور باشد. بر اساس گزارش های موجود، بخش زیادی از شهرهای ایران، بسته های تشویقی نوسازی خود را تدوین کرده و به متقاضیان ارائه می نمایند. امیدواری بر این است که با افزایش نوسازی، وضعیت تولید مسکن بهبود پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است