بافت تاریخی ایران در معرض خطر متروکه شدن

بافت تاریخی ایران در معرض خطر متروکه شدن

ایران کشوری کهن است که بافت های تاریخی زیادی دارد. بر اساس گفته های مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران وضعیت این بافت تاریخ جالب نیست و اگر هر چه سریع تر نسبت به وضعیتشان رسیدگی نشود، متروکه خواهند شد. محمد آئینی تاکید کرد که برای بهبود وضعیت این بافت باید سرمایه گذاران به سرمایه گذاری ترغیب شوند.

به گزارش پرشین سازه ، مراسمی با عنوان رونمایی از ۱۵ سند بازآفرینی محله های اصفهان بر مبنای تجارب زیسته برگزار شد و در طی آن، معاون وزیر راه و شهرسازی به ذکر مطالبی در خصوص بافت های تاریخی پرداخت و از پتانسیل هایی که در آن وجود دارد، سخن گفت.

علاوه بر مراسم مزبور، اولین اجلاسیه تجارب بازآفرینی شهری منطقه ۲ کشور و سومین نشست از نشست شوراهای انتقال تجارب بازآفرینی کشور در محل خانه مشروطیت اصفهان برگزار شد.
محمد آئینی اعلام کرد که نزدیک به ۳۲ هزار بافت تاریخی فرسوده در کشور موجود است که بیش از ۳۳۰ هزار بنای ناپایدار را در خود جای داده است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرد که بیشتر این بافت های تاریخی علیرغم هویت و ارزش تاریخی خود، خالی از سکنه هستند. بنابراین اگر به دادشان نرسند، خیلی زود به محله های متروکه و خالی تبدیل می شوند و دیگر استفاده ی خاصی نخواهند داشت.

آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

بافت های تاریخی به خاطر برخی از محدودیت های موجود از چرخه اقتصادی خارج شده اند و به همین دلیل، خیلی از سرمایه گذاران به این بافت ورود نمی کنند.

وی در ادامه از شهرداری ها درخواست کرد که برای نجات این بافت، دست به کار شود و حیات اقتصادی را به آنها برگرداند. تنها از همین راه است که می توان بافت تاریخی را نجات داد.

در بسیاری از کشورهای دنیا، بافت تاریخی شهر به عنوان سرزنده ترین و شلوغ ترین نواحی شهر شناخته می شوند و زندگی در آنها جاریست. اما در کشور ما، حیات بافت تاریخی به خطر افتاده چرا که زندگی در آن جریان ندارد و صرفاً به محل بازدید علاقه مندان تبدیل شده است. با خلوت شدن این محله ها، همین بازدیدهای گاه و بیگاه علاقه مندان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که فقط در اصفهان، نزدیک به ۴ هزار و ۸۵۱ هکتار بافت تاریخی وجود دارد. اما تراکم جمعیت در این بافت ها، به ازای هر هکتار فقط ۷۲ نفر است. تعداد واحدهای مسکونی این بافت نیز، ۲۳ واحد به ازای هر هکتار است.
در نتیجه، مشخصا این بافت های تاریخی تبدیل به محله های خلوت و بی جمعیتی شده اند و در صورت عدم رسیدگی، خیلی زود به دست فراموشی سپرده می شوند.

بافت تاریخی به سرمایه گذار احتیاج دارد

محمد آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که علاوه بر پتانسیل های طبیعی بافت تاریخی، این بافت ظرفیت بالایی برای تولید مسکن نیز دارد و باید شرایط را برای ورود سرمایه گذاران فراهم کرد.
این مقام مسئول از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و استانداری ها درخواست کرد که متناسب با بافت تاریخی، بسته های تشویقی به شورای عالی معماری و شهرسازی پیشنهاد بدهند. همچنین باید جرائم غیرضروری این بافت ها تعدیل شود تا شرایط ساخت و ساز مهیا شود.
بر اساس گفته های دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، کمترین میزان پروانه های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری ها، متعلق به بافت های تاریخی است.

سهم ۸۰ درصدی بافت های تاریخی از تسهیلات نوسازی

بر اساس آمارهای موجود، ۸۰ درصد تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ساخت و ساز و نوسازی در محدوده بافت تاریخی پرداخت شده است.

وی تاکید کرد که با توجه به این شرایط، باید بسته های تشویقی جهت رونق ساخت و ساز هرچه سریع تر آماده شود.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تاکید کرد که بسته های تشویقی جدید برای احیا بافت های تاریخی در دست تدوین است. در صورتی که وزارت محترم میراث فرهنگی و گردشگری همکاری لازم را داشته باشد، امید می رود که بسته های تشویقی هر چه زودتر نهایی شود و بتوان بافت تاریخی را نجات داد.

بعد از تدوین این بسته های تشویقی، به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال می شوند تا از ظرفیتی که در بافت های تاریخی کشور موجود است، برای ارتقاء هویت نسل جوان کشور استفاده کرد.
با احیای بافت تاریخی، علاوه بر مسکن سازی، چرخ اقتصادی بسیاری از شهرهای تاریخی نیز به گردش درمی آید و برای ساکنان بومی آن شهر، درآمدزایی خواهد داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است